تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۵۲

۶ دلیل برای آنکه شما نباید آیفون ۱۴ بخرید! در این مقاله به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهد چرا شما نباید آیفون ۱۴ بخرید. iPhone 14 ارزان‌ترین گوشی جدی اپل است. وقتی آیفون ۱۴ معرفی شد، کاربران واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع داشتند. اگر به دنبال یک آیفون غیر پرو با صفحه

۶ دلیل برای آنکه شما نباید آیفون ۱۴ بخرید!

در این مقاله به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهد چرا شما نباید آیفون ۱۴ بخرید. iPhone 14 ارزان‌ترین گوشی جدی اپل است.

وقتی آیفون ۱۴ معرفی شد، کاربران واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع داشتند. اگر به دنبال یک آیفون غیر پرو با صفحه نمایش بزرگ هستید، آیفون ۱۴ پلاس می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. این گوشی‌ها به ویژگی‌های امنیتی و ارتباطی جدیدی مجهز هستند. با این حال اگر صاحب یک دستگاه آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۳ هستید، نسخه جدید آیفون اپل ارزش خرید را ندارد.

در ادامه به بررسی ۶ دلیلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهند چرا نباید آیفون ۱۴ بخرید.

۱. آیفون ۱۳ هم عمر باتری شگفت‌انگیزی دارد

اگر از آیفون ۱۳ استفاده کرده باشید، می‌دانید که باتری آن عملکرد مناسبی دارد. اپل باتری بزرگی را در زیر قاب آن به کار برده است که امکان پخش ۱۵ ساعت محتوای ویدیویی و ۷۵ ساعت پخش محتوای صوتی بدون توقف را می‌دهد.

اپل در آیفون ۱۴ کمی سایز این باتری را بزرگ‌تر کرده، ولی خیلی چشمگیر نیست. بنابراین می‌توان گفت که باتری این دو گوشی شبیه به یکدیگر است. اپل می‌گوید باتری آیفون ۱۴ قادر به ۱۶ ساعت پخش ویدیو و ۸۰ ساعت پخش صوتی بدون توقف است که پیشرفت چشمگیری نسبت به آیفون ۱۳ محسوب نمی‌شود.

۲. هنوز خبری از پورت USB-C‌ نیست

ما خیلی امیدوار بودیم که آیفون ۱۴، نخستین آیفون مجهز به پورت USB-C اپل باشد. ولی متأسفانه همچنان از یک پورت لایتنینگ استفاده می‌کند؛ پورتی که از سال ۲۰۱۲ بدون تغییر مانده است.

شما احتمالاً متوجه شده‌اید که اتحادیه اروپا به تمام گوشی‌سازان دستور داده تا از یک پورت شارژ USB-C روی دستگاه‌های خود استفاده کنند. گرچه این قانون امسال وضع شده، ولی نمی‌توانیم اثر آن را تا سال ۲۰۲۴ ببینیم. بنابراین اگر منتظر یک آیفون با پورت تایپ C هستید، فعلاً باید منتظر بمانید.

۳. آیفون فعلی شما هم همچنان دوربین عالی دارد

اگر مدل آیفون شما متعلق به یکی دو سال قبل است، باید بدانید که همچنان آن از دوربین عالی برخوردار است. اگرچه اپل ماژول دوربین جدید آیفون ۱۴ را ارتقا داده است، اما پیشرفت واقعی متعلق به دو گوشی سری آیفون ۱۴ پرو است که از یک سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

برخلاف دو مدل پرو و پرو مکس، مدل‌های ارزان‌تر آیفون ۱۴ مثل نسل قبلی به یک سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز هستند. البته که این سنسور کمی بزرگ‌تر شده و می‌تواند نور بیشتری را جذب کند که نتیجه آن عکاسی بهتر در شب و محیط‌های تاریک است؛ اما این سوال را باید از خودتان بپرسید که چقدر پیش می‌آید که بخواهید در تاریکی عکاسی کنید؟

بنابراین در حالی که دوربین iPhone 14 کمی بهتر شده، اما گوشی‌های iPhone 13 و 12 همچنان دارای دوربین‌های عالی هستند. مگر اینکه دوربین مهم‌ترین اولویت شما است که در این صورت باید آیفون ۱۴ پرو/ پرو مکس را بخرید.

۴. آیفون ۱۴ فاقد نمایشگر ۱۲۰ هرتزی است

تکنولوژی ProMotion اپل یکی از مهم‌ترین امکانات آیفون ۱۳ پرو بود. متأسفانه این قابلیت به نسخه معمولی آیفون ۱۴ نیامده است و این یعنی همچنان باید از یک پنل استاندارد ۶۰ هرتزی استفاده کنید. قیمت آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار آغاز می‌شود و در حالی که اپل آن را «آیفون اقتصادی می‌نامد»، اما همچنان محصول گران قیمتی برای اکثر مردم است.

تقریباً تمام گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار که با این قیمت عرضه می‌شوند، از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند. ولی متأسفانه اپل روی مدل‌های معمولی آیفون از این نمایشگر استفاده نکرده تا منحصر به مدل‌های پرو باشند.

۵. آیفون ۱۴ از پردازنده آیفون ۱۳ قدرت می‌گیرد

گرچه آیفون ۱۴ پرو به A16 Bionic، جدیدترین چیپست اپل مجهز شده است، اما آیفون ۱۴ معمولی از چیپست قدیمی A15 Bionic قدرت می‌گیرد که در زیر قاب سری آیفون ۱۳ نیز حضور داشت. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که هر چیپست موبایلی با آن روبرو می‌شود، مدیریت دما و حرارت است. زیر بار سنگین فعالیت، مشاهده شده که چیپست A15 Bionic داغ می‌شود. به طور مثال اگر یک بازی گرافیکی مثل Genshin Impact را اجرا کنید، به مرور زمان نرخ فریم صفحه کاسته شده و روشنایی صفحه کم می‌شود تا گوشی خودش را خنک نگه دارد.

گرچه اپل از نسخه ۵ هسته‌ای پردازشگر گرافیکی خودش در چیپست A15 Bionic گوشی آیفون ۱۴ استفاده کرده که نسبت به سال گذشته طراحی حرارتی بهبودیافته‌ای دارد، اما شما همچنان از چیپست قدیمی استفاده می‌کنید که ضعیف‌تر از A16 Bionic زیر قاب مدل‌های پرو آیفون جدید اپل است.

۶. اکنون تایم مناسبی برای خرید آیفون ۱۳ است

معمولاً وقتی اپل آیفون‌های جدیدی را عرضه می‌کند، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر آن را کاهش می‌دهد. اکنون که آیفون ۱۴ عرضه شده، شاهد کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت آیفون ۱۳ و رسیدن آن به قیمت ۶۹۹ دلاری هستیم. با توجه به اینکه آیفون ۱۳ از عمر باتری مشابه، چیپستی با همان قدرت و دوربین‌هایی رقابت‌پذیر با آیفون ۱۴ دارند، پس از افت قیمت به گزینه خوبی برای خرید تبدیل شده‌اند. و اگر به فکر خرید مدل‌های پرو افتاده‌اید ولی بودجه زیادی ندارید، می‌توانید آیفون ۱۳ پرو را انتخاب کنید.

این گوشی به یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ProMotion با دوربین سه‌گانه مجهز است که پس از کاهش قیمت ۱۰۰ دلاری، اکنون مناسب‌ترین زمان برای خریدش است.

آیا آیفون ۱۴ ارزش صبر کردن را داشت؟

اگر به ارتقا گوشی خود به آیفون ۱۴ فکر می‌کنید، باید ببینید که آیا ارزش ارتقا دادن را دارد؟ اگر از مدل‌های قدیمی‌تر گوشی اپل مثل آیفون X استفاده می‌کنید، آیفون ۱۴ می‌تواند گزینه عالی برای انتخاب باشد. با این حال اگر صاحب یکی از مدل‌های جدید آیفون مجهز به 5G هستید، خرید این مدل پول دور ریختن است و شما نباید آیفون ۱۴ را بخرید.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل