تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۵:۰۳
کد خبر : 67370

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۳ که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۳ که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۳ که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کردبا توجه به اطلاعاتی که از اندروید ۱۳ افشا شده، می‌توان انتظار داشت که این نسخه با ویژگی‌ های جذاب و جدیدی همراه شود که در اد..

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۳ که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

با توجه به اطلاعاتی که از اندروید ۱۳ افشا شده، می‌توان انتظار داشت که این نسخه با ویژگی‌ های جذاب و جدیدی همراه شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

با اینکه هنوز از عرضه اندروید ۱۲ زمان چندانی نگذشته، به احتمال زیاد تنها چند هفته تا انتشار اندروید ۱۳ در فرم پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان فاصله داریم. در سال‌های گذشته به‌طور سنتی، نسخه‌های پیش‌نمایش اندرویدی در بازه فوریه تا مارس منتشر می‌شد. بنابراین حتی با وجود اندروید ۱۲L که هنوز در دست تکمیل است، وقت آن رسیده تا نیم‌نگاهی به ویژگی های اندروید ۱۳ داشته باشیم، نسخه‌ای که قرار است برای گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۳ عرضه شود.

اگر شایعات افشا شده حقیقت داشته باشند، این نسخه که قرار بود در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شود، احتمالا در اوایل ماه اوت آماده دریافت خواهد بود. با توجه به اینکه گوگل به‌تازگی زبان طراحی خود را از طریق Material Your مورد بازنگری قرار داده است، احتمالا بعید خواهد بود که شاهد تغییرات بصری عمده در نسخه ۱۳ باشیم.

اما این بدان معنی نیست که ویژگی‌های جدید وجود ندارند. باتوجه به منابع توسعه کمی که بر رابط کاربری اندروید متمرکز هستند، اندروید ۱۳ می‌تواند انبوهی از قابلیت‌های جدید را در خود جای دهد. پیش‌ از این، افشاهای اولیه از ویژگی‌های جدیدی مانند تنظیمات زبان هر برنامه خبر دادند. با نزدیک شدن به تاریخ انتشار اندروید ۱۳، مطمئنا اطلاعات بیش‌تری را در این زمینه کسب خواهیم کرد. اما تا آن زمان، پنج ویژگی جدید برای این نسخه متحمل بوده که در ادامه به معرفی آنها می‌‌پردازیم.

۵ ویژگی جذاب احتمالی در اندروید ۱۳

۱- پنجره‌های شناور و ارتقای مالتی‌تسک

5 ویژگی جذاب اندروید 13 که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

سازندگان گوشی و تبلت‌های اندرویدی مانند سامسونگ، بیش از پنج سال است که قابلیت پشتیبانی از Floating Windows (پنجره‌های شناور) را با طراحی اختصاصی خود ارائه داده‌اند. بنابراین زمان آن رسیده که مالتی‌تسک در اندروید استوک نیز تکامل یابد و به کاربران کنترل بیش‌تری را در نحوه استفاده از برنامه‌ها ارائه دهد. ویژگی پنجره شناور در تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو بسیار منطقی است و برپایه قابلیت‌های مبتی بر اندروید ۱۲L عمل خواهد کرد.

مطابق گذشته، گوگل باید به‌طور آزادانه از برخی از بهترین پوسته‌های سازندگان جانبی خود الهام بگیرد. رابط کاربری ColorOS در اوپو، بیش از یک‌سال است که از ویژگی پنجره‌های شناور پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند این شرکت نظیر Find X2 و X3 امکان‌پذیر است.

از آنجایی‌که کارکرد مالتی‌تسک با وجود ویژگی تقسیم صفحه در تلفن‌های تاشو محبوب‌تر شده است، گوگل باید سعی کند تا پرش بین برنامه‌ها را سریع‌تر و با سهولت بیش‌تری همراه کند. مطابق راه‌حلی که سامسونگ مدت‌ها پیش ارائه کرده است، راهی برای پین کردن ترکیب‌های خاصی از برنامه‌‌ها به نوار وظیفه (یا یک نوار میانبر مشابه) بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد.

۲- Material You این‌بار با شخصی‌سازی‌های بیش‌تر

5 ویژگی جذاب اندروید 13 که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

زبان طراحی Material You آغازی امیدوارکننده در اندروید ۱۲ داشت. اما هنوز جای کاری بسیاری برای گوگل وجود دارد تا تجربه کاربری گوشی هوشمند اندرویدی شما را بیش از پیش شخصی کند. برای مثال شخصی‌سازی سیستمی آیکون‌ها می‌تواند یکی از این تغییرات موردانتظار باشد، این بسته‌های پیشنهادی که توسط تولیدکنندگان بی‌شماری پشتیبانی می‌شوند، این‌بار به‌طور مستقیم و به‌وسیله گوگل در اندروید ۱۳ اعمال خواهد شد.

تم‌ها و آیکون‌های خودکار که در نسخه بتای اندروید ۱۲ قابل رویت است، همچنان جای بهبود دارد. یکی از تغییرات مثبت می‌تواند گسترش قابلیت پشتیبانی از آیکون‌ها و تعریف یک API باشد که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها بتوانند به‌راحتی نام تجاری خود را در آیکونی با موضوع Material You قرار دهند.

کنترل گرانول بیشتر (Granual Control) روی پالت رنگ طراحی متریال گوگل، یک تغییر خوشایند خواهد بود. در حال حاضر تنها تعداد محدودی از پالت‌ها توسط اندروید ۱۲ در گوشی‌های پیکسل ارائه شده که بسیاری از آنها غیرفعال هستند. اگرچه انتخاب رنگ‌های مکمل به سادگی انتخاب آنها از یک پالت نیست، اما گوگل می‌تواند در اندروید ۱۳ انتخاب‌های بیش‌تری را ارائه دهد و افشاهای اولیه نیز از این تغییر حکایت دارد.

۳- بهبود Google Discover

فید مخصوص Google Discover که در سمت چپ صفحه اصلی اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل استفاده است، یکی از ویژگی‌های بوده که در کمال پتانسیل بالقوه، نادیده گرفته شده است. این قابلیت که تقریبا یک دهه پیش از تولد، به‌عنوان Google Now مطرح بود، زمانی کارت‌های اطلاعاتی به‌موقع را بر اساس موقعیت مکانی، زمان روز، تقویم شخصی و سایر عوامل نشان می‌داد. این اطلاعات در حال حاضر، به بخش‌های دیگری مانند صفحه نمایش اسنپ‌شات دستیار گوگل و ویجت “At A Glance” در پیکسل وارد شده است.

نمونه‌ای از نحوه استفاده بهتر از این قابلیت را در گوشی‌های هوشمند، می‌توان از افشای اخیر نمونه اولیه صفحه قفل هوشمند مشاهده کرد که به‌تازگی توسط Android Authority منتشر شده است. در این صورت، افزونه‌ای از “At A Glance” می‌تواند به تلفیق مواردی مانند کنترل خانه هوشمند در هنگام حضور در منزل، جزئیات کارت حمل‌ونقل و دیگر خدمات بر روی نمایشگرها بپردازد.

۴- یک شیرینی دیگر، نام اندروید ۱۳ را یدک خواهد کشید

5 ویژگی جذاب اندروید 13 که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

گوگل با اندروید ۱۰ به‌سختی از نام‌های مستعار “شیرینی” فاصله گرفت، اگرچه نام‌های اولیه مانند کیک کوئین در اندروید ۱۰، کیک رد ولوت در نسخه ۱۱ و Snow Cone در اندروید ۱۲ در نهایت به اسامی دیگر تبدیل شدند. اما گمانه‌زنی‌ها از انتخاب نام تیرامیسو برای اندروید ۱۳ حکایت می‌کنند.

این اسامی خوشمزه، پروسه انتشار نسخه‌های جدید اندروید را دل‌پذیرتر کرده است، به‌طوری که نسخه‌های محدود به شماره مانند اندروید ۱۰ چندان با این سنت مطابقت نداشت. برای علاقه مندان عادی که چندان پیگیر نکات فنی ورژن‌های جدید نیستند، نام دسر‌ها می‌توانند در تبلیغ و ایجاد محبوبیت نسخه‌های جدید اثر مثبت داشته باشد.

۵- پایداری بیش‌تر در نسخه اولیه اندروید ۱۳

5 ویژگی جذاب اندروید 13 که آن را به بهترین سیستم عامل موبایل تبدیل خواهد کرد

در مقایسه با یک نسخه معمولی، اندروید ۱۲ عرضه‌ای پر فراز و نشیب و دیرهنگام را پیش‌سر گذاشت. به‌ویژه گوشی‌های پیکسل گوگل، تا آخرین به‌روزرسانی ماه ژانویه، از باگ‌های مختلف رنج می‌بردند. ممکن است دلیل این اشکالات، حجم بالای تغییرات ارائه شده در اندروید ۱۲ باشد که گسترده‌ترین آپدیت اندروید در سال اخیر محسوب می‌شود.

همچنین نمی‌توان از تاثیر منفی کووید-۱۹ بر چرخه توسعه و مشکلاتی که بر سر راه تولید پردازنده سفارشی تنسور اتفاق افتاد، بگذریم. علت اصلی هرچه که باشد، امیدواریم با عرضه اندروید ۱۳، یک نسخه پایدار و کم اشکال را در بدو ورود داشته باشیم.

مشکلات عمومی نسخه‌های اولیه اندروید ۱۲، تاثیری گسترده بر اکوسیستم گوگل داشت. همچنان که رابط کاربری One UI 4 سامسونگ نیز یک نقص پیکسلی را به ارث برد که به‌موجب آن، با پخش رسانه در پس‌زمینه برنامه‌هایی مانند یوتیوب مشکل داشت. در این میان، وان‌پلاس مجبور شد به‌دلیل باگ‌های ناشی از اندروید، به‌روزرسانی‌های اختصاصی خود را ارائه کند، اگرچه باید اذعان داشت که این برند نیز با چالش‌های نرم‌افزاری خود مواجه است، زیرا ظاهرا پلتفرم OxygenOS این شرکت قرار است با رابط کاربری ColorOS از اوپو ادغام شود.

با توجه به اینکه در اندروید ۱۳، دیگر با تغییرات و تعمیرات اساسی مواجه نیستیم، بنباراین انتظار داریم تا این نسخه به‌طور قابل توجهی پایدارتر باشد.

انتشار اندروید ۱۳ به احتمال فراوان زودتر از آنچه پیش‌بینی شده، اتفاق خواهد افتاد. در سال‌های گذشته، توسعه‌دهندگان پیش‌نمایش‌های اولیه را در بازه بین فوریه تا مارس به ما اراه می‌کردند، به‌دنبال آن نیز یک نسخه عمومی بتا که پایداری بیش‌تری داشت در ماه می یا ژوئن منتشر می‌شد. با توجه به اخبار مبنی بر انتشار نسخه ۱۳ و هم‌چنین ارائه اندروید ۱۲L با ویژگی‌های منطبق با گوشی‌های تاشو، مطمئنا سال شلوغی در انتظار گوگل است.

منبع :androidcentral

android-13-5-things-we-want-see-2022-android-update

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.