تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۴۶
کد خبر : 71240

۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودرو

۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودرو

۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروسید مصطفی میرسلیم ۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودرو را بیان کرد. جزئیات را در ادامه بخوانید.
یکی از داغ ترین مسائل این رو..

۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودرو

سید مصطفی میرسلیم ۵ دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودرو را بیان کرد. جزئیات را در ادامه بخوانید.

یکی از داغ ترین مسائل این روزها واردات خودروهای خارجی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالفت می‌کند. به تازگی سید مصطفی میرسلیم درباره دلایل مخالفت مجمع با واردات خودروهای لوکس خارجی توضیح داده است.

دلایل مخالفت با واردات خودرو از زبان عضو مجمع تشخیص

به گفته وی در چند سال اخیر به علت تحریم‌هایی که وجود داشته تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی هم در زمینه تولید مشترک و هم واردات به صورت مستقیم متوقف و ناممکن شده است. اگر بخواهیم هم اکنون اقدام به واردات خودرو بکنیم باید از طریق دلالان دسته چندم و واردکنندگان غیررسمی خودرو وارد کنیم که این امر به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

از طرف دیگر اگر از طریق نمایندگی‌های مجاز و رسمی نسبت به واردات خودرو اقدام نشود، دیگر خبری از خدمات پس از فروش و ضمانت نخواهد بود. به اعتقاد میرسلیم دلیل دومی که باعث شده تا با طرح واردات خودرو موافقت نشود، ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی است.

مصطفی میرسلیم

به گفته وی اگر ۷۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد بازار شود باز هم تأثیری بر قیمت‌های ناعادلانه و نجومی خودروهای داخلی نخواهد گذاشت و انحصار همچنان در اختیار آنها باقی می‌ماند. تنها مزیتی که واردات می‌تواند داشته باشد، ویژه خواری برخی از دلالان و واسطه‌ها است وگرنه ثمره دیگری به دنبال نخواهد داشت.

میرسلیم، نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح می‌دهد که قیمت ارز در کشور بسیار بالاست و علاوه بر این باید روی قیمت خودروهای وارداتی برخی از هزینه‌ها از جمله تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌ها را اضافه کرد. در این صورت واردات خودروهای مقرون به صرفه و اقتصادی به هیچ وجه سود کلانی را روانه جیب واردکنندگان نمی‌کند. در این حالت واردکنندگان ترجیح می‌دهند خودروهای لوکس و گران قیمت را وارد بازار کنند و در نتیجه تنها عده‌ای خاص و محدود می‌توانند از ثمره واردات استفاده کنند.

مخالفت با واردات خودرو

دلیل چهارم مخالفت با واردات خودرو از زبان میرسلیم این گونه بیان شد که اگر واردات انجام شود، حدود دو الی سه میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود. آن هم در شرایطی که کشور با بحران ارزی مواجه است. به گفته وی در مقطع کنونی ارز موردنیاز برای تأمین دارو و کالاهای اساسی واجب تر از کالای تجملی مانند خودرو است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت که باید با شرکت‌های خارجی برای واردات فناوری‌های نوین رایزنی کرد و منطقی است که بخواهیم به جای واردات خودروهای لوکس خارجی به واردات فناوری‌هایی که این خودروها را ساخته دست پیدا کرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.