تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کد خبر : 9437

۲۵ سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند

۲۵ سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند

۲۵ سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند یک اقتصاددان با بیان اینکه اکنون یک ساختمان ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به راحتی به فروش نمی رود چگونه می‌خواهیم ساختمان با ۴ هزار متر زیر بنا را بفروشیم، ادامه داد: اگر می‌خواهید اموال را پایه اوراق کنید که نام آن مولدسازی دارایی‌ها نیست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در سومین نشست هم‌اندیشی صاحبنظران اقتصادی با وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت، اقتصاد دانان جوان نظرات خود را در رابطه با نحوه فروش و مدیریت دارایی های دولت بیان کردند.
غلامی دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ۹۵ درصد دارایی‌های دولت را می‌توان از طریق قبوض آب و برق شناخته و احصا کرد.
* فروختن ابرملک‌های دولت در شرایط رکود بسیار دشوار است
همچنین تیرداد احمدی از دانشگاه تهران نیز در این رابطه گفت: اگر قبول داریم که در جنگ اقتصادی هستیم باید درآمدهای مالیاتی تامین کننده بودجه باشد.
وی با بیان اینکه اکنون یک ساختمان ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به راحتی به فروش نمی رود چگونه می‌خواهیم ساختمان با ۴ هزار متر زیر بنا را بفروشیم، ادامه داد: اگر می‌خوا..

۲۵ سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند

یک اقتصاددان با بیان اینکه اکنون یک ساختمان ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به راحتی به فروش نمی رود چگونه می‌خواهیم ساختمان با ۴ هزار متر زیر بنا را بفروشیم، ادامه داد: اگر می‌خواهید اموال را پایه اوراق کنید که نام آن مولدسازی دارایی‌ها نیست.

25 سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در سومین نشست هم‌اندیشی صاحبنظران اقتصادی با وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت، اقتصاد دانان جوان نظرات خود را در رابطه با نحوه فروش و مدیریت دارایی های دولت بیان کردند.

غلامی دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ۹۵ درصد دارایی‌های دولت را می‌توان از طریق قبوض آب و برق شناخته و احصا کرد.

* فروختن ابرملک‌های دولت در شرایط رکود بسیار دشوار است

همچنین تیرداد احمدی از دانشگاه تهران نیز در این رابطه گفت: اگر قبول داریم که در جنگ اقتصادی هستیم باید درآمدهای مالیاتی تامین کننده بودجه باشد.

وی با بیان اینکه اکنون یک ساختمان ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به راحتی به فروش نمی رود چگونه می‌خواهیم ساختمان با ۴ هزار متر زیر بنا را بفروشیم، ادامه داد: اگر می‌خواهید اموال را پایه اوراق کنید که نام آن مولدسازی دارایی‌ها نیست.

این اقتصاددان ادامه داد: ابر ملک هایی را که دولت دارد چگونه میتوان فروخت در حالی که رکود اقتصادی است. یکی از ویژگی ها و نقطه قوت دولت نداشتن بدهی خارجی است امروز دولت‌ها با چالش بدهی ارزی روبرو هستند بنابراین دولت از بدهی ارزی نترسد و نقش خود را در رشد اقتصادی تعریف کند.

* راه حل جبران درآمدها فروش اموال و دارایی نیست

اقتصاددان جوان دیگری از دانشگاه شریف به نام خزاعی نیز گفت: حد بهینه بودجه باید مشخص شود تا معلوم شود چه زمانی می‌توانیم اموال بفروشیم و کسری را جبران کنیم.

وی افزود: اکنون دولت ما از سوزن تا ملک و فعالیت‌های عمرانی بسیاری دارد و همه چیز می سازد آیا این کار دولت است؟ راه حل جبران درآمدها فروش اموال و دارایی نیست.

وی ادامه داد: در خصوصی سازی آنچه رخ داده با هدف فروش دارایی بوده است؛ نکته دیگر اینکه دولت اموال خوب را برای خود نگه می‌دارد و بدها را می فروشد؛ بخش خصوصی باهوش است و در این زمینه به سادگی خرید نمی‌کند علاوه بر آن چگونه می توان با مشکلاتی نظیر قانون کار و تامین اجتماعی و قوانین کسب و کاری روبرو شد.

* اگر تحریم نبود به این زودی مدیریت اموال انجام نمی‌شد

حسن نژاد نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اکرمی معاون خزانه‌داری وزارت اقتصاد از اکنون استرس فروش دارایی‌های دولت و تامین ۴۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد برای بودجه سال آینده را دارد، گفت: نکته این است که این دارایی ها با پول بیت المال به دست آمده است. اینها را به چه کسی بدهیم؟ اکنون بورس دارد می ترکد قیمتها رشد کرده است؛ اگر حبابش بترکد بعد از عید چه می‌شود کرد؟

وی افزود: اکنون دولت بانک بیمه فولاد خودروسازی و نظایر آن را دارد که می تواند در بورس بفروشد و هم سرمایه های سرگردان را جذب کند و هم درآمد ناشی از اموال را پوشش دهد بودجه شرکتهای دولتی برای سال بعد ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک و سه دهم درصد مالیات اخذ می‌شود؛ چه کاری است که با بهره‌وری پایین اداره شوند و دولت از طرفی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق با سود ۲۰ درصد بفروشد.

در ادامه سید فرید موسوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه روش اموال دولت بد نیست اما نباید صرف هزینه‌های جاری شود گفت: منابع گذشته حال و آینده را خورده ایم مثل صندوق توسعه ملی و نباید اموال هم اینگونه باشد عدم توجه به تبعات اجتماعی یکی از مباحث پیشروی فروش اموال و دارایی‌های دولت است.

در ادامه سید فاطمه حسینی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: اگر تحریم‌ها نبود حالا حالاها مدیریت اموال صورت نمی‌گرفت در ساختار وزارت اقتصاد مدیریت دارایی در آن دیده نشده از عملکرد سال ۹۷ فروش اموال دولت نزدیک به صفر است در زمینه خصوصی‌سازی نگرانی وجود دارد شرکتهای دولتی یکی یکی به دولت بازمی‌گردد

وزیر اقتصاد در واکنش به گفته‌های حسینی اظهار داشت: تورو به خدا نگویید یکی یکی به دولت باز می گردد.

* با مدل فعلی نمی‌توان اموال دولت را فروخت

در ادامه اکرمی معاون وزیر اقتصاد و خزانه‌داری کل کشور با تاکید بر اینکه الگوی مناسب باید برای فروش و مدیریت دارایی‌های اموال در کشور پیدا کنیم تصریح کرد: باید مراقب مسائل اجتماعی نیز باشیم و از تجارب خوب و بد خصوصی سازی استفاده کنیم.

وی افزود: در یکی از جلسات سران قوا معاون اول رئیس جمهور از من پرسید چقدر بودجه ۹۹ چقدر امکان فروش دارایی های دولت وجود دارد که گفتم اگر رویه فعلی باشد هیچ. این کاری که در ایران انجام می شود هیچ جای دنیا صورت نمی گیرد ۱۵ قانون لیست کردم که به وزیر اختیار دهد و تصمیم گیری کند؛ با قانون نیم بند کنونی نمی‌توان به وزیر گفت ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی بفروشد. اختیار وزیر یک وزارتخانه از وزیر اقتصاد به عنوان امین اموال دولت بیشتر است با این مدل هیچ کاری نمی‌توان کرد.

وی ادامه داد به هر قیمتی نمی خواهیم ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ۹۲ را تامین کنیم باید کاری اساسی و نهادینه در کشور انجام شود.

* ۲۵ سال است شرکت‌های دولتی به جای چربی عضله می‌سوزانند

در این نشست علیرضا صالح معاون خصوصی سازی وزیر اقتصاد نیز بیان داشت: قرار بود از سال ۹۳ کارآمدسازی دارایی ها و شرکت ها کارهای صورت بگیرد که از امسال به دلیل اضطرار شروع شده است کارایی شرکت های دولتی بهتر از وزارتخانه‌ها ‌است.

وی افزود: مهمترین کار در شرکت های دولتی زنده سازی ترازنامه شرکت ها و حرکت به سمت دارایی‌های جاری است؛ ۲۵ سال است که عکس این عمل می‌شود وقتی جایزه برای تجدید ارزیابی دارایی ها می دهیم و آنها را معاف از مالیات می کنیم اتفاقاً شرکت‌ها به سمت چربی سوزی نمی‌روند بلکه عضله سوزی می شود؛ باید داراییهای غیرجاری را بفروشیم و با آن بدهی ها را پرداخت کنیم.

* مدیران استانی راضی به فروش اموال نیستند

توتونچی مدیر کل پژوهش سازمان امور مالیاتی وی با بیان اینکه واقعیت اقتصاد روی زمین ایران این است که دولت به شدت با تنگناهای مالی روبرو است اظهار داشت: درآمدهای سرشار نفتی در دوره‌ای باعث شد که دستگاه‌ها در خرید دارایی‌ها مسابقه بگذارند.

وی گفت: سال گذشته ردیفی از طریق مولدسازی دارایی‌ها و فروش گذاشته شد که تجربه موفقی نداشتیم پیشنهادات متعددی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها این است که دست استان‌ها باید باز باشد مدیر استانی می‌گوید چرا دارایی استان را بفروشیم که در تهران هزینه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.