تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۵:۱۳
کد خبر : 62187

۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن شما که حقیقت ندارند

۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن شما که حقیقت ندارند

۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن شما که حقیقت ندارندامروز می‌خواهیم شما را با ۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان آشنا کنیم. برخی از این موارد آنچنان در جامعه پذیرفته‌ شده‌اند که باور اشتباه بودن آنها ..

فهرست

۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن شما که حقیقت ندارند

امروز می‌خواهیم شما را با ۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان آشنا کنیم. برخی از این موارد آنچنان در جامعه پذیرفته‌ شده‌اند که باور اشتباه بودن آنها سخت است.

این روز‌ها هر کسی توصیه‌‌های پزشکی خاصی برای دیگران دارد. واکسن نزنید، دارو مصرف نکنید یا اینکه نگذارید به شما خون تزریق شود. درست است که این حرف‌ها دیوانه‌دار به نظر می‌رسند؛ اما در واقع باور بسیاری از انسان‌ها هستند.

در حالی که ما از یک طرف علم نوین را در آغوش گرفته‌ایم و از طرف دیگر به دنبال خدمات پزشکی با بالاترین کیفیت ممکن هستیم، خیلی‌ها هستند که به داستان‌های پیرزن‌ها یا برخی از تصور های غلط عامیانه محلی درباره بدن و سلامتی باور دارند.

احتمالا مادرتان به شما گفته است که وقتی هوا سرد است بیرون نروید؛ زیرا ممکن است سرما بخورید یا اینکه پس از خوردن غذا، شنا نکنید و گرنه دلپیچه می‌گیرید. اگرچه ممکن است این حرف‌ها درست به نظر برسند یا حتی فکر کنید که بر پایه یک دلیل درست هستند؛ اما هیچکدام واقعیت ندارند.

هوای سرد باعث سرماخوردگی نمی‌شود و شنا کردن پس از خوردن غذا نیز ارتباطی با دلپیچه ندارد. همچنین واکسن نمی‌تواند باعث اوتیسم شود و با عرق کردن نیز سموم بدن دفع نمی‌شوند. امروز می‌خواهیم واقعیات علمی را از باورهای غلط عامیانه جدا کنیم. پس این شما و این ۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان که حقیقت ندارند.

۲۵ تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان

۲۵- متوقف شدن قلب در هنگام عطسه

تصور عامیانه غلط درباره بدن

در هنگام عطسه به هیچ وجه قلب شما از کار نمی‌ایستد. اگر این اتفاق رخ می‌داد، مطمئن باشید که متوجه می‌شدید.

۲۴- گرفتن بیماری از دستشویی عمومی

تصور عامیانه غلط درباره بدن

علیرغم تصور عامیانه غلطی که رواج یافته است، بیماری‌های مقاربتی به هیچ وجه از دستشویی‌های عمومی منتقل نمی‌شوند. راه انتقال این بیماری‌ها از طریق خون، رابطه جنسی و یا رحم است.

۲۳- هوشیار شدن با مصرف قهوه

تصور عامیانه غلط درباره بدن

قهوه به هیچ وجه باعث هوشیار شدن شما نمی‌شود. در واقع شما فقط تصور می‌کنید که هوشیار شده‌اید و این موضوع بسیار خطرناک است؛ زیرا ممکن است رانندگی کنید و اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. به طور کلی بهتر است پس از مصرف مشروبات الکلی، قهوه ننوشید.

۲۲- لیس زدن بریدگی زخم

تصور عامیانه غلط درباره بدن

دهان انسان مملو از باکتری‌های مختلف است و به همین خاطر اصلا جای تمیزی به حساب نمی‌آید. لیس زدن بریدگی زخم فقط ممکن است احتمال عفونی شدن آن را افزایش دهد.

۲۱- آسیب دیدن چشم به خاطر مطالعه در نور کم

تصور عامیانه غلط درباره بدن

به گفته پزشکان مطالعه در نور کم می‌تواند سبب خستگی موقت چشم شما شود و آن هم به دلیل تلاش ماهیچه‌های چشم برای تمرکز هرچه بیشتر روی متن است؛ اما هنوز ثابت نشده که این کار در طولانی مدت می‌تواند به چشم آسیب برساند. بنابراین در حال حاضر این یک تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان است.

۲۰- ارتباط رنگ سبز مخاط با عفونت سینوس

تصور عامیانه غلط درباره بدن

رنگ مخاط شما می‌تواند بین سفید و سبز باشد که البته نشانگر وجود نوعی پروتئین در سلول‌های سفید است. در واقع رنگ مخاط هیچ ارتباطی به عفونت سینوس ندارد.

۱۹- چسبیدن مغزیجات، تخمه و پاپ‌کورن به معده

تصور عامیانه غلط درباره بدن

اگر دیواره روده شما التهاب پیدا کرده است، شما به بیماری دیورتیکیلیت مبتلا شده‌اید؛ اما این بیماری هیچ ارتباطی به مصرف آجیل، تخمه یا پاپ کورن ندارد.

۱۸- چروک شدن پوست در استخر به دلیل جذب آب

تصور عامیانه غلط درباره بدن

پوست بدن انسان ضد آب است و آب را جذب نمی‌کند و چروک ایجاد شده در استخر نیز به علت انقباض عروق خونی و به دنبال یک واکنش عصبی ایجاد می‌شوند. دانشمندان هنوز به طور قطعی دلیل این اتفاق را نمی‌دانند.

برخی افراد گمان می‌کنند که با اینکار ممکن است جلوی سر خوردن در آب گرفته شود. هرچند که این نظریه نیز مخالفان بسیاری دارد.

۱۷- انفجار انسان در فضا

تصور عامیانه غلط درباره بدن

انسان در فضا منفجر نمی‌شود؛ اما حقیقت خیلی هم بهتر از آن نیست. اگر بدون هیچگونه تجهیزاتی در فضا رها شوید، پس از حدود ۱۰ ثانیه بی‌هوش خواهید شد، بدن شما ورد می‌کند و خونتان به جوش خواهد آمد. پس از ۹۰ ثانیه نیز اگر کسی به کمک شما نیاید، می‌میرید.

البته یخ هم نخواهید زد؛ زیرا در خلاء رسانایی برای انتقال گرمای بدن شما وجود ندارد.

۱۶- درمان سرماخوردگی با آب پرتقال

تصور عامیانه غلط درباره بدن

اگرچه آب پرتقال دارای ویتامین C است (البته نه آنقدر که فکر می‌کنید) و ویتامین C نیز می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد؛ اما یک داروی جادویی نیست و تاثیر نسبتا کمی در درمان سرماخوردگی دارد.

۱۵ – بالا گرفتن سر در هنگام خون دماغ شدن

تصور عامیانه غلط درباره بدن

این کار احمقانه است؛ زیرا با بالا گرفتن سر، خون به سمت گلو و معده روانه خواهد شد و ممکن است در نهایت بالا بیاورید. در عوض بهتر است که بینی خود را با دست نگه دارید، جایی نشسته و به سمت جلو خم شوید. اگرچه ممکن است چند قطره خون روی زمین ریخته شود؛ اما قطعا از بالا آوردن بهتر است.

۱۴- ادرار کردن روی جای نیش عروس دریایی

تصور عامیانه غلط درباره بدن

این تصور عامیانه کاملا غلط است. نیش عروس دریایی با آب شیرین فعال می‌شود و بخش زیادی از ادرار شما نیز از آن تشکیل شده است.

۱۳- درد شدید حمله قلبی

تصور عامیانه غلط درباره بدن

انسان‌ها و مخصوصا زنان متوجه حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد از حمله‌های قلبی نمی‌شوند. اگر هم دچار حمله قلبی شده و متوجه آن شوید، احتمالا چیزی شبیه نوعی سوختگی در قلب یا دندان درد را حس خواهید کرد.

۱۲- بیماری آرتروز به خاطر شکستن قولنج انگشتان

تصور عامیانه غلط درباره بدن

صدایی که در هنگام شکستن قولنج انگشتان خود می‌شنوید به خاطر آزاد شدن گاز نیتروژنی است که به صورت حباب بین مفاصل قرار گرفته است و این کار هیچ خطری برای یک فرد سالم ندارد.

۱۱- گرم شدن بدن به خاطر مصرف الکل

تصور عامیانه غلط درباره بدن

مصرف الکل باعث می‌شود که حس گرم شدن به شما دست دهد و دلیل آن نیز گشاد شدن عروق خونی نزدیک پوست است. جالب اینکه این اتفاق در نهایت به پایین آمدن دمای کلی بدن منجر خواهد شد.

۱۰- خارج شدن سموم بدن با عرق کردن

تصور عامیانه غلط درباره بدن

عرق از آب، نمک و الکترولیت تشکیل شده است. غدد مسئول عرق سطحی هستند و تنها در پوست قرار گرفته‌اند. به همین خاطر ماده خاص دیگری در عرق شما یافت نمی‌شود و هرگز با عرق کردن «سموم بدن» دفع نخواهند شد. پس بهتر است همین الان این تصور عامیانه غلط را فراموش کنید.

۹- مریض شدن در صورت بیرون رفتن در هوای سرد

تصور عامیانه غلط درباره بدن

حتما شنیده‌اید که اگر در هوای سرد و مخصوصا با موی خیس، بیرون بروید، مریض خواهید شد؛ اما این یک باور غلط است. شما به خاطر ویروس‌ها مریض می‌شوید و ویروس‌ها کاری به دما ندارند. همچنین سیستم ایمنی بدن نیز آنچنان به خاطر هوای سرد تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ زیرا بدن دمای کلی ۳۷ درجه را حفظ خواهد کرد.

اگر دمای بدن حتی چند درجه از این میزان پایین‌تر بیاید، شما دچار سرمازدگی می‌شوید و می‌میرید. در واقع دلیل اینکه افراد بیشتر در زمستان مریض می‌شوند، این است که به خاطر سردی هوا در محیط‌‌های بسته و در کنار دیگر افراد می‌مانند و ویروس‌ها نیز دقیقا در همین مکان‌ها هستند.

۸- بیش فعال شدن کودکان به خاطر مصرف شکر

تصور عامیانه غلط درباره بدن

شکر چنین تاثیری ندارید. در یک مطالعه حتی به کودکان یک آب‌نبات غیر واقعی داده شد. البته والدین فکر می‌کردند که واقعی است و پس از آن مرتبا گفتند که کودک آنها فعال‌تر شده است. شاید کودکان صرفا به خاطر خود آب‌نبات هیجان زده می‌شوند؛ چون خود شکر هیچ تاثیر شیمیایی مستقیمی روی بیش فعالی کودکان ندارد.

۷- دلپیچه گرفتن در صورت شما پس از خوردن غذا

تصور عامیانه غلط درباره بدن

معمولا مادرها بر این باورند که اگر تا نیم ساعت پس از خوردن غذا به استخر رفته و شنا کنید، دچار دلپیچه خواهید شد. این تصور غلط است. شما ممکن است در هنگام شنا دلپیچه بگیرید؛ اما این مورد هیچ ارتباطی با زمان غذا خوردنتان ندارد.

۶- مضر بودن خوردن شیر در هنگام مریضی

تصور عامیانه غلط درباره بدن

درست است که شیر مخاط را غلیظ‌تر می‌کند؛ اما آن را بیشتر نمی‌کند. در هر حال خوردن شیر تاثیر چندانی در عقب افتادن پروسه بهبودی شما ندارد.

۵- لزوم بیدار نکردن فردی که در خواب راه می‌رود

تصور عامیانه غلط درباره بدن

یک تصور عامیانه غلط درباره بدن انسان وجود دارد که اگر فردی که در حال راه رفتن در خواب است را بیدار کنید، به او شوک وارد می‌شود یا دچار حمله قلبی خواهد شد.با بیدار کردن این افراد چنین مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما در هر حال بهتر است که آنها را به آرامی به محل خوابشان هدایت کنید، چراکه در صورت بیدار شدن نیز احتمالا بسیار بی‌حال خواهند بود.

۴- مقاوم شدن بدن در برابر آنتی بیوتیک‌ها

تصور عامیانه غلط درباره بدن

این بدن شما نیست که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود،‌ بلکه این اتفاق برای باکتری‌ها رخ می‌دهد.

۳- ضخیم شدن مو پس از اصلاح

تصور عامیانه غلط درباره بدن

وقتی که مو به صورت طبیعی رشد می‌کند، به شکل مخروطی است؛‌ اما وقتی صورت خود را با تیغ اصلاح می‌کنید، نوک مو به صورت صاف در می‌آید. ممکن است به همین خاطر مو ضخیم‌تر به نظر برسد، ولی در واقع اینگونه نیست.

ضخامت مو در زیر پوست و از ریشه آن مشخص می‌شود که البته تیغ شما در آنجا حضور ندارد.

۲- دست و پا زدن افراد در حال غرق شدن

تصور عامیانه غلط درباره بدن

فیلم‌های سینمایی باعث ایجاد این تصور عامیانه غلط شده‌اند. هر غریق نجاتی میتواند به شما بگوید که شناسایی یک فرد در حال غرق شدن کار سختی است؛ زیرا آنچنان صحنه خاصی ایجاد نمی‌شود. در واقع غرق شدن بسیار بی‌صدا است و در سطح آب نیز چیز زیادی دیده نمی‌شود.

۱- ارتباط زدن واکسن با بیماری اوتیسم

تصور عامیانه غلط درباره بدن

اگرچه مشخص شد پژوهشی که ارتباط واکسن با بیماری اوتیسم را تایید کرده بود، تقلبی است؛ اما هنوز بسیاری از افراد از واکسن هراس دارند و فکر می‌کنند که عامل ایجاد مشکلات مختلف خواهد شد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.