تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۴:۳۰
کد خبر : 55519

۲۰ اختراع مهم در ۳۰ سال گذشته؛ از اینترنت تا آیفون

۲۰ اختراع مهم در ۳۰ سال گذشته؛ از اینترنت تا آیفون

۲۰ اختراع مهم در ۳۰ سال گذشته؛ از اینترنت تا آیفوندر چند دهه‌ی قبل اختراعات مهمی در دنیا انجام شده است. تعدادی از این اختراعات اهمیت فراوانی دارند و با زندگی روزمره‌ی ما گره‌ خورده‌اند. در این مقاله ۲۰ اختراع مهم در سی سال گذشته را با هم مرور می‌کنیم. با تکفارس همراه باشید.
در طی سی سال گذشته شاهد چند مورد از سریع‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در تاریخ بشر بوده‌ایم که از جمله این اختراعات می‌توان به اینترنت و آیفون اشاره کرد.
مطالب مرتبط:۱۰ اختراع برتر لئوناردو داوینچی؛ نابغه هستی
اینترنت روش جستجوی اطلاعات و اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران را بازتعریف کرد و موانع ارتباطی کشورهای را به‌کل از میان برداشت. آیفون نیز روش تعامل افراد با فناوری و دسترسی به اطلاعات در سطح فردی را تغییر داد. آیفون در واقع باعث شد تا این محصول از یک کالای لوکس به یک ابزار کاربردی اساسی روزمره تبدیل شود.
این دو اختراع کمک کرد کرده تا دنیای ایجاد شود که در آن فناوری همیشه در لحظه‌ در دسترس باشد و این احساس در ما وجود داشته باشد که پیشرفت بزرگ بعدی به‌زودی رخ خواهد داد. در دو دهه‌ی گذشته ما شاهد شکوفایی کسب‌وکارهای چند م..

۲۰ اختراع مهم در ۳۰ سال گذشته؛ از اینترنت تا آیفون

در چند دهه‌ی قبل اختراعات مهمی در دنیا انجام شده است. تعدادی از این اختراعات اهمیت فراوانی دارند و با زندگی روزمره‌ی ما گره‌ خورده‌اند. در این مقاله ۲۰ اختراع مهم در سی سال گذشته را با هم مرور می‌کنیم. با تکفارس همراه باشید.

در طی سی سال گذشته شاهد چند مورد از سریع‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در تاریخ بشر بوده‌ایم که از جمله این اختراعات می‌توان به اینترنت و آیفون اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

  • ۱۰ اختراع برتر لئوناردو داوینچی؛ نابغه هستی

اینترنت روش جستجوی اطلاعات و اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران را بازتعریف کرد و موانع ارتباطی کشورهای را به‌کل از میان برداشت. آیفون نیز روش تعامل افراد با فناوری و دسترسی به اطلاعات در سطح فردی را تغییر داد. آیفون در واقع باعث شد تا این محصول از یک کالای لوکس به یک ابزار کاربردی اساسی روزمره تبدیل شود.

این دو اختراع کمک کرد کرده تا دنیای ایجاد شود که در آن فناوری همیشه در لحظه‌ در دسترس باشد و این احساس در ما وجود داشته باشد که پیشرفت بزرگ بعدی به‌زودی رخ خواهد داد. در دو دهه‌ی گذشته ما شاهد شکوفایی کسب‌وکارهای چند میلیارد دلاری در حوزه‌ی فناوری بوده‌ایم که از جمله می‌توان به اوبر که یک سرویس حمل‌ونقل است یا نت فلیکس اشاره کرد.

صنعت استریم ویدیو برای موفقیت به دسترس بودن اینترنت و گوشی‌های هوشمند بستگی دارد. درک تاثیر اینترنت و پخش بی‌وقفه‌ی اطلاعات برای مرور مهم‌ترین اختراعات سی سال گذشته، ضروری است.

اینترنت (۱۹۹۰)

اینترنت

روترها و سوئیچ‌های موجود در دیتاسنترها، امکان ارتباط مراکز داده با یکدیگر را فراهم می‌کنند. شبکه‌های فیبر نوری ارتباط وب‌سایت‌های مختلف را با یکدیگر تا ۲۰۰ هزار برابر سریع‌تر از اتصالات خانگی امکان‌پذیر ساخته است. کابل‌های فیبر نوری در امتداد کابل‌های زردرنگ نزدیک سقف قرار می‌گیرند. ساخت اینترنت یا شبکه‌ی جهانی وب همانطور که از نام آن پیداست، میلیون‌ها زندگی را با ارائه‌ی دسترسی به منابع نامحدود اطلاعاتی، تغییر داد. این اختراع باعث شد تا مردمی که در کشورهای مختلف زندگیم می‌کنند بتوانند به‌صورت آنی به افراد دیگر در جای‌جای دنیا، پیام ارسال کنند. اینترنت روش‌های ارتباطی ما را هم به‌طور کلی تغییر داده است.

فتوشاپ (۱۹۹۰)

فتوشاپ

فتوشاپ یک نرم‌افزار کامل ویرایش تصویر است که امروز تقریبا برای هرنوع کسب‌وکاری یک برنامه‌ی رایانه‌ای ضروری محسوب می‌شود. این برنامه یک ابزار خارق‌العاده‌ی همه‌کاره است که به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا تصاویر جدیدی خلق کرده یا تغییرات مد نظرشان را روی عکس‌ها اعمال کنند.

با توجه به اینکه اینترنت باعث شده تا ارتباطات جنبه‌ی بصری بیشتری پیدا کنند، نرم‌افزار فتوشاپ، دید ما از دنیا را بهبود بخشیده است. علاوه‌بر این نرم‌افزار مورد بحث شک ما را نسبت به واقعی بودن آنچه مشاهده می‌کنیم افزایش می‌دهد.

جی‌پی‌اس همراه (۱۹۹۰)

Portable GPS (1990)

سیستم موقعیت‌یابی جهانی که آن را با نام جی‌پی‌اس (GPS) می‌شناسیم در ابتدا برای استفاده در ارتش آمریکا توسعه داده شد، اما نهایتا این فناوری در دسترس شهروندان عادی سراسر جهان نیز قرار گرفت.

اولین دستگاه‌های جی‌پی‌اس مخصوص کاربران عادی با شروع دهه ۹۰ میلادی روانه‌ی بازار شدند. از آن زمان توسعه‌ی اینترنت و پهنای باند موبایل باعث شده تا امکان مسیر‌یابی مکان‌های جدید بسیار آسان‌تر شود.

سرویس نمایش شماره‌ی تماس گیرنده یا کالر آی‌دی (۱۹۹۰)

کالر‌ آی دی

شاید شما هم جزء آن‌دسته افرادی باشید که تمایلی به پاسخ دادن به تماس‌هایی که شماره‌ی آن‌ها را نمی‌شناسید ندارید. در این شرایط تصور زمانی که سرویس شناسایی شماره‌ی تماس‌گیرنده هنوز اختراع نشده بود سخت است.

جالب است بدانید این فناوری از حدود ۲۰ سال پیش در دسترس قرار گرفته است زیرا گوشی‌های تلفن از دو دهه‌ی قبل به صفحه‌تمایش مجهز شده‌اند که امکان نمایش شماره‌ی شخص تماس‌گیرنده را فراهم می‌کند.

این‌روزها افراد برای برقراری تماس‌های شخصی، غالبا از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل استفاده از فناوری کالر آی‌دی در زمان حاضر یک امر عادی است. مشخصا این تکنولوژی روش کار با گوشی‌های تلفن و موبایل را تغییر داده است.

شبیه‌سازی (۱۹۹۶)

گوسفند دالی

دالی نام گوسفندی است که برای اولین‌بار در جهان با استفاده از فناوری شبیه‌سازی، متولد شد. این گوسفند در واقع با استفاده از یک سلول گوسفند بالغ و در سال ۱۹۹۶ شبیه‌سازی شد. پس از متولد شدن دالی، بحث‌های مختلفی در مورد جنبه‌ی اخلاقی شبیه‌سازی به‌میان آمد.

پس از اینکه مشخص شد دالی از مشکل ریوی پیش‌رونده رنج می‌برد، این گوسفند در ماه فوریه‌ی ۲۰۰۳ مرد. پس از مرگ دالی، جسد او در موزه‌ی اسکاتلند نگه‌داری و در معرض دید عموم قرار گرفت.

شبیه‌سازی در جوامع علمی ‌همچنان به‌عنوان یک موضوع سخت باقی‌ مانده، اما محققان در حال بررسی این مورد هستند که آیا این تکنولوژی می‌تواند در آینده برای بازتولید اعضای آسیب‌دیده مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

ایمیل و پیام متنی (۱۹۹۲)

ایمیل

در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی، برخی از شرکت‌ها قادر بودند تا پیام‌های الکترونیکی مخصوص خود را ارسال کنند، اما معرفی اینترنت باعث شد تا ایمیل به یک روش ارتباطی استاندارد برای مردم سراسر جهان تبدیل شود.

پیام‌های متنی کوتاه یا همان SMS نیز در ابتدا به‌منظور ارسال پیام‌های کوتاه متنی از طریق خطوط تلفن طراحی شده بود، و از آن به بعد شاهد افزایش چشم‌گیر میزان استفاده از این روش ارتباطی بود‌ه‌ایم و زیرساخت‌های لازم برای رونق گرفتن این فناوری وجود داشته است.

نت فلیکس (۱۹۹۳=۷)

نت فلیکس

درحالی‌که امروزه نت فلیکس به‌عنوان یک سرویس آنلاین استریم ویدیو در همه‌جا حضور دارد، اما این شرکت کار خود را با ارائه‌ی خدمات ابتدایی شروع کرده است.

نت فلیکس در ابتدا فقط امکان اشتراک برای دسترسی به کتابخانه‌ای عظیم از فیلم‌ها را به کاربرانش ارائه می‌داد. بدین ترتیب فیلم‌های مختلف از طریق پست در اختیار کسانی که اشتراک نت فلیکس را تهیه‌ می‌کردند قرار می‌گرفت. البته این روش با خدماتی که این شرکت امروزه ارائه می‌دهد تفاوت‌های زیادی دارد.

شرکت مورد بحث خدمات استریم آنلاین فیلم‌ها را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و از آن زمان تا کنون تقریبا همه‌ی شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌های چندرسانه‌ای، از این سرویس استریم ویدیو برای ارائه‌ی تولیدات خود به کاربران استفاده می‌کنند. موفقیت نت فلیکس حتی غول‌های فناوری بزرگ دیگری چون اپل و آمازون را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که این دو شرکت نیز سرویس‌های استریم آنلاین ویدیوی مخصوص خود را راه‌اندازی کنند.

سرویس استریم آنلاین اپل، اپل‌‌تی‌وی نام دارد و آمازون نیز این خدمات را با نام آمازون اینستنت ویدیو در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

پهپادها (۱۹۹۴)

پهپاد

واژه‌ی پهپاد به هر وسیله‌ی کوچک مجهز به موتوری که امکان پرواز و کنترل توسط دست را دارد گفته می‌شود. اگرچه یکی از مهم‌ترین کاربردهای پهپادها، استفاده‌های نظامی و در مناطق نبرد است، اما امروزه پهپادهایی برای مردم عادی تولید شده است. این نوع پهپادها در حال حاضر محبوبیت بالایی در بین کاربران علاقه‌مند به هوانوردی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند.

پهنای‌باند موبایل (۱۹۹۱)

Mobile Broadband

پهنای باند موبایل، گستره‌ی بزرگی از اینترنت را در دسترس پکیج‌های همراه تلفن‌های قابل حمل آورد. مدتی طول کشید تا تجربه‌ی کاربری موبایلی با تجربه‌ی کاربری روی یک رایانه‌ی کامل قابل قیاس باشد، اما راحتی دسترسی به اطلاعات حیاتی مثل نقشه‌ها و ایمیل‌ها برای تعداد بی‌شماری از کارمندان حرفه‌ای سراسر دنیا به‌ یکی از ملزومات آن‌ها تبدیل شده است.

خودروهای هیبریدی (۱۹۹۷)

خودروهای هیبریدی

با گذشت زمان، توجه به تغییرات آب‌وهوایی در جهان بیشتر و بیشتر می‌شود و به تبع آن نیاز به انواع جدیدی از روش‌های حمل‌ونقل افزایش یافته است. تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ صنعت خودروسازی، اتومبیل‌های هیبریدی ساخته‌اند که امکان استفاده از بنزین و برق را به‌عنوان سوخت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. دیگر تولیدکنندگان خودرو از جمله تسلا، درحال توسعه‌ی فناوری‌هایی هستند که امکان دسترسی مقرون‌به‌صرفه‌ به خودروهای الکتریکی را همانند نمونه‌های بنزینی آن‌ها فراهم خواهد کرد.

نمایشگرهای صفحه‌تخت (۱۹۹۷)

تلویزیون تخت

تلویزیون‌های جدید نه‌تنها از ظاهر بهتری بهره می‌برد، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز بسیار بهینه‌تر از نمونه‌های قدیمی‌تر دهه‌ی ۹۰ هستند. فناوری تصویرنگاری دیجیتال بر روش تغییر ابعاد تصاویر اثر گذاشته و امکان ارائه‌ی تصاویر شفاف و جلوه‌های با کیفیت را در تلویزیون‌های جدید که ابعاد بزرگ‌تری دارند فراهم کرده است.

پخش‌کننده‌های ام‌پی۳ (۱۹۹۷)

ام پی تری پلیر

پخش‌کننده‌های ام‌پی۳ امکان کنترل بیشتر روی موسیقی‌ها را بیشتر از هر زمان دیگری در اختیار کاربران قرار دادند. این دستگاه‌ به کاربران اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی از موسیقی‌های دیجیتالی را به‌همراه داشته و به‌راحتی بین آن‌ها جابه‌جا شوند. فایل‌هایMP3 برخلاف ضبط‌های وینیل، نوار کاست‌ها و حتی سی‌دی‌ها در معرض خرابی‌های فیزیکی نیستند.

به‌عنوان یک قابلیت اضافه، برخی از پخش‌کننده‌های ام‌پی‌۳ علاوه‌بر حافظه‌ی داخلی، امکان استفاده از کارت‌های حافظه‌ی جداشدنی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بدین ترتیب می‌توان تعداد بیشتری موسیقی در این دستگاه در دسترس داشت.

موتور جستجوی گوگل (۱۹۹۷)

گوگل سرچ

تقریبا دو سوم از کاربران آنلاین از سرویس جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. این امر باعث شده تا گوگل به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین منابع دسترسی به اطلاعات در سراسر دنیا شناخته شود.

ایستگاه بین‌المللی فضایی (۱۹۹۸)

ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه بین‌المللی فضایی حاصل تلاش مشترک بین پنج آژانس فضایی از سراسر جهان از جمله آمریکا، روسیه، ژاپن، اروپا و کانادا است. این ایستگاه از سال ۱۹۹۸ به‌بعد همچنان در حال گسترش بوده و از سال ۲۰۰۰ نیز میزبان ساکنان بلندمدت بوده است.

بیش از ۲۰۰ نفر از ۱۸ کشور جهان موفق شده‌اند تا از این ایستگاه بازدید کنند. ایستگاه بین‌المللی فضایی به‌منظور تحقیق و اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دی‌وی‌دی (۱۹۹۸)

دی وی دی

دی‌وی‌دی یا دیسک چندمنظوره‌ی دیجیتال، جایگزینی برای نوارکاست‌های VHS محسوب می‌شود. وی‌اچ‌اس یکی از ابزارهایی بود که در دهه‌ی ۹۰ میلادی برای نمایش ویدیوهای خانگی از آن استفاده می‌شد. کیفیت محتوا روی دی‌وی‌دی‌ها درطول زمان آسیب کم‌تری می‌بیند و بنابراین تا زمانی که این دیسک آسیب ندیده باشد، می‌توان از آن به‌مدت طولانی‌تری نسبت به VHS استفاده کرد.

فیسبوک (۲۰۰۴)

فیسبوک

فیسبوک اولین شبکه‌ی اجتماعی چندرسانه‌ای نبود، اما موفق شد بیشترین تسلط را در این حوزه از آن خود کند و به منبع اصلی صدها میلیون کاربر سراسر دنیا، برای دسترسی به اطلاعات تبدیل شود. درحالیکه این سایت در ابتدا فقط برای یک هدف ایجاد شده بود.

هدف اصلی از ساخت فیسبوک، کمک به دوستان و خانواده‌ها برای برقراری ارتباط در فضای آنلاین بود. اما این شرکت کم‌کم کسب‌وکار خود را گسترش داد و هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف دیگر هم فعالیت می‌کند.

یوتیوب (۲۰۰۵)

یوتیوب

طرح اصلی یوتیوب بسیاد ساده است: محلی که در می‌توان هر نوع ویدیویی را با هر زمانی قرار داد و هرکس می‌تواند در این سرویس یک تولیدکننده‌ی محتوا باشد. یوتیوب محصولی از عصر اینترنت است. این پلتفرم برای میلیون‌ها کاربر به محل اصلی برای یافتن منابع ویدیویی تبدیل شده است.

جامعه‌ی مخاطبان سراسری این سرویس در واقع آرزوی هر شبکه‌ی تلویزیونی است. یوتیوب موفق شده یک فرهنگ واقعا یکتا و بی‌نظیر ایجاد کند.

گوشی هوشمند آیفون (۲۰۰۷)

آیفون استیو جابز اپل

آیفون یکی از متحول‌کننده‌ترین دستگاه‌های تولید شده در سی سال گذشته است. این گوشی هوشمند علاوه بر قابلیت‌های کاربری فراوان، به پلتفرمی برای دسترسی به ابزارهای خلاقانه تبدیل شده است. آیفون و در مجموع سایر گوشی‌های هوشمندی که راه این محصول را دنبال کرده‌اند، برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به یکی از دستگاه‌های اساسی مبدل شده است.

گوشی‌های هوشمند روش ارتباط با دیگران را چه از نظر شخصی و چه از نظر فرهنگی، به‌طور کامل تغییر داده‌اند.

بیت کوین (۲۰۰۹)

بیت کوین

بیت‌‌کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. بیت‌کوین در واقع یک واحد پولی کاملا دیجیتال را به‌ جهایتان شناساند. این ارزدیجیتال از کدهای پیچیده‌ به‌منظور ایجاد و تایید ارزش استفاده می‌کند. شما می‌توانید تقریبا در همه‌جای دنیا بیت‌کوین را به‌صورت آنلاین معامله کرده یا برای انجام خرید‌های خود از آن استفاده کنید.

هر واحد بیت‌کوین در لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب ۴۷۸۰۰ دلار است.

خودروهای بدون‌سرنشین و خودران (۲۰۱۲)

خودروهای خودران

خودروهای خودران از پیشرفت‌های چشم‌گیر در حوزه‌ی هوش‌مصنوعی و فناوری جی‌پی‌اس بهره می‌برند. درحالیکه اکثر مدل‌های موجود فعلا در مرحله‌ی گذراندن تست‌های مختلف هستند، اما این فناوری پتانسیل لازم را برای امجام امورات خودکار از جمله تحویل بسته‌ها و حمل‌ونقل عمومی دارد. خودرهای خودران می‌توانند آینده‌ای امن‌تر و آسان‌تر برای ما به ارمغان بیاورند.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: BI

۰۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.