تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
کد خبر : 64320

۲۰۲۱، سال پرخبر و پرنوسان ارزهای دیجیتال

۲۰۲۱، سال پرخبر و پرنوسان ارزهای دیجیتال

۲۰۲۱، سال پرخبر و پرنوسان ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۱ با فراز و فرودهایش برای ارزهای دیجیتال به پایان رسید. اگر بخواهیم به مروری بر اتفاقات دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ بپردازیم اول باید اش..

۲۰۲۱، سال پرخبر و پرنوسان ارزهای دیجیتال

سال ۲۰۲۱ با فراز و فرودهایش برای ارزهای دیجیتال به پایان رسید. اگر بخواهیم به مروری بر اتفاقات دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ بپردازیم اول باید اشاره‌ای به قیمت بیت کوین بکنیم که در نخستین روز سال ۲۰۲۱ یعنی دوازدهم دی ۱۳۹۹، ۲۹ هزار دلار بود. قیمت اتریوم هم در آن روز ۷۲۹ دلار بوده است. حالا امروز در نخستین روز سال ۲۰۲۲ قیمت بیت کوین با وجود ریزش‌های چند وقت اخیر در محدوده ۴۷ هزار دلار و قیمت اتریوم در کانال ۳۷۰۰ دلار است.

در سال ۲۰۲۱ شرکت های زیادی رمزارزها را به عنوان یک دارایی پذیرفتند و حتی یک کشور، بیت‌کوین را به عنوان یکی از ارزهای رسمی این کشور پذیرفت و شنیده شده کشورهای دیگری نیز در حال برنامه‌ریزی برای همین کار هستند. عملکرد شرکت‌ها و اعلام چشم‌اندازهایشان، حاکی از این است که ارزهای دیجیتال در ابتدای راه پذیرش و سرمایه‌گذاری ازسوی شرکت‌های بزرگ هستند. محبوبیت بیت کوین باعث شد تا بازار کریپتو رکوردهای جدیدی بزند و قیمت بیت کوین در روزهایی در سال ۲۰۲۱ به ۶۸ هزار دلار نیز رسید و به دنبال آن، آلت‌کوین‌ها نیز شاهد رشدهای بسیار زیادی بودند.

چین در برابر ماینینگ

اما کشور چین در این سال فرایند ماینینگ را در این کشور کاملا ممنوع اعلام کرد. همین موضوع باعث ریزش قیمت بیت کوین شد ولی از طرفی، کشوری مثل آمریکا در مورد تمایل خود برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال مردد به نظر می‌رسد. البته سیاستمداران آمریکایی به دنبال تدوین قوانینی برای فعالیت قانونی در بازار رمزارزها بوده‌اند و با استقبال مردم و سرمایه‌گذاران از ارزهای دیجیتال در این کشور، به نظر می‌رسد آمریکا سعی دارد با توجه به سختگیری‌های چین در این زمینه، گوی سبقت را از کشورهای دیگر بگیرد و از بازار جلو بیفتد؛ حضور و سرمایه‌گذاری شرکت های آمریکایی در کریپتو نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

انتقال ماینرها از چین به مغولستان و کشورهای دیگر باعث شد بیت کوین که در بازه‌ای از ۶۸ هزار دلار به ۲۸ هزار دلار نیز رسید، به سرعت خود را بازیابی کند و به محدوده ۶۴ هزار دلار برسد. اما دوباره خبرهایی از چین و سایر اتفاقات، باعث ریزش قیمت تا محدوده ۴۲ هزار دلار شد و البته باز هم قیمت به سمت بالا خیز برداشت. در مجموع با وجود همه این نوسانات، بازار در سال ۲۰۲۱ صعودی بوده و از ۲۹ هزار دلار به …. دلار رسیده است.

ماجراهای ایلان ماسک

یکی از اتفاقات دنیای ارز دیجیتال مربوط به ایلان ماسک است. ایلان ماسک شخصا یکی از عوامل موثر در نوسانات بازار بود. ماسک علاوه بر ترویج میم‌کوین‌هایی مثل دوج کوین، ماه مارس با اعلام پذیرش بیت‌کوین برای خرید از شرکتش، تسلا، باعث افزایش ناگهانی قیمت شد، اما او دو ماه بعد به بهانه عجیب آلودگی هوا در فرایند ماینینگ بیت‌کوین و همچنین صرف انرژی بسیار زیاد برای تولید بیت‌کوین، خرید و فروش از تسلا با بیت کوین را حذف کرد و باعث شد بازاری که در آستانه ریزش بود، با این تلنگر ناگهان سقوطی شدید را شاهد باشد. سپس در ماه اکتبر ماسک گفت که می‌خواهد روش پرداخت از طریق بیت کوین را دوباره مورد بررسی قرار بدهد. البته برخی از کارشناسان می‌گویند با بزرگتر شدن بازار کریپتو، دیگر توئیت‌ها و اعلام نظرهای ایلان ماسک مانند قبل موثر نخواهد بود.

متاورس و دنیای رمزارزها

در ماه‌های اخیر حتما اصطلاحی به نام متاورس زیاد به گوشتان خورده است. متاورس یک مفهوم آینده‌نگرانه است که تمامی جنبه‌های زندگی کاربران را در یک فضای مجازی سه بعدی آنلاین به یکدیگر متصل می‌کند. با داشتن یک کیف پول و با دسترسی به کلیدهای خصوصی آن، می‌توان مالکیت یک فعالیت یا یک دارایی را در بلاکچین اثبات کرد. حتما شنیده‌اید که در ماه‌های اخیر علاوه بر کاربران عادی، حتی برخی شرکت‌ها نیز با خرید دارایی در متاورس، در دنیای واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. متاورس یکی از اتفاقات مهم کریپتویی در سال ۲۰۲۱ بود و برخی معتقدند سال ۲۰۲۲ حتما بیشتر از قبل درباره متاورس خواهیم شنید و بازی‌های کریپتویی و متاورسی نیز بیش از پیش مطرح می‌شوند. پس حتما به سرمایه گذاری در دنیای متاورس فکر کنید و درباره این موضوع بخوانید و تحقیق کنید.

خودپردازهای ارز دیجیتال

با فراگیرتر شدن استفاده ارزهای دیجیتال در جهان، دستگاه‌های خودپرداز نیز برای راحتی استفاده از رمزارزها بیشتر شده است. تعداد دستگاه‌های خودپرداز که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و رو به افزایش نیز هست، زیرا چندین شرکت فناوری و شرکت‌های غیر فناوری مانند والمارت در حال نصب دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین به صورت جهانی هستند.

پذیرش بیت‌کوین در السالوادور

در سپتامبر ۲۰۲۱، السالوادور اولین کشوری بود که پرداخت‌ها و تراکنش‌های بیت کوین را قانونی کرد و از آن به عنوان ارز رسمی کشور استفاده کرد. رهبران این کشور پیشنهاد کردند که قانونی کردن بیت‌کوین سرمایه گذاری در کشور را تشویق می‌کند و در شرایط نه چندان مناسبی که اقتصاد السالوادور با آن رو به رو است، کمک بزرگی به ارزآوری و پذیرش سرمایه‌گذاری در این کشور آمریکای جنوبی می کند. از طرفی رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده که قصد دارد برای تولید بیت‌کوین با استفاده از انرژی آتشفشان‌های این منطقه برنامه‌ریزی کند. حالا کشورهایی مثل برزیل نیز به دنبال تصویب قوانینی برای پذیرش بیت کوین به عنوان پول رسمی کشور هستند.

تپ‌روت بیت‌کوین

سال ۲۰۲۱ بزرگترین بروزرسانی شبکه بیت کوین با نام ترپ روت صورت گرفت. می‌شود گفت که این سافت فورک یا آپگرید بیت کوین، مقیاس‌پذیری، حریم شخصی و عملکرد قراردادهای هوشمند مربوط به بیت کوین را بهبود می‌بخشد. برای انجام این کار، تپ روت آدرس‌تایپ جدیدی را ایجاد کرد که در آن، تمام تراکنش‌های بیت‌کوین به یک شکل واحد دیده می‌شوند. یعنی دیگر هیچ تفاوتی میان یک پرداخت ساده یا یک تراکنش پیچیده چند امضایی یا یک استفاده ساده از شبکه لایتنینگ وجود ندارد. این بروزرسانی بلاک‌چین BTC را قادر می‌کند تا تراکنش‌های پیچیده‌تری را اجرا کند و آن را برای پردازش قراردادهای هوشمند با اتریوم رقابتی‌تر می‌کند. این امر برای بیت کوین بسیار مهم است زیرا از نظر تاریخی، در مقایسه با بزرگترین رقیب خود یعنی اتریوم، قادر به پردازش هیچ قرارداد هوشمندی نبوده است.

شبکه لایتنینگ در بلاک‌چین بیت کوین

شبکه لایتنینگ لایه دومی برای بلاک‌چین بیت کوین است که تراکنش‌های خارج از زنجیره یا تراکنش‌هایی را بین طرف‌هایی که به شبکه بلاک‌چین متصل نیستند امکان‌پذیر می‌کند. در واقع از این طریق، جابه جایی بیت کوین با هر مقداری حتی بسیار کم، با کارمزد بسیار پایین و با سرعت بالا در یک لایه دوم امکانپذیر شده است. این امکان در سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین در بسیاری از صرافی‌ها لانچ شد و نوبیتکس اولین صرافی ایرانی بود که انتقال در شبکه لایتنیگ را در پلتفرم خود ایجاد کرد.

اتفاق جالب دیگر در سال ۲۰۲۱ این بود که توییتر ویژگی جدیدی را برای کاربران خود اعلام کرد که به آنها امکان ارسال و دریافت نکات بیت کوین را می‌دهد و اینفلوئنسرهای توییتر را قادر می‌سازد تا بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، از هر کجای دنیا درآمد کسب کنند. در این سال برخی مدارس و کالج‌ها نیز اعلام کردند که دانشجوشان می‌توانند از بیت کوین برای پرداخت شهریه استفاده کنند.

راه اندازی اولین ETF بیت کوین:

پس از هشت سال از ثبت اولین درخواست برای ETF بیت‌کوین، در اکتبر ۲۰۲۱ بود که SEC اجازه راه‌اندازی نخستین ETF بیت کوین را در صرافی ایالات متحده داد. ETF یا همان صندوق‌ قابل معامله در بورس، قیمت بیت کوین را از طریق قراردادهای آتی معامله شده در CME دنبال می‌کند. از آنجایی که شایعات در مورد راه‌اندازی در بین سرمایه‌گذاران پخش شد، بازار شاهد افزایش قیمت رکوردشکنی در دارایی بود. امروزه برای دارایی‌های بسیار مهم و کاربردی ازجمله طلا و نفت ETF وجود دارد و هر روز در بورس کشورهای مختلف جهان معامله آنها انجام می‌شود.

بیت کوین سیزدهمین ارز بزرگ جهان شد

در مقطعی در سال ۲۰۲۱، بیت کوین با پشت سر گذاشتن فرانک سوئیس سیزدهمین ارز بزرگ جهان شد. پس از راه‌اندازی ETF بیت‌کوین، قیمت افزایش یافت و مرز ۶۶۰۰۰ دلار آمریکا را شکست. در سایر ارزهای دیجیتال بزرگی مانند شیبااینو، سولانا و اتر نیز شاهد افزایش قیمت گسترده بودیم. حامیان بیت کوین بر این باورند که بیت‌کوین در سال‌های آینده از ۱۲ ارز باقی‌مانده سبقت خواهد گرفت و به بزرگترین ارز جهان تبدیل خواهد شد.

حالا با ورود به سال جدید میلادی، همه چشم‌ها به سوی شرکت‌های بزرگ و کوچکی است که شاید در این سال سرمایه بیشتری را وارد بازار ارزهای دیجیتال بکنند و همچنین کشورهایی که قوانینی را برای سهولت و یا سختگیری در حوزه کریپتو تدوین کنند و یا حتی بیت کوین را به عنوان یک ارز رسمی بپذیرند. آیا در این سال کاربران بیشتری در دنیا به سوی دنیای رمزارزها جذب می‌شوند؟

نگاهی به بزرگترین بازار تبادل ایران در ۲۰۲۱

نوبیتکس، بزرگترین پلتفرم ایرانی خرید و فروش رمز ارز در ایران است که در سال ۲۰۲۱ سعی کرده همراه با افزایش تعداد کاربرانش، زیرساخت‌ها و امکانات خود را نیز توسعه دهد. اضافه شدن ارزهای جدیدی مثل دای به عنوان استیبل کوین جایگزین تتر، آوه، یونی سوآپ، دوج کوین، شیبا، کاردانو و لینک به بازار نوبیتکس در این سال رخ داد.

ایجاد امکان استفاده از تترشیلد برای انتقال امن تتر با توجه به تهدیدهای مربوط به تحریم‌ها و اضافه شدن استفاده از شبکه لایتنینگ برای انتقال سریع و ارزان بیت کوین از دیگر اقدامات مهم نوبیتکس در سال ۲۰۲۱ بود. علاوه بر این بروزسانی‌های مختلف اپلیکیشن و سایت نوبیتکس برای استفاده کاربری آسان‌تر، ایجاد مرورگر اختصاصی که به واسطه آن می‌توان انواع داده‌های مربوط به شبکه بلاکچین را در بستری داخلی جستجو کرد، راه‌اندازی اپ تست نت برای کاربرانی که قصد ورود آزمایشی به بازار رمزارزها را دارند، ساخت نخستین NFT این صرافی و برنامه‌ریزی برای ایجاد بازار NFT و… از دیگر اقداماتی بود که در صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس در سال ۲۰۲۱ انجام شد. در این سال تعداد کاربران نوبیتکس از سه میلیون ایرانی عبور کرد و هم اکنون این پلتفرم، به بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی، خدمات خرید و فروش رمز ارزهای مختلف در بستری امن را ارائه می‌دهد.

نوبیتکس اولین و بزرگترین صرافی ایرانی خرید و فروش ارز دیجیتال است و می‌توانید پس از ثبت نام، با خیالی آسوده و امن در این بازار خرید و فروش کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.