تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر : 59452

۱۳۰ شرکت خصوصی ایرانی قادر به ساخت ماهواره‌ها شدند

۱۳۰ شرکت خصوصی ایرانی قادر به ساخت ماهواره‌ها شدند

۱۳۰ شرکت خصوصی ایرانی قادر به ساخت ماهواره‌ها شدند – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری رادیو گفت‌وگو با حضور دکتر “منوچهر منطقی” رئیس مرکز ملی فضایی کشور و ستاد توسعه فنا..

۱۳۰ شرکت خصوصی ایرانی قادر به ساخت ماهواره‌ها شدند – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری رادیو گفت‌وگو با حضور دکتر "منوچهر منطقی" رئیس مرکز ملی فضایی کشور و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی با حضور خبرنگاران این حوزه و با موضوع "توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در صنعت هوایی و حمل‌ونقل پیشرفته" روانه آنتن رادیو گفت‌وگو شد.

"منوچهر منطقی" در ابتدای این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار علمی تسنیم مبنی بر ارائه آخرین آمار و وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل ستاد توسعه فناوری‌های فضایی گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ۱۰۵۰ شرکت است که از این تعداد ۶۵۳ شرکت دانش‌بنیان است و نزدیک به ۴۵۰ شرکت غیردانش‌بنیان هستند. یک کار خوبی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضایی انجام دادند این بود که زنجیره فضایی در بخش دانش‌بنیان کشور را ایجاد کردند.

وی با اشاره به حوزه‌های فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: ما در ستاد و در معاونت علمی شرکت‌هایی داریم که ماهواره‌ساز هستند یا ایستگاه‌های زمینی می‌سازند یا شرکت‌هایی داریم که اطلاعات ماهواره‌ها را دریافت و تجزیه و تحلیل می‌کنند. در بخش هوایی شرکت‌ها عمدتاً به‌روی بخش طراحی و ساخت محصولات هوایی مثل بالگرد و هواپیما کار می‌کنند یا شرکت‌هایی به‌روی ساخت قطعات هوایی کار می‌کنند ضمن اینکه یک مجموعه عظیمی نیز به‌روی پشتیبانی سیستم‌های هوایی کار می‌کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی گفت: در بخش ریلی تمرکز ما این است که طراحی و ساخت محصولات را کامل کنیم و از ناوگان‌های فعلی پشتیبانی کنیم. در بخش خودرویی تمرکز ما به‌روی برقی‌سازی خودروهای اتصال‌پذیر است. در بخش هوشمندسازی نیز تلاش ما این است که ناوگان فعلی را به‌روی شبکه‌ای از حمل‌ونقل هوشمند ببریم که این امر هم باعث کاهش ترافیک می‌شود و هم تلفات جاده‌ای را به‌میزان زیادی پایین می‌آورد.

منطقی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر دلایل انحلال مرکز ملی فضایی کشور گفت: بخش فضایی به دو قسمت تقسیم شده است که بخشی از آن فناوری‌های فضایی شد که توسعه آن را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دادند و بخشی از آن را، که محصولی بود به سازمان فضایی ایران بردند. توسعه فناوری‌های فضایی و تجاری‌سازی محصولات ماهواره‌های موجود در فضا شامل ماهواره‌های عمومی و ماهواره‌های خاص به‌عهده ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی گذاشته شد.

وی ادامه داد: بخش‌های دولتی که به‌روی زیرساخت‌ها مثل ماهواره‌ها، ایستگاه‌های دریافت یا ارسال اطلاعات یا پرتاب‌کننده‌ها کار می‌کردند زنجیره ارزش آن را در بخش خصوصی ایجاد کردیم. امروز بخش خصوصی کشور ما که ۱۳۰ شرکت را شامل می‌شود و این قابلیت را دارند که ماهواره را به‌صورت کامل بسازند و در آینده‌ای نزدیک نیز قادر خواهند بود که به‌روی پرتاب‌کننده‌های خاص فعالیت کنند.

طرح "جهش تولید دانش‌بنیان" ابلاغ شد/ درآمد ۲۰هزار میلیارد ریالی محصولات دانش‌بنیانرونمایی از ۶ محصول دانش‌بنیان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در پارک پردیس

انتهای پیام/+

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.