تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر : 68326

۱۲ فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت ۷

۱۲ فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت ۷

۱۲ فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت ۷در این مطلب به ۱۲ پروژه پر سروصدا می‌پردازیم که در نهایت به فاجعه های فنی تبدیل شدند و خسارت‌های جانی و مالی سنگینی را به بار آو..

۱۲ فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت ۷

در این مطلب به ۱۲ پروژه پر سروصدا می‌پردازیم که در نهایت به فاجعه های فنی تبدیل شدند و خسارت‌های جانی و مالی سنگینی را به بار آوردند.

تاریخچه فناوری سرشار از شکست‌‌هایی است که می‌توانند مقدمه‌ای برای دستیابی به موفقیت باشند. تصور توسعه چندباره فناوری‌های جدید با موفقیت ۱۰۰% امری غیر ممکن است. با این‌حال نه سرمایه‌گذاری در فرآیند ساخت چندان کم‌هزینه است و نه عرضه محصول در دست مصرف کنندگان، مقرون به صرفه خواهد بود.

با این وجود که شکست در برخی سطوح قریب الوقوع است، مقدار مبالغی که در یک پروژه ناموفق تحت سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند نیز در بسیاری از موارد حیرت‌انگیز است. با صرف میلیاردها دلار در خط تولید، در مسیر سرمایه‌گذاری برای وارد کردن سخت‌‎افزار و نرم‌افزار به بازار، اتفاقات متعدد و غیرمترقبه‌ای می‌تواند رخ دهد که باعث شود همه‌چیز در یک چشم‌ به هم زدن نابود شود.

گاهی اوقات حوادث خارجی مانند آب و هوا یا شرایط ناپایدار بازار، می‌تواند تمام زحمات یک پروژه را بر باد دهد و از مسیر موفقیت خارج کند، این در حالی است که برخی اوقات ناتوانی محض و عدم دقت کافی از سوی سرمایه‌گذاران می‌توانند به نابودی ثروت ختم شوند. اما در حالی‌که فرصت‌های ثروتمند شدن هم‌چنان به قوت خود باقی‌اند، تهدیدهایی نیز برای از بردن بردن ارزش خالص مالی شما در یک لحظه وجود دارد. در اینجا به ۱۲ فاجعه فنی که جان میلیون‌ها نفر را مورد تهدید قرار داده و باعث به‌وجود آمدن ضررهای مالی سنگین شده، می‌پردازیم.

۱۲ فاجعه فنی که میلیون‌ها دلار را به باد داد

۱۲- Juciro

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

بازار آب‌میوه‌های تازه و مخلوط آب‌میوه در ایالات متحده بسیار بزرگ است. میل به آب‌میوه‌گیری و تولید انواع اسموتی، عصاره‌های آب‌میوه و مشتقات آن نیز بسیار پرطرفدار بوده و از بازاری داغ برخوردار است. این فرصتی را برای کارآفرینان باهوش فراهم می‌کند تا از تقاضای موجود در این زمینه برای سرمایه‌گذاری و ارائه محصولاتی به مردم استفاده کنند تا بتوانند آب‌میوه و ترکیبات آن را در منزل و به‌راحتی آماده‌سازی و تهیه کنند.

در ابتدا، تیم تشکیل‌دهنده Juicero، ایده جدیدی را برای برآورده کردن این تقاضا، با ارائه دستگاهی که آب‌میوه تازه و فشرده را از یک دستگاه اختصاصی که منحصرا با موادی خاص بسته‌بندی شده بود، ارائه کرد. آنها برای برجسته‌سازی و منحصر به‌فرد ساختن این محصول، قیمتی ۷۰۰ دلاری را برای محصول خود تعیین کردند. یک کد QR هم روی بسته‌بندی اسکن شده بود تا آب‌میوه تازه فشرده شده را در خانه تهیه کند.

به‌نظر می‌رسید همه‌چیز برای این تیم به‌خوبی پیش می‌رود تا اینکه چند خبرنگار ریزبین و شکاک، در نشریه بلومبرگ مقاله‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد در واقع دو دست و یک جفت قیچی نیز می‌توانند همان کاری را انجام دهند که این دستگاه ۷۰۰ دلاری قادر به تهیه آن است! واکنش و بازخوردها سریع بود و فروش محصول فورا با مشکل مواجه شد.

به گزارش Consumerist، هنگامی‌که مردم دریافتند که به طعمه‌ای برای اهداف مالی شرکت سازنده تبدیل شدند، فعالیت تیم متوقف شد و سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله آلفابت و کوبی برایانت، در مجموع ضرری ۱۲۰ میلیون دلاری را متحمل شدند. خوشبختانه، تنها آسیب فیزیکی ناشی از این فاجعه، آبروهای ریخته شده و غرورهای شکسته شده برای افرادی بود که ۷۰۰ دلار را برای یک دستگاه قلابی پرداخت کرده بودند!

۱۱- تایتانیک

Titanic

در دورانی پیش از اینکه جت‌ها بر آسمان‌ها فرمانروایی کنند، کشتی‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع حمل و نقل از بعد فنی و تکنولوژی بود. کشتی‌سازان اوایل قرن بیستم، با تکیه بر دانش و تخصص توسعه یافته، از زمانی‌که انسان‌های دریانورد به سمت آب‌ها رهسپار شدند، کشتی‌های باشکوهی ساختند که قادر به انجام کارهایی غیرقابل تصور برای نسل زمان خود بود.

کشتی RMS تایتانیک که در کارخانه‌های کشتی‌سازی بلفاست ساخته شده بود، مجموعه‌ای از بهترین و جدیدترین تکنیک‌ها و فناوری کشتی‌سازی زمان را در خود جای داده بود و به‌عنوان نماینده‌ای از عصر جدید سفرهای اقیانوسی، با اقامتگاه‌ها و امکانات لوکسی که پیش از آن هرگز روی آب رخ نداده بود، مزین شد. کشتی‌سازان چنان به مهارت‌های خود افتخار می‌کردند که با تکبری مثال‌زدنی، این کشتی را غرق‌ناپذیر اعلام کردند.

اما این فرضیه خوب نرفت و تایتانیک در شب ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲، ثابت کرد که غرق‌ناپذیر نیست و پس از برخورد با یک کوه یخ در کف اقیانوس غرق شد. به گفته برتانیکا، چندین مورد نادیده گرفته شده در پروسه ساخت و حوادث ناگوار منجر به این برخورد، همراه با مجموعه‌ای از تصمیمات نادرست که با غرور ناشی از غرق نشدن کشتی تقویت شده بود، در وقوع این حادثه تلخ و فاجعه فنی موثر بودند.

این حادثه ابعاد جانی و مالی فراوانی را پدید آورد و به‌موجب آن، ۱۵۱۷ نفر کشته شدند و هزینه سنگینی که بر مالک کشتی، White Star Lines متحمل شد نیز بسیار سنگین بود.

طبق تخمین سایت Investopedia، هزینه ساخت تایتانیک در سال ۱۹۱۲، برابر با رقمی معادل ۷.۵ دلار بوده که با احتساب تورم، حدود ۴۰۰ میلیون دلار امروزی است. با توجه به اینکه کشتی‌های کروز جدید می‌توانند هزینه‌های ساخت نجومی و میلیارد دلاری داشته باشند، چنین برآوردی کاملا منطقی است. در فاجعه تایتانیک، ضررهای سنگین ناشی از غرق شدن کشتی، تا سال‌ها ادامه‌دار بود.

Quibi -10

Quibi

اینترنت از زمان اختراع، پدیده‌های بسیاری را برای ما به ارمغان آورده است. در میان آنها، برخی از خدمات ویدیویی استریم فوق‌العاده وجود دارند که به ما امکان تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را در بستر خود داده است. برخی از این سرویس‌ها عبارتند از نت فلیکس ،Hulu، آمازون پرایم، اما Quibi بدون شک در این فهرست جایی ندارد! در حالی‌که این استارتاپ پتانسیل‌های لازم برای قرارگیری در میان برترین سرویس‌های استریم را داشت، اما هیچ‌گاه چنین اتفاقی میسر نشد.

Quibi هرآنچه که یک استارتاپ ایده‌آل فناوری باید داشته باشد، در خود جا داده بود. از استعدادهای باورنکردنی این حوزه تا انبوهی از سرمایه‌گذاران با این پروژه همراه شدند. هنگامی‌که شخصی باسابقه طولانی در هالیوود مانند جفری کاتزنبرگ، یک سرمایه‌گذاری مبتنی بر سرگرمی را راه‌اندازی می‌کند، اکثر مردم تصور می‌کنند از آنجایی‌که او سرمایه‌گذاری‌های موفقی را در کارنامه خود دارد، بنابراین بر کار خود اشراف کامل دارد. اما از این واقعیت وحشتناک نباید گذشت که تقریبا همه مردم مرتکب اشتباهات بزرگی در طول زندگی خواهند شد.

به‌دلایلی نامعلوم، عملکرد Quibi به پخش ویدیوهای کوتاه که صرفا محدود به گوشی‌های هوشمند بود، ختم شد. آنها سعی کردند این اشتباه را اصلاح کنند، اما دیگر خیلی دیر شده بود. این انتخاب اشتباه، به پاشنه آشیلی برای شرکت تبدیل شد. تنها چیزی که از این فاجعه فنی بزرگ شگفت‌آورتر بود، مبالغ هنگفتی بود که برای استخدام بازیگران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان نامی هالیوود خرج شده بود.

فاصله میان سیر صعود تا سقوط برای Quibi، تنها ۶ ماه به طول انجامید. یکی از بخش‌های قابل توجه این شکست، کاتزنبرگ بود که در مدتی کوتاه ۱.۵ میلیارد دلار را برای بودجه این پروژه جمع‌آوری کرد، شگفت‌انگیز است که چطور او در مدتی کوتاهی توانست بیش از یک میلیارد دلار را به‌دست آورد و در مدت کوتاهی نیز تمام آن مقدار را به آتش بکشد!

Mariner I -9

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

پرتاب موفقیت‌آمیز اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی، مسابقه فضایی را به سطحی جدید وارد کرد و ایالات متحده را به تلاش هر چه بیشتر برای اکتشافات فضایی وادار کرد. یکی از این اقدامات، نمونه تحقیقاتی Mariner I بود که در سال ۱۹۶۲ برای مطالعه سیاره زهره آغاز شد. طبق بیانیه ناسا در ارتباط با بودجه، مجموع هزینه‌های تحقیق، توسعه، پرتاب و پشتیبانی برای سری فضاپیماهای Mariner، حدود ۵۵۴ میلیون دلار برآورد شده است که با محاسبه نرخ تورم امروز، به رقمی معادل با ۵ میلیارد دلار می‌رسیم.

این فضاپیما برای پرواز به زهره و جمع‌آوری اطلاعات در مورد این سیاره در نظر گرفته شده بود. اتحاد جماهیر شوروی پیش از آن، برای رسیدن به این سیاره تلاش‌هایی را صورت داده بود که با شکست مواجه شد. طبق جزئیات منتشر شده توسط مجله طراحی الکتریکی، فضاپیما به‌دلیل یک مانور پیش‌بینی نشده از مسیر خود منحرف شد و کنترل زمینی تنها ۲۹۳ ثانیه پس از شروع ماموریت، فرمان توقف آن را ارسال کرد.

در بررسی این پرواز، ناسا از کشف یک خط فاصله در یکی از کدهای این فضاپیما خبر داد که موجب ارسال سیگنال‌های هدایت نادرست به آن شده بود. در حالی‌که ماموریت‌های ناموفق بسیاری در برنامه‌های ناسا وجود داشته، اما شکست ناشی از یک کاراکتر کد بدون شک یکی از فاجعه آمیز ترین اتفاقات فنی بود که سرمایه‌های بسیاری را به باد داد. پس از شکست پروژه Marina I، یک فضاپیمای دیگر آماده و به فضا پرتاب شد که به‌عنوان اولین ماموریت کشف موفق از سیاره زمین محسوب می‌شود.

WeWork -8

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

بسیاری از کارآفرینان با این چالش مواجه هستند که شرکت خود را از کجا کلید بزنند. املاک تجاری می‌توانند هزینه گزافی داشته باشد و به‌طور کلی به تعهدات طولانی نیازمند است. اینجاس که WeWork وارد عمل می‌شود.

ارائه یک فضای کاری آماده و کاملا مبله به استارت‌آپ‌ها با قابلیت اجاره کوتاه و بلند مدت، می‌توانست باعث ایجاد انعطاف در فرآیندهای کاری و کاهش بسیاری از دردسرهای مرتبط با حوزه استارت‌آپ‌ها شود. WeWork کسب‌وکار خود را با اجاره فضاهای بزرگ و اجاره میزهای آماده برای استفاده فردی و ایستگاه‌های کاری با مجموعه‌ای از امتیازات مانند نوشیدنی و قهوه رایگان راه‌اندازی کرد. اما مشکلات به‌وجود آمده، از مدل کسب‌وکار ناشی نشده بود، بلکه دلایلی مدیریتی داشت.

به‌گزارش Buzzfeed، شرکت WeWork تنها در افزایش سرمایه خود موفقیت داشت و با شناور کردن پتانسیل عظیم با این سیاست که هر که در یک دفتر کار می‌کرد، یک مشتری بالقوه است و ایجاد تبلیغات، موفق شد سرمایه‌‌های رو به رشدی را جذب شرکت کند تا جایی که ارزش آن به میلیاردها دلار رسید. با حاشیه سود بسیار کم شرکت، هجمه‌ها به سمت این سرمایه‌گذاری، پس از عرضه اولیه عمومی آن در سال ۲۰۱۹ به اوج رسید.

گاردین در گزارشی به چگونگی شکست سهام WeWork در عرضه اولیه پرداخته که در طی آن، در عرض شش هفته، به استعفای مدیرعامل و واگذاری سهام خود ختم شد. در نتیجه این تصمیم، WeWork توسط بزرگ‌ترین سهامدار آن یعنی سافت بانک اداره شد. WeWork هنوز در حال فعالیت است، اما با تیم مدیریتی محافظه‌کارتر و پایدارتر و البته دیگر خبری از آن زرق‌وبرق‌های ابتدایی و تبلیغاتی نیست.

۷- کرم موریس

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

عصر دیجیتال مدرن انواع فرصت‌ها را برای فعالیت‌های دیجیتالی شرورانه همراه با تهدید ویروس‌ها، اسب‌های تروجان، کیلاگرها و سایر مواردی که به‌صورت آنلاین در حال گردش هستند، ارائه می‌دهد. ده‌ها شرکت، نرم‌افزاری را برای مبارزه با این تهدیدات ایجاد کرده‌اند که به صنعت پررونق و سودآور کمک می‌کند. با این‌حال، بهتر است به زمانی پیش از تهدیدها بازگردیم، وقتی‌که تعداد کمی از مردم از کامپیوتر و به تبع آن اینترنت استفاده می‌کردند.

در روزهای ابتدایی کامپیوترهای شبکه‌ای که در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکثر کاربران آن را دانشجویان پژوهشگر تشکیل می‌دادند. این فناوری یکی از ابزارهای پیشروی برای وب جهانی و اینترنت امروزی محسوب می‌شود. رابرت موریس به‌دلیل کنجکاوی محض برای مشاهده تعداد کاربرانی که به شبکه متصل هستند، برنامه‌های را ایجاد کرد تا به ردیابی کاربران بپردازد. چیزی که او به‌طور تصادفی خلق کرد، منجر به ایجاد اولین ویروس رایانه‌ای شد که به سرعت تکثیر پیدا کرد و با سرایت به رایانه‌های موجود بر بستر شبکه، باعث آسیب‌ها و خرابی چندین سیستم شد.

این پیامد باعث شد تا دنیای در حال رشد کاربران کامپیوتر، احتمال آسیب‌هایی را که می‌تواند توسط خطوط نامناسب کد ایجاد شود را تشخیص دهد و منجر به اولین محکومیت تحت قانون تقلب و سواستفاده رایانه‌ای در سال ۱۹۸۶ شد. موریس طی این محکومیت، حکم خفیفی را دریافت کرد زیرا او نیت شومی نداشت و خسارت ناشی از این فاجعه فنی، صرفا از یک تصادف ناشی شده بود.

۶- خودروسازی Fisker

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

امروزه خودروهای برقی، سرفصلی جدید از دنیای خودرو محسوب می‌شوند و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید خودروهای بدون آلایندگی فعالیت دارند. بسیاری از این خودروسازها سعی کرده‌اند تا مفاهیمی قابل دوام را ارائه دهند که بتواند به افزایش تقاضا منجر شود. از تسلا می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای موفق و بارز در این زمینه نام برد، کاری که خودروسازی فیسکر هیچ‌گاه موفق به انجام آن نشد.

این شرکت توسط هنریک فیسکر، طراح بااستعداد خودرو که در زمینه طراحی‌ مد روز در خودروهایی مانند استون مارتین V8 و بی‌‌ام‌و Z8 فعالیت داشت، راه‌اندازی شد. کمپانی فیسکر در اولین اقدام خود، به ساخت یک سدان اسپرت هیبریدی لوکس به‌نام کارما پرداخت. در حالی‌که این خودرو از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار بود، مالکان به سرعت نقص‌های مختلفی را در طراحی آن پیدا کردند.

در بررسی ادموندز از کارما ۲۰۱۲، نقاط ضعف در فضای داخلی برجسته‌تر است و فضای تنگ در صندلی عقب، نقاط کور، متریال ضعیف و صندوق عقب بسیار کوچک، برخی از مشکلات طراحی این مدل عنوان شدند. با قیمت‌گذاری بالاتر از ۱۰۰.۰۰۰ دلاری برای این محصول، جذب خریداران با وجود این ویژگی‌های منفی با مشکلات عدیده‌ای همراه شد. علاوه بر این، Consumer Reports به آن نمره ناموفق داد و در پایان، شرکت در تحویل دستگاه‌ها با مشکل روبرو شد.

فیسکر در سال ۲۰۱۳، به دلیل مشکلات و خطرات کار در یک بازار خاص درگیر شد. در حالی‌که فیسکر بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ را جذب کرده بود، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این کمپانی دولت ایالات متحده محسوب می‌شد. فیسکر به‌عنوان بخشی از ابتکارات دولت اوباما برای تشویق توسعه خودروهای برقی، وام‌هایی را با تایید دولت و با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کرد. به گزارش آتلانتیک، مبلغ واقعی دریافتی چیزی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نبود، اما با این حال، ۱۵۰ میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان، برای همیشه از دست رفت.

Microsoft Zune -5

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

استیو جابز در برهه‌ای که اکثر مردم در حال رویارویی و ورود به قلمرو دیجیتال بودند، از آی‌پاد پرده برداشت. در این میان اینترنت سریع‌تر شد و فناوری‌هایی برای تسهیل سرگرمی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال به‌طور هفتگی ظاهر می‌شدند.

آی‌پاد موفقیت شگفت‌انگیزی برای اپل بود و بسیاری از شرکت‌ها به عرضه mp3 پلیرهای خود در آن زمان تشویق شدند که البته هیچ‌یک نتوانستند به سهمی نزدیک به بازار آی‌پاد برسند. با توجه به قدرت مایکروسافت، این شرکت نیز به رقابت با رقیب دیرینه خود مجاب شد. این شرکت با کنسول ایکس باکس و ویندوز که هم‌چنان پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل جهان است، یکی از غول‌های بی بدیل فناوری است، اما چرا پروژه Zune این شرکت با شکست مواجه شد؟

به‌گفته مدیوم، Zune محصولی با کیفیت و با رابط کاربری لذت‌بخش بود. مشخصات آن با آی‌پاد قابل مقایسه بود و عملکردی مشابه را ارائه می‌داد. با این‌حال، مایکروسافت در فرآیند بازاریابی دستگاه‌ها ناموفق عمل کرده و جمعیت بسیار محدودی را هدف محصولات خود قرار داده است. زمان‌بندی ضعیف در عرضه این محصول نیز از آنجایی‌که با تاخیری ۵ ساله نسبت به‌ آی‌پاد عرضه شد، از دیگر عوامل نابودی این پروژه به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۷، سایت Tech Crunch از کاهش ۲۸۹ میلیون دلاری سود مایکروسافت در نتیجه فروش کند Zune خبر داد که در نهایت به کاهش قیمت محصول از ۲۲۹ دلار، به ۱۶۸ دلار در خرده‌فروشی‌ها منجر شد. سرانجام این پروژه در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل کنار گذاشته شد.

Theranos -4

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

مراقبت‌های بهداشتی صنعتی است که با نوآوری رشد می‌کند. سرمایه‌گذاران مشتاق هستند تا به روش‌های جدید برای انجام فرآیند‌هایی که سرعت درمان و کاهش هزینه‌ها را در بر دارد، بپردازند. با این‌حال، هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده که یک جوان ۱۹ ساله ترک تحصیل کرده، در راس چنین سرمایه‌گذاری قرار گیرد!

ایده اولیه ترانوس برای اولین توسط الیزابت هولمز در سال ۲۰۰۳ با وعده یک راه سریع‌تر، آسان‌تر، ارزان‌تر و بهتر برای به‌دست آوردن نتایج آزمایش خون به‌وجود آمد. به‌عنوان عضوی جدایی‌ناپذیر از مراقبت‌های بهداشتی موثر، آزمایش خون می‌تواند یک تشخیص وقت‌گیر و پرهزینه باشد. Theranos دستگاهی را ابداع کرد که جمع‌وجور و قابل حمل بود و می‌توانست خون را با استفاده از نمونه‌های کوچک، با استفاده از سوزن به‌جای ویال، اندازه‌گیری کند.

این فناوری علاقه‌مندان بسیاری را پیدا کرد زیرا بسیاری در زمینه علم و مراقبت‌های بهداشتی مشتاق دیدن این محصول به بازار بودند. هولمز در ایجاد سر و صدا آنقدر موفق بود که توانست در مدتی کوتاه، سرمایه‌ای نزدیک به ۱ میلیارد دلار را به‌دست آورد و ارزش شرکت را به ۱۰ میلیارد دلار برساند.

پس از مدتی، برخی از مردم به بررسی دقیق‌تر آنچه ترانوس واقعا انجام می‌دهد، پرداختند. تحویل تجهیزات آزمایشی انجام نمی‌شد و محرمانه بودن رخدادهای اطراف شرکت نیز برای بسیاری با شک و شبهات همراه بود. در پایان، هولمز و رامش بالوانی، رئیس شرکت، به چندین فقره کلاه‌برداری توسط قانون‌گذاران فدرال متهم شدند. این شرکت سرانجام منحل شد و هولمز با ۱۱ اتهام علیه خود محکوم شد. بر اساس گزارش CNBC، سرمایه‌گذاران بزرگ این شرکت از جمله بتسی دووس و روپرت مرداک، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از سرمایه خود را در این فاجعه فنی از دست دادند.

۳- سامسونگ گلکسی نوت ۷

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

سامسونگ بدون شک، برترین سازنده گوشی‌های هوشمند اندرویدی است و برای سال‌های متوالی این عنوان را در اختیار دارد. این غول کره‌ای چندین دهه است که در تولید لوازم الکترونیکی فعالیت دارد و بسیاری از مردم نام گوشی‌های‌های هوشمند را از سامسونگ جدایی‌ناپذیر می‌دانند. این شرکت زمانی‌که اکثر گوشی‌ها به سمت کوچک شدن و فشردگی رفتند، تصمیم به ساخت و توسعه سری گلکسی نوت را گرفت. سری نوت به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین محصولات سامسونگ تبدیل شد، اما این رشد چندان هم بی‌ضرر نبود.

اندکی پس از معرفی سری گلکسی نوت ۷، گزارشاتی مبتی بر انفجار، سوختن و دودهای ناشی از آن و تبدیل شدن دستگاه به توده‌ای نیمه مذاب از زباله‌های الکترونیکی به بیرون درز کرد. وقتی مشکلاتی در یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های جهان ایجاد می‌شود، اخبار با سرعت خیره‌کننده‌ای پخش خواهند شد. آتش سوزی نوت ۷ باعث شد تا سامسونگ سریعا وارد عمل شود و نه تنها برای حفظ وجهه خود در مقابل انظار عمومی، بلکه برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از صدمات، اقدامات خود را صورت دهد.

به گزارش رویترز، سامسونگ به تمامی دارندگان نوت ۷ فراخوان داد تا دستگاه‌های خود را خاموش و به کمپانی مرجوع کنند. این نقص در نهایت هزینه‌ای ۱۷ میلیارد دلاری را به شرکت تحمیل کرد.

۲- Pets.com

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

وب‌سایت Pets.com در سال ۱۹۹۸، به‌عنوان مقصد برتر وب برای رفع نیازهای صاحبان حیوانات خانگی راه‌اندازی شد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی، اینترنت هنوز در دنیایی از اتصالات تلفنی و وب‌سایت‌هایی که با سرعت کند بازگذاری می‌شدند، غرق بود. برخی از پذیرندگان اولیه با بودجه‌های محدود خود شروع به کار کردند و از استراتژی‌های مختلفی برای ایجاد پایگاه مشتری به آرامی و پیوسته استفاده کردند. اما Pets.com تصمیم گرفت تا حد امکان سرمایه‌گذاری پرخطر و ریسکی را افزایش دهد و آن را به در قالب تبلیغات ارائه دهد.

جف فیشر از نویسندگان وب‌سایت The Moltey Fool توضیح داده که وقتی شرکت در روز ولنتاین مورد فعالیت خود را برای اولین بار آغاز کرد، مدیریت آن می‌دانست که به‌زودی و با توجه به برنامه هزینه‌های بازاریابی خود، به سرمایه بیشتری نیاز خواهد داشت. به‌علاوه، افرادی که این وب‌سایت را اداره می‌کردند، تحقیقات کمی در بازار انجام داده بودند و به نوعی متوجه شدند که سودآورترین اقلام خود، مانند غذا و سبد زباله، برای ارسال سنگین و پرهزینه هستند. اقلام کوچک‌تر و ارزان‌تر برای ارسال مانند اسباب‌بازی‌های سگ، حجم کافی برای تولید سود منظم و ثابتی را که موارد مصرفی دارند را تشکیل نمی‌دهند.

در آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی، نیویورک تایمز گزارش داد که Pets.com با صرف هزینه هنگفت ۱۴۷ میلیون دلاری به فعالیت خود پایان داده است و Computer World نیز اعلام کرد که دامنه این وب‌سایت به Petsmart فروخته شده است.

۱- فاجعه بیت‌کوین Mt. Gox

12 فاجعه فنی که میلیون ها دلار را به باد داد؛ از تایتانیک تا گلکسی نوت 7

بیت کوین اکنون در میان انواع مفاهیم مالی رواج گسترده‌ای پیدا کرده است. تاریخ آن هر چند کوتاه، اما داستانی پیچیده دارد. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که توسط هیچ بانک مرکزی پشتیبانی نمی‌شود. معاملات آن صرفا با جابجایی بسته‌های دیجیتال بین سرورهای رایانه با دیگر سرورها انجام می‌گیرد تا اعتبار و صحت بسته‌ها بررسی شود. این بسته‌ها یا کیف پول‌ها را می‌توان در یک صرافی ذخیره کرد، که نوعی مخزن برای ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

مارک کارپلس در حوالی سال ۲۰۱۰ به اداره شرکت Mt.Gox مشغول بود و مقدار قابل توجهی از بیت‌کوین را در ذخایر خود جمع‌آوری کرده بود که تقریبا ۷۰% از کل تراکنش‌های آن زمان را تشکیل می‌داد. این نه تنها شرکت را به مکانی محبوب برای افراد تبدیل کرد که مایل به شرط‌بندی روی ارزهای دیجیتال بودند، بلکه به هدف بسیار جذابی برا هکرهایی با نیت‌های شیطانی تبدیل شد.

همان‌طور که Wired توضیح داده، Mt.Gox در طول فعالیت خود از دو هک کوچک و بزرگ رنج برد. حمله کوچک‌تر منجر به برداشت مقدار محدودی از ذخایر بیت‌کوین این شرکت شد و ظاهرا مشکل با جایگزینی کوین‌های دزدیده شده حل شد. امان هک دوم که به گمان برخی از حمله اول ناشی شده بود، بزرگ‌تر بود و منجر به از دست رفتن ۶۵۰.۰۰۰ تا ۸۵۰.۰۰۰ بیت‌کوین به ارزش میلیاردها دلار شد.

پیامد ناشی از این فاجعه فنی، منجر به صدور اتهامات و محکومیت کارپلس در دادگاه ژاپن شد. مقداری برابر با ۲۰۰.۰۰۰ بیت‌کوین تحت مالکیت کارپلس بازیابی شد، اما اکثریت قریب به اتفاق آن ذخایر از بین رفته بودند و در اعماق حساب بسیاری از مشتریان Mt.Gox، بیت‌کوینی باقی نمانده بود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.