تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
کد خبر : 67534

۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی که ای کاش روانه بازار می شدند

۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی که ای کاش روانه بازار می شدند

۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی که ای کاش روانه بازار می شدندکانسپت‌ها همیشه بخش مهمی از زیبایی‌های نمایشگاه‌های خودرو هستند. به همین منظور قصد داریم تا به بررسی ۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفه..

۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی که ای کاش روانه بازار می شدند

کانسپت‌ها همیشه بخش مهمی از زیبایی‌های نمایشگاه‌های خودرو هستند. به همین منظور قصد داریم تا به بررسی ۱۰ مورد از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی بپردازیم.

همه می‌دانیم که ایتالیایی‌ها به طراحی‌های خیره کننده و ژاپنی‌ها به مدل‌های چالش برانگیز خودروهای کانسپت خود معروف هستند. ولی هیچ جایی صحبت از خودروهای مفهومی سوئدی نمی‌شود. اما موضوع این است که آن‌ها در این سال‌ها را به بیکاری طی نکرده‌اند و شاید فقط کانسپت‌های سوئدی زیر سایه‌ی ولوو پنهان شده بودند.

باید این نکته را بدانیم که صنعت خودروسازی سوئد فقط به ولوو ختم نمی‌شود و بزرگان دیگری مثل کونیگزگ هم در آن حضور دارند. البته حتی ولوو هم از سیاست سابق خودش دست کشیده. این کمپانی، سابقا به یک شرکت خودروسازی محافظه کار، که فقط خودروهای سدان کسالت آور خانوادگی تولید می‌کرد معروف بوده. اما می‌بینیم که در چند سال اخیر در راستای تحولات انقلابی عظیم، به سراغ خودروهای سدان‌های ۵۰۰ اسب بخاری تا کوپه‌های سوپر اسپرت هم رفته است. ساب (Saab) دیگر خودروساز سوئدی، همیشه رادیکا‌ل‌تر عمل می‌کرده و همین موضوع هم آن‌ها را تا یک قدمی ورشکستگی جلو برده بود. به هرحال خودروهای کانسپت‌ سوئدی هیچ وقت به رقیبان ژاپنی یا ایتالیایی خود نمی‌رسند ولی کم لطفی است اگر در مورد آن‌ها صحبت نکنیم. پس بدون توضیح بیشتر به سراغ جذاب‌ترین کاسنپت‌های سوئدی می‌رویم.

بررسی بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

۱۰- ولوو کانسپت کوپه

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

همیشه بسیاری از خودروسازان، با آب و تاب فراوان از خودروهای مفهومی خود رونمایی می‌کنند ولی این موارد حتی تا یک قدمی خط تولید هم نمی‌رسند. اما کانسپت کوپه دقیقا خلاف این موضوع عمل کرد. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، نقشه راه جدیدی را به خودروهای اسپرت کوپه نشان داد.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

اگر به ظاهر خودروهای امروزی ولوو نگاهی کنید، حتما روح Concept Coupe را در آن‌ها خواهید دید. شاید اگر بیست سال قبل در مورد خودرو «اسپرت ولوو» صحبت می‌کردید، همه به شما می‌خندیدند. اما از زمان معرفی این کانسپت، خودروهای Volvo جوایز زیادی در بخش طراحی بدنه، برای ظاهر جذاب خودروهای خود کسب کرده‌اند.

۹- کونیگزگ CC

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

بیایید به اواسط دهه ۹۰ میلادی برویم. جایی که کریستوفر فون کونیگزگ (Christian von Koenigsegg) جوان در حال طراحی اولین خودرو همنام خود بود. طرح‌های اولیه او هنوز مشکلات زیادی داشتند اما کریستوفر همه‌ی آن‌ها را شکست داد و CC را خلق کرد. شاید بتوان کونیگزگ CC را، فصل اول کتاب ابر خودروهای سوئدی دانست.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

اولین مشکل اصلی کریستوفر، پیشرانه بود. او بعد از اینکه بر سر مذاکره با شرکت‌های تولید کننده‌ی موتورهای ۱۲ سیلندر خورجینی شکست خورد، تصمیم گرفت که از پیشرانه‌ V8 فورد استفاده کند. این پیشرانه تا زمان معرفی خودرو کونیگزگ CCX مدل ۲۰۰۶، در تمامی محصولات او وجود داشت. در کل فقط سه خودرو مفهومی کونیگزگ CC در تمام دنیا وجود دارد که همه‌ی آن‌ها در گاراژ کریستوفر جای خوش کرده‌اند.

۸- ساب ۹X

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

یکی از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی، از دل کارخانه ساب بیرون می‌آید. ساب ۹X مدل ۲۰۰۱ هیچ گاه خط تولید را ندید ولی مسیر جدیدی را برای این کارخانه آغاز کرد. بدنه این خودرو به صورتی طراحی شده بود که با جا به جایی بعضی قسمت‌ها می‌توانستید ساب ۹X را در لباس یک کوپه، استیشن واگن، roadster یا حتی پیکاپ ببینید. همچنین این قطعات اضافی را می‌توانستید در خودرو نگه دارید و در زمان نیاز، دوباره آن‌ها را سرهم بندی کنید.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

این طراحی به راننده اجازه می‌داد که هر زمانی که نیاز داشته باشد، خودرو خود را به هر سگمنتی تبدیل کند. شاید به طور قطع بتوان گفت که چنین طرحی در تمام تاریخ صنعت خودروسازی، بی‌سابقه بوده. در زمان معرفی این طرح، شرکت جنرال موتورز مالکیت ساب را بر عهده داشت. متاسفانه شاید این کانسپت برای سال ۲۰۰۱ بسیار فراتر از زمان خود بود و استقبال کم از آن، منجر به نابودی تدریجی شرکت ساب شد.

۷- ولوو PCC2

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

شرکت ولوو با معرفی استیشن واگن اسپرت ۸۵۰R در دهه ۹۰ میلادی، دوباره مرکز توجه شد و بخش موتور اسپرت آن‌ها هم در مسابقات BTCC غوغا کرده بود. این شرکت برای اینکه روند موفق خود را ادامه دهد، تصمیم گرفت تا نسخه‌ای بهتر از استیشن واگن V70 را در سال ۲۰۰۱ معرفی کند.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

ولوو تصمیم گرفت که ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در کنار سیستم AWD و سیستم کنترل الکتریکی شاسی (electronically chassis adjustment system)، به کانسپت PCC2 هدیه بدهد. این‌ ویژگی‌ها PCC2 را کاملا از یک استیشن واگن معمولی متمایز می‌کردند. هرچند که این خودرو مفهومی با گیربکس جذاب ۶ سرعته دستی معرفی شده بود، اما نتوانست در نظرسنجی‌ها موفق عمل کند و عملا هیچ وقت به خط تولید راه پیدا نکرد.

۶- پولستار Precept

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

در سال‌های گذشته شرکت سوئدی پولستار واقعا از رقیبان خود جا مانده بود. اما این استارتاپ که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کند، بدون شک توانست با معرفی کانسپت‌های زیبا و جذاب، دوباره به صحنه رقابت بازگردد. خودرو مفهومی Precept، دورنمایی از خودرو الکتریکی مجلل پولستار ۵ است که قرار است تا سال ۲۰۲۴ به بازار بیاید.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

در حال حاضر می‌توانید خودروهای الکتریکی پولستار ۱ و ۲ را در بعضی از کشورها به صورت محدود ببینید. البته پولستار در گذشته زیرشاخه‌ای از مجموعه ولوو بود که اخیرا فعالیت خود را به صورت مستقل دنبال می‌کند و قصد دارد که کسب و کار خودش را گسترش دهد. به هر حال شاید کانسپت Precept بتواند به «کانسپت کوپه ولوو مدل ۲۰۱۳» تبدیل شود و پولستار را به صدر ببرد.

۵- ولوو GT Zagato 3000

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

شاید هیچ کس دوست نداشته باشد که پیشرانه‌های جذاب ایتالیایی را به خودروهای کسالت آور سوئدی دهه ۷۰ میلادی بیاورد. اما شرکت تولید پیشرانه زاگاتا با سوار کردن موتورهای خود بر روی GTZ 3000، یکی از بهترین خودروهای مفهومی سوئدی را خلق کرد. کانسپت ۳۰۰۰ در سال ۱۹۷۰ بر اساس نسل قبلی همین خودرو معرفی شد و ویژگی بسیار جذاب آن، چراغ‌های جلو مخفی شونده بود که شباهت بسیار زیادی به آلفارومئو مونترال (Montreal) داشت.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

ولوو در نمایشگاه خودرو بین المللی ژنو ۱۹۷۰ از GTZ 3000 رونمایی کرد و برنامه‌های تولید انبوه خود را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد اما در اقدامی عجیب، هیچ وقت این خودرو را بر روی خط تولید نیاورد. بعدها یک کلکسیونر ایتالیایی، تنها نمونه‌ی این خودرو را خریداری کرد اما سال‌هاست که هیچ کسی این سوئدیِ ایتالیایی را در خیابان‌ها ندیده.

۴- ساب Aero-X

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

یکی از بهترین خودروهای مفهومی ساب که به طرز ناامید کننده‌ای گرفتار ورشکستگی این شرکت شد، ساب Aero-X بود. طراحان شرکت ساب هیچ توجهی به مسائل اقتصادی نداشتند و فقط به فکر طرح‌های جاه طلبانه‌ خود بودند. همین موضوع، جنرال موتورز را از سرمایه گذاری بیشتر در این کمپانی، روی گردان کرد.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

این خودرو در نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو سال ۲۰۰۹ هم حضور داشت و تحسین همه‌گان را برانگیخت. حتی مجله خودرو معروف بریتانیایی اتو اکسپرس (Auto Express) در مورد آن نوشت:

وقتی بلندگوها مراسم رونمایی ساب Aero-X را اعلام کردند، حتی غرفه‌ای که فراری ۵۹۹ GTB هم در آن حضور داشت، خالی از بازدید کننده شد.

متاسفانه سه سال بعد شرکت ساب به طور کلی ورشکسته شد و ما از دیدن خودروهای آن‌ها که انگار متعلق به آینده بودند، محروم شدیم.

۳- خودرو مفهومی Lynk & Co مدل ۰۳ Cyan Racing

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

شرکت Lynk & Co یک استارتاپ چینی – سوئدی است که جیلی (Geely) مالکیت آن را بر عهده دارد. با اینکه این برند در سال ۲۰۱۵ متولد شده، اما آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرده. جیلی در گذشته اعلام کرده بود که موفق به فروش بیش از ۱۲۰ هزار خودروی این برند شده؛ آن هم فقط در سال اول تولید!

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

این شرکت پله‌های موفقیت را به سرعت پشت سر می‌گذارد و بخشی از آن را مدیون خودرو کانسپت ۰۳ Cyan Racing مدل ۲۰۱۹ است. این مدل موفق شد که لقب سریع‌ترین خودرو چهار در و هم زمان، سریع‌ترین خودرو FWD پیست نوربرگ رینگ را تصاحب کند. این رکورد قبلا به طور مشترک متعلق به جگوار XE SV Project 8 و رنو مگان R.S. Trophy-R بود.

۲- ولوو S60 پولستار

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

این خودرو مفهومی شاید ظاهری به شدت معمولی داشته باشد اما باید بدانید که با یکی از سریع‌ترین‌هایِ ولوو طرف هستید. زیر کاپوت ولوو S60، یک پیشرانه‌ ۶ سیلندر خطی قرار گرفته که می‌تواند ۵۰۸ اسب بخار تولید کند. همچنین شتاب ۰-۱۰۰ این خودرو کمتر از ۳.۹ ثانیه بود و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را به راننده هدیه می‌داد.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

این خودرو در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. درست ۴ سال قبل از گمانه زنی‌های آلفارومئو برای تولید خودرو ۵۰۳ اسب بخاری جولیا (Giulia) QV. اما بر خلاف QV، خودرو مفهومی ولوو S60، هیچگاه در خط تولید انبوه قرار نگرفت. هنوز هم بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که S60 می‌توانست عملکرد بسیار بهتری از جولیا QV داشته باشد.

۱- ساب ۹۰۶ توربو

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

مطمئنا تا اینجای کار متوجه شده‌اید که ساب هیچ علاقه‌ای به تولید خودروهای عامه پسند نداشته. خودرو مفهومی ساب ۹۰۶ توربو، دقیقا می‌تواند این مفهوم را برای شما روشن کند. ۹۰۶ توربو در واقع به طور کامل یک ساب نبود. لیف ملبورگ (Leif Mellberg) طراح سابق این شرکت بود که تصمیم گرفت خودروهای خود را به طور مستقل تولید کند و در اولین پروژه خود، به سراغ یک طرح بسیار عجیب رفت.

بهترین خودروهای مفهومی سوئدی

ساب ۹۰۶ توربو برای افرادی طراحی شده بود که به یک خودرو دیوانه کننده ۶ چرخ سوئدی علاقه داشتند اما متاسفانه انگار چنین فردی نه تنها در سوئد، بلکه در دنیا هم وجود ندارد. اخیرا این خودرو در گاراژ یک خانه در سوئد، با وضعیت ظاهری بسیار بدی دیده شده و انگار روزهای آخر عمر خود را پشت سر می‌گذارد.

مطالب خواندنی دیگر:

نیسان پاترول ۶ چرخ ؛ یک ماشین جنگی تمام عیار است + عکس

عجیب ترین خودرو مرسدس بنز معرفی شد؛ یک آفرودر خاص با طراحی منحصر به فرد

مرسدس بنز Vision EQXX آمد؛ هزار کیلومتر با یک بار شارژ

منبع :hotcars

۱۰-جالب ترین-مفاهیم-سوئدی- ساخته شده

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.