تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر : 37686

۱۰ قطعه پرکاربرد خودرو سواری

۱۰ قطعه پرکاربرد خودرو سواری

خودروی سواری متشکل از قطعات مختلفی است که هر کدام از آنها وظیفه و عملکرد مشخصی دارند که به یکدیگر مرتبط هستند و در مجموع یک سیستم را تشکیل می دهند که کار آنها به حرکت در آوردن خودرو است. در نتیجه اگر یک قطعه ای دچار مشکل شود ممکن است سایر قطعات خودرو سواری …

خودروی سواری متشکل از قطعات مختلفی است که هر کدام از آنها وظیفه و عملکرد مشخصی دارند که به یکدیگر مرتبط هستند و در مجموع یک سیستم را تشکیل می دهند که کار آنها به حرکت در آوردن خودرو است. در نتیجه اگر یک قطعه ای دچار مشکل شود ممکن است سایر قطعات خودرو سواری به درستی کار نکنند و خودرو از حرکت بایستد.

شناخت قطعات خودرو سواری به شما کمک می کند تا در استفاده صحیح و نگهداری آن دقت لازم را داشته باشید. همچنین اگر نسبت به قطعات خودرو سواری آشنایی لازم را داشته باشید می توانید در رفع مشکلات اولیه ای که برای قطعات پیش می آید درست ترین کار را انجام دهید. از این رو قصد داریم تا ۱۰ مورد از مهم ترین قطعات خودرو سواری که نقش اساسی در عملکرد صحیح خودرو دارند را در اینجا معرفی و نقش هر یک را شرح دهیم.

 

موتور خودرو و قطعات آن

اصلی ترین بخش یک خودرو موتور آن است. موتور خودرو از قطعات ریزتری تشکیل شده است. موتور خودرو بسته به نوع خودرو انواع مختلفی دارد، اما قطعات اصلی موتور در همه آنها یکی است. از آنجایی که اصلی ترین قطعات خودرو سواری در موتور آن قرار دارد پس بهتر است قطعات و عملکرد آنها را بشناسیم.

 

  • بلوک سیلندر:

بلوک سیلندر در واقع همان بدنه یا تنه اصلی موتور است که مهم ترین بخش موتور و از اصلی ترین قطعات خودرو سواری محسوب می شود. کار اصلی بلوک سیلندر ایجاد احتراق داخلی است و از سیلندرها، سرسیلندر، پیستون، شاتون، کارتل، رینگ و میل‌لنگ تشکیل شده است. جنس آن از چدن است و مقاومت دمایی بالایی دارد و هم در برابر سرما و هم گرما مقاوم است. به دلیل مقاومت بالایی که دارد استهلاک آن بسیار کم است.

10 قطعه پرکاربرد خودرو سواری

  • سیستم ABS خودرو:

یکی دیگر از مهم ترین قطعات خودرو سواری سیستم ABS است که باعث توقف خودرو در سریع ترین زمان ممکن می شود. عملکرد ترمز ABS از ترمز های معمولی سریع تر است و وجود آن در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باعث بالا رفتن امنیت و ثبات خودور می شود. یونیت کنترل اصلی ترین بخش سیستم ABS است با دریافت اطلاعات سرعت چرخ ها و فشار ترمز و باز و بسته کردن سوپاپ برگشتی مانع از قفل شدن چرخ های خودرو می شود.

 

 

  • کلاچ از قطعات خودرو سواری غیر اتوماتیک:

یکی از کاربردی ترین قطعات خودرو سواری در خودروهایی که دنده اتوماتیک نیستند، کلاچ است. از این قطعه هنگام تعویض دنده استفاده می شود که همزمان با تعویض دنده باید پدال کلاچ را فشار داد. کلاچ ارتباط بین گیربکس و پیشرانه را قطع می کند. اگر در هنگام تعویض دنده کلاچ را نگیرید باعث آسیب به جعبه دنده می شود.

 

 

  • سیبک فرمان خودرو:

سیبک خودرو سواری یک قطعه اتصال دهنده است و حرکات فرمان را به چرخ های خودرو انتقال می دهند و باعث می شود خودرو به حرکت درآید. پس سیبک یکی از قطعات خودرو سواری است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. زیرا در صورتی که سیبک بی کیفیت باشد، خودرو در هنگام حرکت بر روی سرعت گیر و چاله صدای بسیاری بدی خواهد داشت.

 

  • واتر پمپ:

پیشرانه خودرو نیاز به مایع خنک کننده دارد که برای به جریان افتادن مایع خنک کننده نیاز به قطعه ای بنام واتر پمپ است. واتر پمپ در دو نوع برقی و مکانیکی موجود است. اگر در رادیاتور خودرو شما نشتی دارد و یا بلبرینگ ها به درستی کار نمی کنند، واتر پمپ خودروی شما خراب شده است. واتر پمپ به عنوان یکی از قطعات خودرو سواری نقش مهمی در عملکرد سایر قطعات خودرو سواری دارد.

 

  • ترموستات:

بین رادیاتور و پیشرانه نیاز به جریان خنک کننده است که برقراری ارتباط جریان خنک کننده را ترموستات به عهده دارد. در واقع در صورت سرد بوده پیشرانه، ترموستات به گرم شدن آن و از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می کند. ترموستات خودرو از جمله قطعات خودرو سواری است که قیمت زیادی ندارد. البته قیمت ترموستات مکانیکی کمتر از ترموستات برقی است.

 

  • جعبه دیفرانسیل:

برای تقسیم نیرو بین دو چرخ به قطعه ای بنام دیفرانسیل موجود است. در واقع دیفرانسیل کمک می کند تا چرخ ها با سرعت های مختلف و نیروی مساوی بچرخند. زمانی که قطعات خودرو سواری کنار هم قرار می گیرند باعث به حرکت در آمدن خودرو می شوند. به طوریکه قدرت از به فلایویل سپس به کلاچ به گیربکس به دیفرانسیل به پلوس و در نهایت به چرخ منتقل می شود. حال اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند خودرو از حرکت باز می ایستد.

 

  • پولس:

پولس یکی از قطعات خودرو است که نیرو را از جعبه دیفرانسیل به چرخ های خودرو انتقال می دهد. پولس از قطعات مختلفی تشکیل شده است که گردگیر مهم ترین آنهاست، گردگیر به قیف شبهات دارد و وظیفه آن جلوگیری از ورود آلودگی و آلاینده های به سری پولس است. اگر گردگیر دچار آسیب شود ممکن است خودروی شما هنگام دور زدن صدای تق تق دهد.

 

 

  • انژکتور:

انژکتور در حقیقت یک نوع شیر با کنترل الکتریکی است که وظیفه ی پاشش سوخت به داخل سیلندر را دارد. سوخت به صورت پودر به داخل سیلندر پاشش می شود که این عمل اتیمزه شدن سوخت نامیده می شود. تعداد انژکتورهای هر خودرو به تعداد سیلندرهای آن بستگی دارد.

 

۱۰- پیستون:

موتور احتراق داخلی از مهم ترین اجزای قطعات خودرو سواری است که پیستون نیز یکی از اجزای احتراق داخلی است. پیستون با استفاده از یک رابط به نام شاتون انرژی حاصل از احتراق را به میل لنگ منتقل می کند. جنس آن از آلومینیوم و استوانه ای شکل است. این قطعه دوام بسیار بالایی دارد و قیمت آن نیز ارزان نیست.

 

 

اپلیکیشن استارت

استارت اولین و بزرگترین اپلیکیشن تخصصی قطعات یدکی خودرو است که با هدف عرضه و تقاضای تمامی تمامی قطعات یدکی خودرو طراحی شده است. اپلیکیشن استارت با ثبت و معرفی ده ها هزار تولید کننده و ارائه دهنده قطعات خودرو سواری و قطعات خودرو سنگین در تلاش است تا تمامی نیازهای موجود در این زمینه را برطرف کند.

استارت، ماهنامه تبلیغاتی قطعات یدکی خودرو  از جمله آریا خودرو، جهان خودرو، نوین خودرو و آزاد خودرو با مجموع نیم قرن تجربه و ادغام بیش از صد هزار منابع اطلاعاتی در زمینه قطعات خودروهای (سواری و سنگین) اقدام به راه اندازی اولین و بزرگترین اپلیکیشن تخصصی قطعات یدکی خودرو و مجموعه های وابسته به آن در سراسر کشور نموده است.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن استارت دارای نماد الکترونیک از مرکز توسعه و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت است و توسط این مرکز برای انجام پرداخت آنلاین مشتریان احراز هویت شده است. همچنین دارای مجوز فعالیت به عنوان رسانه دیجیتالی نیز می باشد.

در استارت کاربران مستقیما با هم تماس می گیرند و هیچ واسطه ای در این میان وجود ندارد، پس دقت فرمائید که در خرید و فروش شما استارت هیچ دخالتی ندارد. برای دانلود اپلیکیشن استارت به وب سایت استارت خودرو (startkhodro.com) مراجعه کنید یا اینکه می توانید این اپلیکیشن را از گوگل پلی، کافه بازار یا اپ استور به طور مستقیم دانلود کنید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.