تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر : 56013

۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردناگر به دنبال کمتر غذا خوردن و کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن هستید می‌توانید از ترفندهای زیادی برای انجام این کار استفاده کنید.
یکی از عمده دلایل چاقی و ..

کمتر غذا خوردن۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

اگر به دنبال کمتر غذا خوردن و کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن هستید می‌توانید از ترفندهای زیادی برای انجام این کار استفاده کنید.

یکی از عمده دلایل چاقی و بالارفتن وزن، افزایش حجم غذایی است. اندازه پرس غذا در هر کجایی که سرو شود می‌تواند به صورت چشم‌گیری منجر به بالا رفتن وزن شود. علاوه بر این خوردن غذاهای متنوع رستوران نیز می‌توان در وخیم‌تر شدن شرایط تأثیرگذار باشد. در بیشتر کشورهای جهان اولی مردم برای خوردن غذا به فست فود و رستوران‌ها مراجعه می‌کنند، این در صورتی است که غذاهای آن‌ها مانند پاستا،‌ سیب‌زمینی سرخ کرده و … از انرژی و کالری بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از مسائل مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد حجم غذاهای مذکور است. معمولا زیاد بودن غذای در دسترس کودکان و بزرگ‌سالان باعث می‌شود که میزان خوراک آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. برای رهایی از زن زیاد و یا جلوگیری از چاقی احتمالی لازم است که وعده‌های غذایی و اندازه پرس خود را مدیریت کرد.

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که بر سر راه کمتر غذا خوردن وجود دارد این است که گول زدن حسگرهای داخلی بدن ما که وظیفه آن‌ها تشخیص سیر شدن و زیاد خوردن است بسیار کار آسانی محسوب می‌شود. به خصوص در مدت زمان طولانی عادت به یک شیوه زندگی بدن ما تمام تمرکز خود را روی محرک‌های خارجی گذاشته و اولویت اصلی خود را روی آن چیزی که بو‌ می‌کنیم،‌ مزه می‌کنیم‌، می‌بینیم و لمس می‌کنیم می گذارد و چندان توجهی به مکانیسم‌های داخلی نمی‌کند.

اندازه پرس غذا از گذشته‌های دور تا به امروز

کمتر غذا خوردن

نتایج به دست آمده از یک تحقیق مشخص ساخته است که اندازه پرس‌های غذا از دهه ۷۰ میلادی به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و دهه هشتاد میلادی نیز همچنان شاهد این افزایش، اما به شکل شدیدتر بوده است. این در صورتی است که با ادامه یافتن این روند احتمالا بعدها وعده غذایی ما به یک گاو کامل تبدیل شود.

در زمان کنونی حجم محصولات تولید شده توسط شرکت‌های مواد غذایی بیش از قبل شده است. فست فودها در ابعاد بزرگ‌تری عرضه می‌شوند و همچنین از طرفداران بسیاری زیادی هم برخوردار هستند. مشتریان رستوران‌های افزایش یافته،‌ اندازه غذاها حجیم‌تر شده و حتی ابعاد رستوران‌ها نیز بزرگ‌تر شده و این روند همچنان ادامه دارد.

غذاها در ظروفی بزرگتر سرو می‌شوند و حجم آن‌ها نیز بیشتر است. البته ممکن است تعدادی از رستوران‌ها قیمت‌ها را بالا برده و در عوض از میزان آن کم کنند. بدون توجه به این مسئله هم‌اکنون شاهد آن هستیم که وعده‌های غذایی در مقایسه با سال‌های پیش بزرگ‌تر شده‌اند و در عوض کارخانه‌ها نیز به حجم محصولات خود افزوده‌اند.

صرف نظر از بیشتر شدن وعده های غذایی یک مشکل دیگری که بر سر راه کمتر غذا خوردن وجود دارد این است که حجم و کالری غذاها با افزایش زیادی روبه‌رو شده است. یکی از عمده دلایل پرخوری، میل کردن غذاهای آماده رستوران‌ها است. گرچه استفاده کم از این غذاها شاید چندان بد به نظر نرسد؛ اما حجم زیاد آن‌ها باعث می‌شود که شما اضافه وزن پیدا کنید. از این رو باید شما از خوردن این غذاهای پرکالری خودداری کنید.

ما در این مطلب ۱۰ ترفندی را که در کمتر غذا خوردن به شما کمک می‌کند توضیح خواهیم داد. درست‌ترین کار برای جلوگیری از چاقی یا کاهش وزن نخوردن غذاهای رستوران‌ها است؛‌ اما اگر تصور می‌کنید که توان انجام این کار را ندارید می‌توانید حداقل از ترفندهای زیر بهره ببرید تا در کمتر غذا خوردن و سوزاندن چربی موفق باشید.

بهترین روش‌ها برای کمتر غذا خوردن

۱. اندازه غذای خود را مدیریت کنید

کمتر غذا خوردن

عدم استفاده از غذاهای رایگان، سلف سرویس و مدیریت مقدار غذا اصلی‌ترین روش به منظور کمتر غذا خوردن است. اکثر مواد غذایی دارای برچسب‌هایی هستند که روی آن ارزش غذایی، وعده خوراکی و همچنین اندازه سهم آورده شده است. شما باید به منظور جلوگیری از چاقی یا کاهش وزن به همان میزان که آورده شده مصرف کنید و نه بیشتر. برای مثال اندازه سهم یک بسته چیپس مساوی با یک سوم است، شما باید به همین مقدار مصرف کنید و از مصرف بیشتر خودداری کنید.

سعی کنید بیش از اندازه غذا نخورید و اندازه غذای خود را مدیریت کنید،‌ چرا که دسترسی به غذای بیشتر باعث می‌شود مصرفتان بیشتر شود.

۲. ارزش غذایی مواد خوراکی را مورد توجه قرار دهید

میزان کالری غذاها در منوی تعدادی از رستوران‌ها آورده شده است. حجم غذای مصرفی شما به شدت از این مسئله تأثیر می‌پذیرد،‌ مخصوصا اگر در آن به مقایسه میزان کالری هر غذا با میزان کالری روزانه یعنی ۲۰۰۰ کیلوکالری بپردازند. میزان کالری غذا باید به صورت دقیق مورد توجه افراد چاق قرار گیرد، مخصوصا اگر غذا فست فود باشد. از این رو شما می‌توانید با دقت بر کالری غذایی که قصد سرو آن را دارید از پرخوری پیش‌گیری کنید.

ممکن است که منو رستوران شامل کالری غذاها نباشد، در این صورت نیز می‌توانید از طریق اینترنت اطلاعات مورد نظر را به دست بیاورید. اگر کالری غذای شما از حد نرمال بیشتر بود،‌ لازم است که آن را تقسیم‌بندی کنید و خوردن مقداری برابر با نصف آن را موکول به آینده کنید. علاوه بر این، در زمان خرید مواد غذایی ارزش غذایی آن را به دقت مورد توجه قرار دهید و اگر کالری آن زیاد بود به سراغ خوراکی دیگری بروید.

۳. غذای خود را در مناطق پرنور و روشن میل کنید

در یک مطالعه از افرادی خواسته شده تا غذای خود را در تاریکی کامل میل کنند. نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص ساخته است که مصرف این افراد نسبت به افرادی که غذا خود را در مناطق روشن میل می کنند ۳۶ درصد بیشتر است. بنابراین خوردن غذا در کافه‌ها و رستوران‌هایی که روشنایی خود را محدود به یک شمع می‌کنند ممکن است اضافه وزن را در پی داشته باشد. در صورتی هم که مجبور به غذا خوردن در این مکان‌ها شدید تمام تمرکز خود را روی مدیریت اندازه غذا خود بگذارید.

۴. خوراکی‌های کوچک بخرید

هم‌اکنون تعداد خوراکی‌هایی که به صورت بسته‌بندی روانه بازار می‌شوند به طور چشم‌گیری زیاد شده است. ممکن است مغز شما فریب اندازه آن‌ها را بخورد و منجر به پرخوری شما شود. زیرا مغز به طور خودکار با دیدن یک بسته غذایی به سراغ خوردن تمام آن می‌رود و اندازه آن خیلی تفاوتی ندارد. از این رو سعی کنید که همیشه در خرید به سراغ بسته‌های کوچک بروید.

۵. برنامه‌ریزی و تعیین کالری وعده‌های غذایی

کمتر غذا خوردن

یکی از روش‌هایی دیگری که می‌تواند شما را در کمتر غذا خوردن و کاهش وزن کمک کند تعیین کالری و برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی است. به منظور انجام این کار لازم است که به تعیین خوراکی‌هایی که قصد خرید آن‌ها را دارید بپردازید و همچنین دقت ویژه‌ای نیز به اندازه آن‌ها کنید. تعیین مقدار غذا شما را از پرخوری محافظت می‌کند. این کار باعث می‌شود که مغز شما به مقدار غذا موجود در ظرف قانع باشد و به سراغ بیشتر از آن نرود.

۶. مصرف یک خوراکی پرکالری به منظور کمتر غذا خوردن

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پیش غذا بسیار مضر است. باید گفت این عقیده اشتباه است و خوردن یک وعده جمع و جور قبل از غذای اصلی می‌تواند منجر به کاهش بسیار زیاد اشتهای شما شود و در نتیجه از پرخوری جلوگیری کند،‌ مخصوصا اگر پیش غذا سرشار از پروتئین باشد.

با خوردن پروتئین احساس سیری در شما افزایش می‌یابد. از این رو اگر به دنبال کمتر غذا خوردن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خوردن غذای اصلی، یک خوراکی سرشار از پروتئین مصرف کنید. برای نمونه‌ای از این خوراکی‌ها می‌توان به تخم مرغ پخته، لوبیا سیاه و پودینگ چیا اشاره کرد.

۷. در ابتدا غذا خوردن مقدار زیادی سبزیجات میل کنید

کمتر غذا خوردن

یکی از ترفندهای دیگری که می‌توانید با آن از پرخوری جلوگیری کنید مصرف سبزیجات زیاد در ابتدا غذا خوردن است،‌ این کار باعث می‌شود که شما تا حد زیادی احساس سیری کنید. گرچه شاید شما این کار نتواند شما را از خوردن سایر غذاها حفظ کند؛‌ اما حداقل تا حد زیادی معده شما را می‌گیرد و خیالتان راحت می‌شود که غذای سالم وارد بدن خود کرده‌اید.

۸. مواد غذایی را از خود دور نگه دارید

دسترسی به مواد غذایی زیاد باعث می‌شود که مغز شما فریب بخورد و به سراغ مصرف مقدار بیشتری از غذا بروید. نتایج به دست آمده از یک تحقیق جدید نشان داده است که افراد با دسترسی نداشتن به مواد غذایی کمتر غذا مصرف می‌کنند و در نتیجه کالری کمتری وارد بدن خود می‌کنند. لازم به ذکر است که این ترفند بر مردان اثربخشی بیشتری دارد.

۹. به برچسب‌های غذایی دقت کنید

خوردن برچسب طبیعی یا ارگانیک، کم کالری بودن مواد غذایی را اثبات نمی‌کند. گرچه خوردن غذاهای طبیعی و سالم بسیار بهتر از مصرف غذاهای ناسالم است؛‌ اما نمی‌توان با این بهانه پرخوری کرد. مثلا کلوچه‌های ارگانیک ممکن است بهتر از کلوچه‌های غیر ارگانیک باشند؛ ولی باز هم از قند بسیاری برخوردار هستند و می‌توانند منجر به افزایش وزن شما شوند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خوردن غذاهای ارگانیک به طور کلی از چاق شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و به همین دلیل استفاده از روش‌های دیگر مانند ورزش را کنار می‌گذراند. این در صورتی است که با این انجام این کار علاوه بر مصرف کالری بیشتر ورزش کردن را نیز فراموش می‌کنند. از این رو شما باید در هنگام خرید، برچسب غذایی را مورد توجه قرار دهید و از کالری اضافه خوراکی آگاه شوید.

۱۰. در ظروف کوچک غذا میل کنید

کمتر غذا خوردن

یکی از ترفندهای دیگر برای کمتر غذا خوردن مدیریت اندازه ظروف است. طبیعتا غذای موجود در ظروف کوچک در مقایسه با ظروف بزرگ کمتر است؛‌ اما مغز توانایی درک این مسئله را ندارد و از دیدن بشقاب کوچک هم سرخوش می‌شود. علاوه بر این مغز شما در تلاش برای خوردن تمام غذای داخل ظرف است و از این رو هرچه ظرف کوچک‌تر باشد بهتر است.

بشقاب‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار بزرگ‌تر از سابق شده‌اند و همین مسئله باعث زیاده‌روی در خوردن شده است. مطابق با تحقیقات، استفاده از ظروف بزرگ‌تر منجر به مصرف غذای بیشتر و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.