تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر : 63399

۱۰ خودروساز بزرگ جهان که پرچم دار فناوری های نوین در صنعت خودرو هستند

۱۰ خودروساز بزرگ جهان که پرچم دار فناوری های نوین در صنعت خودرو هستند

۱۰ خودروساز بزرگ جهان که پرچم دار فناوری های نوین در صنعت خودرو هستند خودروسازانی مثل مرسدس بنز، تسلا و… در حال جابه‌جا کردن مرزهای صنعت خودرو هستند. در ادامه به برندهای بزرگ پیشگام فناوری ..

۱۰ خودروساز بزرگ جهان که پرچم دار فناوری های نوین در صنعت خودرو هستند

خودروسازانی مثل مرسدس بنز، تسلا و… در حال جابه‌جا کردن مرزهای صنعت خودرو هستند. در ادامه به برندهای بزرگ پیشگام فناوری های جدید می‌پردازیم.

خودروهای پیشرفته‌ای که امروزه مشاهده می‌کنیم، همه حاصل ده‌ها سال توسعه صنعت و فناوری هستند که آغاز عصر رایانه حتی سرعت پیشرفت آن را قوت بخشید. اکنون فناوری نه‌تنها درون پیشرانه‌های خودروها، بلکه در تمامی قسمت‌های آن‌ها نفوذ کرده و از ارزان‌ترین خودرو ها که مخصوص رفت و آمد خانواده‌ها هستند تا لوکس‌ترین‌هایشان، از مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌ها و امکانات فنی و رفاهی برخوردارند.

صنعت خودرو حتی در مسیری پیش می‌رود که در آینده عملاً کلمه‌ای به نام «راننده» بی‌معنی می‌شود. با فناوری تمام خودران، شما صرفاً به‌عنوان یک سرنشین در خودرو می‌نشینید و به وب‌گردی، تماشای فیلم و… می‌پردازید تا شما را به مقصدتان برساند. البته هنوز برای قضاوت درباره این فناوری زود است از آنجا که شرکت‌ها همچنان در مرحله آزمون و خطا به سر می‌برند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خودروسازان بزرگی که جدیدترین فناوری‌ها را به بهترین شکل در خودروهای خود ارائه می‌دهند.

خودروسازان پرچمدار فناوری‌های نوین در صنعت خودرو

۱۰. مرسدس بنز

خودرو مرسدس بنز EQS مدل 2022

مرسدس بنز همواره جزو پیشگامان فناوری‌های جدید در صنعت خودرو بوده و در همه زمینه‌ها از امنیت و راحتی گرفته تا عملکرد فنی و سرعت خودروها، همیشه رو به جلو حرکت کرده و قدم‌های بزرگی برداشته است.

این شرکت نوآور اولین‌های زیادی را در صنعت خودرو رقم زده است که از جمله می‌توان به مرسدس بنز ۳۰۰SL مدل ۱۹۵۵ به‌عنوان اولین خودروی غیر مسابقه‌ای و تولید انبوه با موتور انژکتوری، مرسدس بنز کلاس اس مدل ۱۹۸۱ به‌عنوان اولین خودروی دارای کمربند ایمنی پیش‌کشنده و مرسدس بنز ۲۲۰ مدل ۱۹۵۹ به‌عنوان اولین خودرو با قسمت‌های تخریب‌پذیر (Crumple zones) اشاره کرد.

خودرو مرسدس بنز EQS مدل 2022

امروزه مرسدس بنز جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه پیشرانه‌های برقی است. این شرکت با خودروی تمام برقی مرسدس بنز EQS مدل ۲۰۲۲ اثری دیگر در صنعت خودرو بر جا می‌گذارد. البته قرار نیست قابلیت‌ها و گجت‌های عجیب و غریبی از این خودرو مشاهده کنیم که پیش‌تر فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی به چشم می‌خورد. مرسدس با EQS جایگاه خود را به‌عنوان یک خودروساز پیشگام در فناوری تثبیت خواهد کرد.

البته این به این معنی نیست که فناوری‌های نوین چشمگیری در مرسدس بنز EQS به کار نرفته است. سر تا سر داشبورد EQS یک نمایشگر بزرگ ۵۶ اینچی با نام هایپراسکرین تعبیه شده که به سه بخش تقسیم می‌شود و هر کدام از این سه بخش به راننده، سرنشین و کنترل‌های مرکزی اختصاص خواهد داشت. همچنین باید به پیشرانه قدرتمند آن با برد ۵۶۳ کیلومتر و سیستم تعلیق بادی تطبیق‌پذیر با شرایط جاده اشاره کرد. خلاصه بگوییم، مرسدس بنز به دستاوردهای خود تاکنون قانع نیست و دست از تلاش برای نوآوری بر نمی‌دارد.

۹. تسلا

خودرو تسلا مدل S

تسلا با مدیریت مرد پر سر و صدای این روزهای دنیا و ثروتمندترین فرد دنیا در حال حاضر یعنی ایلان ماسک، پای ثابت لیست‌های مربوط به خودرو ها و فناوری است.

تسلا اولین شرکتی است که خودروهای برقی را به‌صورت گسترده در دسترس عموم قرار داده و همچنین اولین شرکتی است که در مجموع ۲ میلیون دستگاه خودروی برقی به عرضه رسانده است. با این حال، این تنها دستاورد این شرکت آمریکایی بزرگ نیست که آن را جزو پرچمداران فناوری‌های نوین در صنعت خودرو قرار می‌دهد.

اگر بخواهیم هویت تسلا را با یک ویژگی توصیف کنیم، آن ویژگی توانایی این شرکت در به تولید انبوه رساندن فناوری‌های نو است. بسیاری از قابلیت‌های رایجی که در حال حاضر در خودرو ها به چشم می‌خورد، زمانی نوآوری‌های عجیب تسلا بودند.

خودرو تسلا مدل 3

یکی از شناخته‌شده‌ترین قابلیت‌ها، تاچ اسکرین بزرگی است که در اکثر خودرو ها پیدا می‌شود. تسلا از سال ۲۰۱۲ با تسلا مدل S همواره از این نمایشگرها به‌عنوان یکی از اجزای اصلی خودروهای خود استفاده کرده است. دستگیره‌های درب مخفی مسطح و ارتباط یکپارچه بین دستگاه‌های موبایل و خودرو، سایر نوآوری‌های این شرکت هستند.

علاوه بر این‌ها، تسلا در فناوری دیگری پیشقدم شده که این روزها بیش از پیش مورد بحث قرار گرفته است؛ فناوری رانندگی خودکار. این شرکت مدت قابل توجه‌ای است تست فناوری خودران سطح ۲ خود را آغاز کرده و این درحالی است که به‌تازگی مرسدس بنز تاییدیه قانونی برای عرضه خودرو با فناوری خودران سطح ۳ را کسب کرده و رقابت را برای این شرکت آمریکایی دشوار ساخته است.

سوپرشارژر تسلا

مهم‌تر از همه، باید از مهندسی ساختارشکنانه تسلا گفت. تسلا اولین شرکتی بود که با مدیریت باتری نوآورانه و موتورهای کارآمد، یک خودروی برقی با بُردِ قابل رقابت با خودروهای بنزین‌سوز را ارائه داد و باعث شد خودروهای برقی بالاخره به‌عنوان یک گزینه جدی برای مردم جهت جایگزینی با خودروهای مرسوم بنزین‌سوز تبدیل بشوند.

نهایتاً استفاده هوشمندانه از دوربین‌ها برای امنیت و ایمنی و قابلیت‌هایی مشابه جعبه سیاه برای تصادفات را به ویژگی‌های خودروهای تسلا اضافه کنید و به محصولی کامل مجهز به انواع فناوری‌های نوین می‌رسید.

۸. پورشه

خودرو پورشه 911

پورشه ۹۱۱ همچنان با همان طراحی و شکل ۶۰ سال گذشته خود به عرضه می‌رسد و با این حال، هنوز یکی از جذاب‌ترین خودرو های موجود است. در بازار آزاد امروزه هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند هر سال یک محصول مشابه را عرضه کند و از بازار کنار گذاشته نشود. با این وجود، پورشه ثابت کرده است که می‌توان با تزریق فناوری‌های جدید به یک محصول ثابت‌شده همچنان پابرجا ماند.

به نظر می‌رسد تا نام پورشه هست، ۹۱۱ هم پایدار می‌ماند. پورشه ۹۱۱ حال مجهز به جدیدترین فناوری‌ها نظیر نمایشگرها، کنترل‌های آب و هوا و… است و در عین حال مدل‌های ویژه آن همچنان با گیربکس دستی دوکلاچه عرضه می‌شود.

خودرو پورشه 911 توربو S

پورشه مثل همیشه در زمینه عملکرد فنی سنگ تمام می‌گذارد؛ از پورشه ۹۱۱ توربو S با قدرت بیش از ۷۰۰ اسب بخار گرفته تا پورشه تایکان تمام برقی که یک رقیب جذاب برای تسلا مدل S به حساب می‌آید. این شرکت آلمانی با خودروهای قدرتمند، لوکس و مجهز به فناوری‌های نوین شناخته می‌شود.

۷. فولکس واگن

خودرو فولکس واگن ID.3

فولکس واگن پس از تولید یکی از پرفروش‌ترین خودرو های دنیا از دهه ۳۰ تا ۷۰ میلادی، تلاش کرد که خود را به‌عنوان یک خودروساز مدرن دوباره از نو بسازد و تا به امروز همواره سعی در نوآوری و جابه‌جا کردن مرزهای صنعت خودرو داشته است. نتیجه تلاش این شرکت، آینده روشن آن با مجموعه خودروهای برقی ID است.

فولکس واگن با هدف جبران رسوایی آلایندگی خودروهای خود تا جای ممکن، تمام تمرکز خود را روی خودروهای برقی گذاشته و توسعه و تولید موتورهای بنزینی را متوقف کرده است. این شرکت در راستای اهداف محیط زیستی خود، پلتفرم MEB را طراحی کرده تا مجموعه‌ای از خودروهای برقی را بر پایه آن توسعه بدهد و اولین خودروساز قدیمی محسوب می‌شود که مسیر خودروهای برقی را در پیش گرفته است.

خودرو فولکس واگن ID.3

همچنین بخوانید:

بهترین خودروهای آلمانی تاریخ که مسیر صنعت خودروسازی را تغییر دادند

خودروهای این شرکت بزرگ آلمانی شاید سرعت و عملکرد خیره‌کننده‌ای نداشته باشند ولی دارای مولفه‌های برجسته مخصوص خود هستند. فولکس واگن همان شخصیت و عنصر ریشه‌ای خودرو های قدیمی خود را به پلتفرم جدید آورده و باید آن را یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه فناوری‌های نوین دانست.

۶. لکسوس

خودرو لکسوس IS 350 F Sport

خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا، لکسوس را صرفاً جهت رقابت با برندهای لوکس خوشنام آلمانی تاسیس نکرد بلکه به دنبال برنده شدن در رقابت با آن‌ها بود. تویوتا از همان ابتدا با تمام توان خود شروع کرد تا سریعاً بتواند جایگاه خود را بین رقبا پیدا کند؛ این شرکت اطمینان حاصل کرده بود اولین خودروی لکسوس یعنی لکسوس LS400، در زمینه کیفیت، راحتی و همچنین بادوام بودن که یکی از ویژگی‌های اصلی تویوتا است، نه تنها کم و کاستی ندارد بلکه حتی فراتر از استانداردها است.

خودرو لکسوس IS 350 F Sport

لکسوس مدام در تلاش برای پیشی گرفتن از رقبای آلمانی خود، جدیدترین فناوری‌ها را به خودروهای خود می‌آورد. البته شاید در حال حاضر برخی از فناوری‌های جدید در خودروهای این شرکت موجود نباشد ولی لکسوس همیشه از شور و هیجان بیش از حد نسبت به فناوری‌های ناظهور دوری می‌کند و زمانی که خود را ثابت کردند، اقدام به استفاده از آن‌ها می‌کند.

لکسوس یک محصول کامل را ارائه می‌دهد که از فناوری‌های پیشرفته برخوردار است اما در عین حال، قابل اطمینان بودن این فناوری‌ها به آزمایش گذاشته شده و ثابت شده است.

۵. رولز رویس

خودرو رولز رویس فانتوم

رولز رویس از ابتدای تاسیس خود جزو رهبران بازار خودروهای لوکس بوده است. این شرکت در طول تاریخ خود دستاوردهای بزرگ زیادی داشته و خودروهای لوکس و مجللی را روانه بازار می‌کند که نظیرشان را نمی‌توان پیدا کرد.

از آنجا که رولز رویس برای مشتری‌های ثروتمندی که هیچ محدودیتی در بودجه ندارند خودروی سفارشی طراحی و تولید می‌کند، باید بهترین فناوری‌ها را نیز در اختیار آن‌ها بگذارد. همچنین زیر مجموعه بی ام و بودن تضمین می‌کند که خودرو های این شرکت نهایت کیفیت را به ارمغان خواهند آورد؛ از قوی‌ترین و کارآمدترین موتور گرفته تا نرم‌ترین گیربکس و سیستم تعلیق.

هدلاینر خودرو رولز رویس فانتوم

با این حال، ویژگی منحصر به فرد رولز رویس این است که به کوچک‌ترین جزئیات خودرو توجه دارد و نیازهای مشتریان را درحالی که حتی به فکر خودشان نمی‌رسد، شناسایی می‌کند. خودروهای رولز رویس از باکیفیت‌ترین و ممتازترین چوب، چرم و کفپوش‌کاری برخوردارند و برای هر سرنشین نمایشگر و میز کوچک تاشویی در نظر گرفته می‌شود. از هدلاینرهای کهکشانی این خودرو ها هم که فضایی آرامش‌بخش فوق‌العاده‌ای را برای سرنشینان فراهم می‌کنند نباید گذشت.

البته این‌ تنها بخشی از عواملی است که رانندگی با یک خودروی رولز رویس را به یک تجربه بی‌نظیر و تمام و کامل تبدیل می‌کند و این شرکت را در راس فناوری و تجمل قرار می‌دهد.

۴. ریویان

خودرو ریویان R1T

ریویان به‌عنوان یک خودروساز نوظهور، باید به اندازه کافی دلایلی را پیش روی مشتریان بگذارد تا به‌جای برندهای مورد اعتماد و ثابت‌شده، به سراغ آن بیایند و خوشبختانه، این شرکت در این زمینه کاملاً موفق است. تراک‌های آینده آن که هم‌اکنون در دست تولیدند، دارای مشخصات فنی چشمگیری هستند؛ ولی همچنان نکات برجسته دیگری وجود دارد.

پیکاپ ریویان R1T که حتی اخیراً بهترین پیکاپ سال ۲۰۲۲ از دید موتورترند شد، از یک موتور روی هر چرخ خود بهره می‌برد و ۴ موتور آن روی هم رفته قدرتی معادل ۸۰۰ اسب بخار را به تولید می‌رسانند. چنین پیشرانه‌ای این امکان را برای این پیکاپ مهیا می‌کند تا طی تنها ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کلیومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین موتورهای این خودرو در زمین‌های ناهموار هر کدام به‌صورت مجزا وارد عمل می‌شوند تا بهترین کنترل را روی زمین ارائه بدهند.

خودرو ریویان R1T

علاوه بر پیشرانه قدرتمند، این خودرو لوازم جانبی کاربردی متعددی را در اختیار راننده می‌گذارد که از جمله می‌توان ۵ پریز برق ۱۱۰ ولت، چند پورت USB-C، چراغ قوه قابل شارژ درون یک محفظه در درب و اسپیکر بلوتوث جداشدنی با یک چراغ داخلی LED را نام برد. ریویان R1T با فضای پشت کابین، اتاق بار جادار و دریچه‌هایی که دو طرف اتاق بار آن قرار دارد، می‌تواند یک بستر کامل برای یک پیکنیک دسته‌جمعی باشد.

ریویان طی این مدت زمان کوتاه، خود را با به کار گیری فناوری‌ها و امکانات جدید معرفی کرده و نوید نوآوری‌های جذاب بیشتر در آینده را می‌دهد.

۳. فراری

فراری لافراری

انزو فراری، موسس شرکت فراری، از همان ابتدا طراحان خود را تشویق کرد تا خودرو هایی را تولید کنند که چه در پیست‌های مسابقه و چه در خیابان‌ها، درخشان ظاهر می‌شوند. فراری که خودروهایش همواره به اولین بودن در مسابقات شهرت دارند، خوب می‌داند چطور فناوری‌های نوین را در مهندسی به کار بگیرد.

فراری همچنان پادشاه ایتالیا است و اجازه نمی‌دهد کسی تخت پادشاهی را از آن خود کند. امکانات لوکس خودرو های این شرکت از یک سطحی فراتر نمی‌روند و این ذات سوپرکارها است، اما از طرفی دیگر، فراری در زمینه عملکرد عملاً رقیبی ندارد.

خودرو فراری 296 GTB

فراری F40 با پیشرانه توئین توربوی V8 و فراری F50 با پیشرانه فرمول یک V12 توانایی فراری در آوردن آموخته‌های خود از پیست مسابقه به خیابان‌ها را نشان داده‌اند. پرچمدار کنونی این شرکت یعنی فراری لافراری (La Ferrari) با استفاده از سیستمی تحت عنوان سیستم بازیابی انرژی جنبشی (Kinetic energy recovery system یا به اختصار KERS)، قادر به تولید قدرتی برابر با ۹۶۳ اسب بخار است.

این درحالی است که این غول خودروساز ایتالیایی چند ماه قبل از فراری ۲۹۶ GTB رونمایی کرد که با پیشرانه ۶ سیلندر کاملاً جدید خود، پیش‌نمایشی از خودروهای آینده این شرکت است و با محصولات گذشته آن تفاوت دارد. لیست دستاوردهای فنی فراری آنقدر بلند و چشمگیر است که آن را به یکی از پرچمداران فناوری‌های نوین در صنعت خودرو تبدیل می‌کند.

۲. کونیگزگ

خودرو کونیگزگ جمرا

کونیگزگ (Koenigsegg) از زمان تاسیس خود مرزهای خودرو های پرفورمنس را جابه‌جا کرده است و به هایپرکارهای فوق‌العاده قدرتمند، پیشرفته و عجیب و غریب شهرت دارد که جدیدترین فناوری‌ها و روش‌های مهندسی را با خود به دنبال می‌آورند؛ خودروی آینده این شرکت سوئدی با نام کویگزگ جمرا نیز نمونه بارز این موضوع است.

کونیگزگ جمرا مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۲.۰ لیتری توئین توربو خواهد بود و به لطف سیستم نوآورانه Freevalve که بدون استفاده از میل بادامک، زنجیر، تسمه یا چرخ‌دهنده سوپاپ‌ها را به حرکت در می‌آورد، توانایی تولید قدرت بیش از ۶۰۰ اسب بخار را خواهد داشت.

خودرو کونیگزگ جمرا

این پیشرانه ۳ سیلندر که Tiny Friendly Giant نام دارد، با استفاده از سه موتور برقی دیگر قدرت کونیگزگ جمرا را در مجموع به ۱۷۰۰ اسب بخار می‌رساند! همچنین یک روش نوین در توزیع گشتاور را به کار می‌گیرد؛ دو موتور برقی، چرخ‌های عقب را به چرخش در می‌آورند و پیشرانه خودرو به همراه یک موتور برقی دیگر قسمت جلو را به حرکت در می‌آورد.

البته توضیح کامل مهندسی پیچیده و هوشمندانه این خودرو واقعاً دشوار است و همین دلیلی است بر اینکه کونیگزگ باید جزو پرچمداران فناوری‌های نوین در صنعت خودرو بر شمرده بشود.

۱. فورد

خودرو فورد موستانگ Mach-E

فورد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های آمریکایی، با خودروهای باکیفیت و بادوام که مردم عادی توانایی تهیه‌شان را دارند، شناخته می‌شود. فورد درحالی که تخصص خود در تولید مجموعه‌ای از خودروهای مختلف برای مردم عادی را نشان داده، همچنین با معرفی موستانگ Mach-E و F-150 Lightning ثابت کرده که تواناتر از این‌ها است.

فورد بیش از یک قرن پیش، پیشتاز خط مونتاژ و دستمزد کارگران هم بود؛ به‌طوری که حتی کارمندان این شرکت می‌توانستند از پس خرید خودروهای آن بر بیایند.

فورد F-150 Lightning

امروزه فورد در مسیری امیدبخش در صنعت خودرو قدم بر می‌دارد؛ خودروهای برقی. این شرکت F-150 Lightning را با مشخصات فنی چشمگیر و امکانات کاربردی متعدد توسعه داده که نسخه برقی فورد F-150، پرفروش‌ترین پیکاپ ایالات متحده آمریکا است. در طرف دیگر، موستانگ Mach-E را عرضه کرده است که قدرت ۴۸۰ اسب بخار و برد ۴۸۲ کیلومتر را به ارمغان می‌آورد.

همچنین بخوانید:

بهترین پیشرفت‌های صنعت خودرو در ۵۰ سال گذشته

فورد آینده خود را در همگام بودن با فناوری‌های جدید می‌بیند و به همین خاطر در لیست پرچمداران فناوری‌های نوین در صنعت خودرو جای گرفته است.

نظر شما کاربران گجت نیوز راجع به این لیست چیست؟ آیا مواردی را در این لیست جایگزین می‌کردید؟

منبع :SlashGearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.