تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر : 71101

یک طوفان خورشیدی عظیم، جان فضانوردان و امنیت ماهواره‌ها را تهدید می‌کند

یک طوفان خورشیدی عظیم، جان فضانوردان و امنیت ماهواره‌ها را تهدید می‌کند

یک طوفان خورشیدی عظیم، جان فضانوردان و امنیت ماهواره‌ها را تهدید می‌کندیک فوران عظیم خورشیدی با انتشار بادهای قدرتمند و مغناطیسی به سمت سیاره ما، هشدار وقوع یک طوفان خورشیدی را برای زمین صادر کرده است..

یک طوفان خورشیدی عظیم، جان فضانوردان و امنیت ماهواره‌ها را تهدید می‌کند

یک فوران عظیم خورشیدی با انتشار بادهای قدرتمند و مغناطیسی به سمت سیاره ما، هشدار وقوع یک طوفان خورشیدی را برای زمین صادر کرده است.

به‌گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA)، تعدادی طوفان ژئومغناطیسی قوی در ساعات اخیر پس از فعالیت‌هایی شدید بر روی خورشید که باعث ایجاد “دو فوران رشته‌ای” متفاوت شد، مشاهده شده است که به عوان پرتاب جرم تاجی نیز شناخته می‌شود. NOAA این طوفان را در رده “قوی” رتبه‌بندی کرده که در بدترین سناریو، ممکن است مشکلاتی را متوجه ماهواره‌ها و افراد واقع در فضا کند. این احتمال وجود دارد که در سیستم‌های رادیویی و ناوبری نیز اختلالاتی رخ دهد و حیات حیوانات مهاجر با تهدیداتی مواجه شود.

اما از دیدگاهی مثبت، طوفان‌ های خورشیدی هم‌چنین می‌توانند مناظری باورنکردنی مانند شفق شمالی را ایجاد کنند. NOAA بر این باور است که طوفان ژئومغناطیسی یک اختلال بزرگ در مغناطیس کره زمین است که زمانی رخ می‌دهد که تبادل بسیار کارآمد انرژی از باد خورشیدی به محیط فضایی اطراف زمین وجود داشته باشد. این طوفان‌ها از تغییرات باد خورشیدی ناشی می‌شوند که تحولات عمده‌ای در جریان‌، پلاسما و میدان‌های مغناظیس کره زمین ایجاد می‌کند.

در صورت وقوع یک طوفان در مقیاس G5، زمین احتمالا شاهد خاموشی رادیویی در جهت نور خورشید خواهد بود که برای چند ساعت ادامه خواهد داشت. NOAA هم‌چنین گفته که این امر منجر به از کار افتادن امکان تماس رادیویی HF با دریانوردان و هوانوردان این بخش خواهد شد.

در آخرین طوفان پیش‌بینی شده توسط هواشناسی فضایی، به جزئیات چگونگی بیرون آمدن یک رشته تاریک مغناطیسی از جو خورشید و ایجاد یک دره عظیم از آتش پرداخته شده بود که ارتفاع دیوارهای آن تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر برآورده شده است.

دکتر تونی فیلیپس، مدیر آب‌وهوای فضایی در این باره می‌گوید:

رشته‌های مغناطیسی، در واقع لوله‌های مغناطیسی پر از پلاسما هستند که در جو خورشید در حال گردش هستند. آنها به‌راحتی ناپایدار شده و با ایجاد فوران‌، قطعاتی از خود را به فضا پرتاب می‌کنند.

این طوفان‌ها در گذشته زمین را بارها تحت تاثیر قرار دادند که جدی‌ترین مورد آن در سال ۱۸۵۹ اتفاق افتاد، رویدادی که امروزه از آن به‌عنوان “واقعه کارینگتون” یاد می‌شود. رویداد کارینگتون، بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی ثبت شده تاکنون است و باعث ایجاد یک شفق درخشان در سراسر سیاره شد و به‌ خطوط محدود الکتریکی و ارتباطی آن زمان، آسیب‌های گسترده‌ای رساند.

هم‌چنین در اوایل سال جاری، پروژه استارلینک ایلان ماسک، مدیرعامل میلیاردر تسلا، تحت تاثیر یک طوفان خورشیدی قرار گرفت که منجر به نابودی ۴۰ ماهواره از مجموعه ۴۹ عدد شده بود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.