تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر : 73660

یک سیارک عظیم ۱.۸ کیلومتری به سمت زمین می‌آید

یک سیارک عظیم ۱.۸ کیلومتری به سمت زمین می‌آید

یک سیارک عظیم ۱.۸ کیلومتری به سمت زمین می‌آیدیک سیارک عظیم که طولش چهار برابر ساختمان امپایر استیت است، تا چند روز دیگر به نزدیکی زمین می‌رسد؛ آن‌قدر نزدیک که در دسته سیارک‌های بالقوه خطرناک جای بگیرد..

یک سیارک عظیم ۱.۸ کیلومتری به سمت زمین می‌آید

یک سیارک عظیم که طولش چهار برابر ساختمان امپایر استیت است، تا چند روز دیگر به نزدیکی زمین می‌رسد؛ آن‌قدر نزدیک که در دسته سیارک‌های بالقوه خطرناک جای بگیرد.

بر اساس اعلام مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا (CNEOS)، سیارک عظیم ۷۳۳۵ (۱۹۸۹ JA) در تاریخ ۲۷ مه (ششم خرداد) از فاصله ۴ میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.

این تقریبا ۱۰ برابر میانگین فاصله زمین تا ماه است؛ اما با توجه به قطر ۱.۸ کیلومتری، ناسا آن را جزو سیارک‌های بالقوه خطرناک دسته‌بندی می‌کند. یعنی اگر مدار حرکت ۷۳۳۵ (۱۹۸۹ JA) دچار تغییر شود و به زمین برخورد کند، می‌تواند آسیب شدیدی به سیاره ما بزند.

به گفته‌ی ناسا، این بزرگ‌ترین سیارکی است که امسال به زمین نزدیک می‌شود. دانشمندان سرعت آن را ۷۶ هزار کیلومتر بر ساعت تخمین زده‌اند؛ چیزی حدود ۲۰ برابر سرعت یک گلوله شلیک شده!

این سنگ فضایی، ملاقات دیگری با زمین تا سال ۲۰۵۵ نخواهد داشت. البته در آن زمان، فاصله بیشتری از ما خواهد گرفت؛ تقریبا ۷۰ برابر فاصله زمین تا ماه!

فاصله زمین تا ماه

سیارک ۷۳۳۵ (۱۹۸۹ JA) یکی از ۲۹ هزار اجرام نزدیک به زمین (NEO) است که ناسا هر سال دنبال می‌کند. این اصطلاح برای توصیف هر شی فضایی به کار می‌رود که از شعاع ۴۸ میلیون کیلومتری مدار زمین، عبور می‌کند.

بسیاری از این اجرام، ابعاد کوچکی دارند؛ ولی ۷۳۳۵ (۱۹۸۹ JA) از ۹۹ درصد آن‌ها بزرگ‌تر است. این سیارک همچنین در دسته آپولو جای می‌گیرد؛ یعنی سیارک‌هایی که در حال چرخش به دور خورشید هستند، اما به صورت ادواری از مدار زمین هم عبور می‌کنند.

سازمان فضایی آمریکا همواره چنین اجرامی را تحت نظر دارد و اخیرا یک برنامه آزمایشی برای تغییر مسیر سیارک‌های بالقوه خطرناک ترتیب داد. ناسا فضاپیمای DART را راهی ماموریت کرد تا در پاییز امسال، به سیارک ۱۶۰ متری Dimorphos برخورد کند. این اتفاق، سیارک را از بین نخواهد برد؛ ولی مسیر حرکت آن را کمی تغییر خواهد داد.

منبع :sciencealertمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.