تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر : 56968

یارانه دولت به سوخت‌های فسیلی بلای جان انرژی‌های خورشیدی در ایران

یارانه دولت به سوخت‌های فسیلی بلای جان انرژی‌های خورشیدی در ایران

یارانه دولت به سوخت‌های فسیلی بلای جان انرژی‌های خورشیدی در ایران – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر “نیما تقوی‌نیا” عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و نیز موسس..

یارانه دولت به سوخت‌های فسیلی بلای جان انرژی‌های خورشیدی در ایران – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر "نیما تقوی‌نیا" عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و نیز موسسه علوم و فناوری نانو و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "توسعه فناوری شریف سولار" مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم گفت: شرکت شریف سولار در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف شروع کرد و اکنون در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، در ناحیه نوآوری شریف مستقر است. این شرکت از گروه سلول‌های خورشیدی در دانشگاه صنعتی شریف جدا شد و هدف اولیه گروه، تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با سلول‌های خورشیدی بود و در حال حاضر بیشترین فروش شرکت، مربوط به تجهیزات متعددی است که در حوزه سلول‌های خورشیدی و حوزه‌های صنعتی دیگر کاربرد دارند.

وی با اشاره به ساخت سلول‌های خورشیدی نسل جدید گفت: در حال حاضر فناوری غالب سلول‌های خورشیدی "فناوری سیلیکون" است. این فناوری بیش از ۷۰ سال قدمت دارد اما کشور ما در بیشتر حلقه‌های فناوری، شانسی برای ورود ندارد! سلول‌های خورشیدی نسل جدید، عمدتاً بر پایه فناوری نانو و براساس مواد و فرایندهای جدید توسعه یافته‌اند و یکی از این فناوری‌ها، "سلول‌های خورشیدی پروسکایتی" است. این سلول‌ها بازدهی نزدیک به سلول‌های سیلیکونی دارند ضمن اینکه هزینه ساخت و سرمایه‌گذاری آنها بسیار کمتر است و ما در صورتی که بتوانیم این فناوری را توسعه دهیم ممکن است سهمی از بازار دنیا داشته باشیم؛ در این زمینه با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در سلول‌های خورشیدی با الکترود کربن دارای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بودیم و در تلاش هستیم که سلول‌ها را در مقیاس بزرگ‌تر ساخته و صنعتی کنیم.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش نانوفناوری در سلول‌های خورشیدی و ارتباط آنها با یکدیگر گفت: فناوری سلول‌های خورشیدی نسل جدید ارتباط نزدیکی به فناوری نانو دارد. وجود لایه‌های نازک با ضخامت‌های چند ده نانومتر، غیرفعال‌سازی سطوح و مرزمشترک‌ها به هدف کم کردن بازترکیب حامل‌ها، ساختارهای مزومتخلخل و غیره نمونه‌هایی از کاربرد نانوفناوری در سلول‌های خورشیدی نسل جدید هستند.

وی با اشاره به تدریس موضوع سلول‌های خورشیدی در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: موضوع سلول‌های خورشیدی در سطح جامعه و در دانشگاه‌ها شناخته شده است. پژوهش قابل توجهی نیز در کشور در این زمینه صورت می‌گیرد. ما در دانشگاه میزبان کنفرانس سالیانه سلول‌های خورشیدی نانوساختاری هستیم که هر سال حدود ۱۰۰ مقاله به صورت شفاهی و پوستر از گروه‌های مختلف در آن ارائه می‌شود و همچنین درس سلول‌های خورشیدی نانوساختاری در پژوهشکده نانو شریف، سال‌هاست که در سطح دکتری ارائه می‌شود و میزبان دانشجویانی از همه دانشگاه‌هاست. مشکل پژوهش سلول‌های خورشیدی، هزینه‌های زیاد تجهیزات و مواد مورد استفاده است که باعث شده برخی از گروه‌های فعال به دلیل این هزینه‌ها از آن فاصله بگیرند. در دو سال اخیر با افزایش نرخ دلار، هزینه پژوهش‌های آزمایشگاهی و عملی بسیار زیاد شده است و این البته مشکلی است که برای همه حوزه‌های پژوهشی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شریف سولار در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از آینده وضعیت انرژی‌های خورشیدی در ایران چیست، تاکید کرد: ما در کشور گریزی از انرژی خورشیدی جهت تامین بخشی از انرژی کشور نداریم. صنعت خورشیدی در کشور هنوز پا نگرفته است. منظور از صنعت کلیه عواملی هستند که اکوسیستم تولید و مصرف را در بر می‌گیرند که شامل بانک‌ها، واردکنندگان، تولید‌کنندگان پنل خورشیدی، تولیدکنندگان قطعات و مواد، شبکه توزیع، شرکت‌های خدمات و نگهداری، استاندارد و آزمایشگاه‌های تست استاندارد، گروه‌های پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و … است و دلیل اصلی این تاخیر، یارانه زیادی است که دولت برای سوخت‌های فسیلی به مصرف‌کننده می‌دهد و این عملاً استفاده از انرژی خورشید را غیر اقتصادی می‌کند. تحریم و قطع رابطه شرکت‌های مهم خارجی نیز باعث شد که پروژه‌هایی که قرار بود اجرایی شوند متوقف شوند؛ به هر حال ما گریزی نداریم و باید این صنعت را جدی بگیریم تا در آینده بتوانیم بخشی از سبد انرژی کشور را از انرژی خورشیدی تامین کنیم.

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان‌ ایرانی در تصفیه آب با استفاده از "فناوری نانو و سلول‌های خورشیدی"بسیاری از تجهیزات انرژی‌های خورشیدی وارداتی است/ آیا اکوسیستمِ انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران شکل می‌گیرد؟کاربرد جدید "سلول‌های خورشیدی" در مزرعه‌های باز میوه‌جاتبی‌تفاوتی به انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در ایران/ اختراعات روی زمین‌مانده در حوزه مرزبانی و مدیریت بحران

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.