تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر : 37036

گیاه گوشتخوار ونوس قربانیانش را با میدان مغناطیسی شکار می‌کند

گیاه گوشتخوار ونوس قربانیانش را با میدان مغناطیسی شکار می‌کند

گیاه گوشتخوار ونوس قربانیانش را با میدان مغناطیسی شکار می‌کند به تازگی تحقیقات جالبی در مورد گیاه گوشتخوار ونوس (Venus flytrap) انجام شده که قابلیت‌های شگفت‌انگیزی از نحوه شکار این گیاه را برای ما آشکار کرده است.
گیاه گوشتخوار ونوس (Venus flytrap) که با نام مگس‌خوار ونوس هم شناخته می‌شود، اخیرا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و این‌طور که به نظر می‌رسد، میدان مغناطیسی خاصی که توسط این جاندار تولید می‌شود، نقش مهمی در فرآیند شکار مگس‌ها توسط ونوس دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.
سیاره ما پر از جانداران منحصر به فرد و شگفت‌انگیز بوده که از گیاهان گرفته تا جانوران گوناگون، هرکدام به شکلی از فرآیند پیچیده تکامل موجودات زنده جان سالم به در برده‌اند و به وضعیتی که هم‌اکنون می‌بینیم، رسیده‌اند. مگس‌خوار ونوس هم یکی از این دسته جانداران بوده که با تولید نوعی رایحه مخصوص نکتار میوه‌ها، می‌تواند حشرات را به درون قسمت اصلی دهان خودش جذب کرده و با بستن این دهان، حشرات مورد نظر را قربانی کند. با این حال کشف جدید در رابطه با فرآیند شکار این گیاه منحصر به فرد در درجه اول دانشمندان ..

گیاه گوشتخوار ونوس قربانیانش را با میدان مغناطیسی شکار می‌کند

به تازگی تحقیقات جالبی در مورد گیاه گوشتخوار ونوس (Venus flytrap) انجام شده که قابلیت‌های شگفت‌انگیزی از نحوه شکار این گیاه را برای ما آشکار کرده است.

گیاه گوشتخوار ونوس (Venus flytrap) که با نام مگس‌خوار ونوس هم شناخته می‌شود، اخیرا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و این‌طور که به نظر می‌رسد، میدان مغناطیسی خاصی که توسط این جاندار تولید می‌شود، نقش مهمی در فرآیند شکار مگس‌ها توسط ونوس دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

سیاره ما پر از جانداران منحصر به فرد و شگفت‌انگیز بوده که از گیاهان گرفته تا جانوران گوناگون، هرکدام به شکلی از فرآیند پیچیده تکامل موجودات زنده جان سالم به در برده‌اند و به وضعیتی که هم‌اکنون می‌بینیم، رسیده‌اند. مگس‌خوار ونوس هم یکی از این دسته جانداران بوده که با تولید نوعی رایحه مخصوص نکتار میوه‌ها، می‌تواند حشرات را به درون قسمت اصلی دهان خودش جذب کرده و با بستن این دهان، حشرات مورد نظر را قربانی کند. با این حال کشف جدید در رابطه با فرآیند شکار این گیاه منحصر به فرد در درجه اول دانشمندان و هم‌اکنون مخاطبان را شگفت‌زده کرده است.

مغناطیس گیاه گوشتخوار ونوس

به صورت جزئی‌تر، دانشمندان می‌گویند که پس از بسته شدن دهان گیاه گوشتخوار ونوس و بعد از اینکه مگس درون گیاه گیر افتاده، نوعی میدان مغناطیسی قابل اندازه‌گیری توسط ونوس تولید می‌شود. این‌طور که به نظر می‌رسد، میدان مغناطیسی تولیدی حدودا یک میلیون بار از میدان مغناطیسی زمین ضعیف‌تر است. دانشمندان این احتمال را مطرح کرده‌اند که چنین میدانی نوعی محصول جانبی مربوط به جریان الکتریکی باشد که در برگ‌های ونوس وجود دارد.

محققان معتقدند که میدان مغناطیسی تولیدی عملکرد خاصی در نحوه شکار این گیاه گوشتخوار ندارد. البته این احتمال هم وجود دارد که نظریه مورد نظر اشتباه باشد، ولی مهم‌تر از همه، تاکنون سابقه نداشته که دانشمندان در گیاهان یک میدان مغناطیسی قابل توجه را کشف کنند. به صورت کلی می‌دانیم که هر جا جریان الکتریکی وجود داشته باشد، میدان مغناطیسی هم به عنوان محصولی جانبی ایجاد می‌شود و چنین قاعده کلی در مورد گیاه مگس‌خوار ونوس هم صادق است.

گیاه گوشتخوار ونوس قربانیانش را با میدان مغناطیسی شکار می‌کند

در واقع قانون کلی الکترومغناطیس حکم می‌کند که هر جا انرژی الکتریکی وجود داشته باشد، میدانی مغناطیس در اثر جاری شدن این انرژی پدیدار می‌شود؛ قانون مورد نظر برای انسان‌ها، حیوانات و در این مورد خاص، گیاهان یکسان بوده و همان‌طور که می‌بینیم، تازه‌ترین تحقیقات از وجود آن در گیاه ونوس خبر می‌دهند.

جزئیات پژوهش اخیر

تاکنون تحقیقات زیادی در مورد میدان مغناطیسی تولیدی توسط بدن انسان‌ها و سایر حیوانات انجام شده، اما تحقیقاتی این چنینی در رابطه با میدان موجود در گیاه گوشتخوار ونوس و یا گیاهان دیگر، چندان شایع نیستند. برای پژوهش اخیر، دانشمندان از نوعی سنسور شیشه‌ای به نام مغناطیس‌سنج اتمی استفاده کردند که به کمک تعداد محدودی اتم حساس به شار مغناطیسی، وجود چنین میدانی را تشخیص می‌دهد.

در ادامه محققان انرژی الکتریکی را به روشی خاص در گیاه ونوس به جریان انداختند و از طریق تحریک گیاه با گرما، دیده شد که به هنگام قرار دادن عناصر محرک در محیط زندگی ونوس، میدانی مغناطیسی به قدرت ۰.۵ پیکوتسلا توسط آن تولید می‌شود. گفته شده که چنین مقداری تقریبا با میدان تولیدی توسط پالس‌های عصبی بدن حیوانات برابری می‌کند.

تاکنون چنین قابلیتی از تولید مغناطیس تنها در دو گیاه دیگر، یعنی جلبک تک سلولی و گیاه لوبیا دیده شده بود. البته دانشمندان شار تولیدی گیاهان مورد نظر را توسط تجهیزاتی بسیار پیچیده‌تر اندازه‌گیری کرده بودند و یکی از دستگاه‌های به کار رفته برای تعیین مقدار دقیق میدان مغناطیسی تولیدی دو گیاه مورد نظر، باید در دمای فوق‌العاده پایینی سرد می‌شد تا برای این اندازه‌گیری حساس آماده شود.

با این حال میدان تولیدی گیاه گوشتخوار ونوس به مراتب قابل توجه‌تر از میدان جلبک تک سلولی و گیاه لوبیا بوده و محققان قصد دارند تا در آینده نزدیک با انجام تحقیقات بیشتر، جزئیات میدان تولیدی، جریان موجود در ونوس و همچنین تاثیرات این میدان روی پروسه شکار گیاه را مشخص کنند.

منبع :slashgear-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.