تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
کد خبر : 59159

گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره ۲۴

گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره ۲۴

کافه دانش: گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره ۲۴ به سرح زیر می باشد: آمار منتشر‌شده حساب‌های ملی در فصل بهار ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی حکایت از رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت ۲/۶ درصدی و ۷/۴ درصدی در این فصل دارد که بخش‌های خدمات و نفت به ترتیب با رشد ۰/۷ درصدی …

کافه دانش: گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره ۲۴ به سرح زیر می باشد:

  • آمار منتشر‌شده حساب‌های ملی در فصل بهار ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی حکایت از رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت ۲/۶ درصدی و ۷/۴ درصدی در این فصل دارد که بخش‌های خدمات و نفت به ترتیب با رشد ۰/۷ درصدی و ۳/۲۳ درصدی و سهم از رشدهای ۹/۳ واحد درصدی و ۹/۱ واحد درصدی، عوامل اصلی ایجاد این رشد اقتصادی عنوان شده‌اند. این مهم از بازیابی بخش‌های خدمات و نفت از پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا حکایت دارد.
  • همچنین بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده (١٠٠=١٣٩۵) برای خانوارهای کل کشور، در شهریور ۱۴۰۰ به ۱/۳۵۱ رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷/۴۳ درصد و نسبت به مرداد همین سال ۹/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. مقایسه این رقم با ماه‌های قبل نشان می‌دهد که این بالاترین رشد ماهانه قیمت‌ها در ۱۰ ماه اخیر بوده است.
  • از طرفی، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ روند تورم سالانه همچنان صعودی بوده و در شهریور به ۸/۴۵ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل رشد ۶/۰ واحد درصدی داشته است و این میزان تورم سالانه در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
  • در واقع رشد قابل توجه کل‌های پولی در این مدت به رشد قابل توجه سطح عمومی قیمت‌ها دامن زده است. آخرین ترازنامه منتشر‌شده سیستم بانکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (مربوط به انتهای مرداد ۱۴۰۰)، از رشد ۱/۴۲ درصدی پایه پولی و ۱/۳۹ درصدی نقدینگی نسبت به انتهای مرداد سال ۱۳۹۹ حکایت دارد. در این دوره هر واحد پول پرقدرت با ضریب فزاینده ۶/۷ به نقدینگی تبدیل شده است.

برای دانلود گزارش فصلی شماره ۲۴، روی لینک زیر کلیک نمایید.

برای دانلود روی عکس کلیک کنید

برای دیدن سایر گزارش‌های گروه تحقیقات اقتصادی، اینجا کلیک کنید.

دانلود نشریه گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره ۲۴

انتشار خبر: کوروش جم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.