تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱:۵۰
کد خبر : 21331

گزارش سفر سرپرست وزارت صمت به استان اصفهان؛ قطار پویش ملی «تولید، تداوم امید» در ایستگاه دوم/ افزایش دو برابری صادرات محصولات فولاد مبارکه علیرغم تحریم‌های ظالمانه

گزارش سفر سرپرست وزارت صمت به استان اصفهان؛ قطار پویش ملی «تولید، تداوم امید» در ایستگاه دوم/ افزایش دو برابری صادرات محصولات فولاد مبارکه علیرغم تحریم‌های ظالمانه

کافه دانش: سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به استان اصفهان برای انجام چند برنامه بازدید، افتتاح و کلنگ زنی در مجتمع های فولادی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در قالب پویش ملی «تولید، تداوم امید» حضور یافت. به گزارش شاتا، دور جدید افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی و …

کافه دانش: سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به استان اصفهان برای انجام چند برنامه بازدید، افتتاح و کلنگ زنی در مجتمع های فولادی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در قالب پویش ملی «تولید، تداوم امید» حضور یافت.

به گزارش شاتا، دور جدید افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی و معدنی کشور در قالب پویش ملی «تولید، تداوم امید»، روز پنجشنبه با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان اصفهان، کلید خورد.

پویش ملی «تولید، تداوم امید» به منظور بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح مهم صنعتی و معدنی کشور به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، از هفته گذشته با افتتاح چهار طرح بزرگ ملی به فرمان رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

این طرح‌ها که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند، قرار است تا شهریور ۱۴۰۰به بهره‌برداری برسند.

افتتاح پست اصلی توزیع برق ۴۰۰ و ۶۳ کیلو ولت شهید خرازی

بر این اساس، حسین مدرس خیابانی در این سفر یکروزه با حضور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان پست اصلی توزیع برق ۴۰۰ و ۶۳ کیلو ولت شهید خرازی در مجتمع فولاد مبارکه را افتتاح کرد.

این پست‌ اصلی توزیع برق با هدف پایداری شبکه داخلی و تامین برق مورد نیاز توسعه شرکت به بهره برداری رسید و برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آورد.

افتتاح طرح بازیافت حرارتی نیروگاه گازی مجتمع‌ فولاد مبارکه

حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجتمع فولاد مبارکه، طرح زیرساختی نیروگاه حرارتی این شرکت را افتتاح کرد.

بویلر بازیافت حرارتی(HRSG) شرکت فولاد مبارکه اصفهان با هدف تامین بخار مورد نیاز نیروگاه بخار از طریق بازیافت حرارتی نیروگاه گازی به بهره‌برداری رسید. این طرح زیرساختی زمینه اشتغال ۲۵ نفر را بصورت مستقیم فراهم کرده است.

عملیات اجرایی طرح نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه کلید خورد

حسین مدرس خیابانی در ادامه برنامه سفر خود به استان اصفهان و در راستای پویش ملی تولید، تداوم‌ امید عملیات اجرایی پروژه نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه را آغاز کرد. طرح نورد گرم شماره ۲ مجتمع فولاد مبارکه به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده است.

امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان زمین شناسی و شرکت فولاد مبارکه اصفهان

در ادامه برنامه سفر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان اصفهان، تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان زمین شناسی کشور و شرکت فولاد مبارکه با اولویت توسعه عملیات اکتشافی با محوریت سنگ آهن به امضا رسید.

تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و شرکت فولاد مبارکه با همکاری متقابل در پیشبرد موثر اکتشافات ذخایر معدنی، به خصوص ذخایر سنگ آهن و ایجاد زمینه مشــارکت در ارتقا فعالیت های اکتشافی و استفاده از دانش، نتایج مطالعات، تجارب وخــدمات تخصصی در حوزه زمین شناسی واکتشاف ذخایر معدنی تنظیم شده است.

هدف از این تفاهم نامه، ارتقای سطح فعالیتهای زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، تسریع و افزایش اثربخشی فعالیت های اکتشافی شرکت فولاد مبارکه جهت دستیابی به ذخایر معدنی مصرفی در این شرکت، تعیین زمینه های مشارکت، بستر سازی انعقاد قراردادها و تسریع در انجام فعالیت های اجرایی اکتشاف و تسهیل همکاری میان نیروهای متخصص، در تمامی زمینه‌های مورد تفاهم خواهد بود.

گفتنی است؛ در چارچوب این تفاهم نامه، انجام عملیات اکتشاف در وسعت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع با اولویت سنگ آهن در دستور کار طرفین است.

افزایش دو برابری صادرات محصولات فولاد مبارکه علیرغم تحریم‌های ظالمانه

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این افتتاح ها در جمع خبرنگاران با اشاره به صادرات شرکت فولاد مبارکه به حدود ۴۰ کشور دنیا، گفت که سال گذشته درآمد حاصل از صادرات این مجموعه صنعتی ۱.۵ میلیون تن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار بوده که به خوبی نشان می‌دهد، علیرغم فشار تحریم‌ها میزان صادرات این واحد صنعتی به دو برابر افزایش یافته است.

مدرس خیابانی افزود که بخشی از صادرات محصولات فولاد مبارکه که به لحاظ کیفیت نیز برابری با نمونه‌های خارجی رقبای خود دارد، به کشور اروپایی نیز صادر می‌شود.

وی بهره‌برداری از طرح‌های صنایع معدنی فولاد مبارکه و آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی طرح‌های جدید این مجموعه را پیام روشنی به دشمنان قسم خورده کشور دانست و اعلام کرد که علیرغم همه محدودیت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها پیش پای اقتصاد ایران، کشور یک لحظه از توسعه غافل نشده و روند توسعه‌ای متوقف نشده است.

حسین مدرس خیابانی در ادامه حضور در فولاد مبارکه از خطوط تولید این شرکت بازدید به عمل آورد و در نشست با مدیران کارخانه در جریان آخرین اقدامات انجام شده در حوزه “جهش تولید” قرار گرفت.

وی در جمع مهندسان، پیمانکاران و کارگران سختکوش شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموعه فولاد مبارکه، یکی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی کشور است که نماد کار، تولید، تلاش و توسعه کشور به شمار می‌رود.

قطار پویش ملی «تولید، تداوم امید» در ایستگاه دوم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز در ایستگاه دوم پویش ملی «تولید، تداوم امید» قرار گرفته‌ایم. هفته گذشته اولین راه اندازی و افتتاح پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور در قالب این پویش را با فرمان رئیس‌جمهور در سنگان صورت داده و از آنجا به رئیس جمهور قول دادیم که خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت، تا قبل از پایان دولت دوازدهم و شهریور ۱۴۰۰، تعداد دویست طرح بزرگ صنعتی به حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی را افتتاح کند و امروز هفته دوم این پویش را با افتتاح و کلنگ‌زنی سه طرح بزرگ در فولاد مبارکه ادامه می‌دهیم.

مدرس خیابانی با بیان اینکه دوازده هزار و ۵۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد در کشور در حال اجرا است که ۳۸۰۰ طرح آن، بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار داشت: این ۲۰۰ طرح پویش «تولید، تداوم امید» از میان ۳۸۰۰ طرح بالای ۸۰ درصد انتخاب شده و مفهوم آن، این است که روند توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی کشور متوقف نشده است؛ ضمن اینکه این دویست طرح بزرگ صنعتی و معدنی کشور، پیشران هستند و به زودی هر هفته، به جمع طرح‌های افتتاح‌شده اضافه خواهند شد که با حضور رئیس جمهور، معاونان ایشان و مقامات کشوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری خواهند رسید.

فرصت طلایی پیش روی تولیدکنندگان برای خوداتکایی و قطع وابستگی به خارج

وی ادامه داد: امروز فرصت خوب و طلایی در اختیار تولید قرار گرفته تا روی پای خود بایستیم؛ به این معنا که امروز که کشور کاملا از منابع و درآمدهای نفتی فاصله گرفته و تلاش دارد روی پای خود بایستد، همه توان خود را به کار خواهیم بست تا داخلی‌سازی را تعمیق کرده و درآمد حاصل از صادرات ناشی از فروش تولیدات بومی خود را برای اداره کشور به کار ببندیم، پس موقعیت خوبی برای تولیدکنندگان کشور است که کارآمدی و حقانیت خود را ثابت کنند؛ به خصوص اینکه شاید این فرصت دیگر تکرار نشود؛ پس کشور در این فضا باید جهش تولید را تحقق بدهد.

بازدید از روند بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره یک ذوب آهن

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه سفر خود به استان اصفهان و بعد از افتتاح، بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند طرح مجتمع فولاد مبارکه، از روند بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره یک ذوب آهن بازدید نمود.

حسین مدرس خیابانی در این بازدید در جریان روند تکمیل این کوره با حجم یک هزار مترمکعب و ظرفیت تولید سالانه تا ۷۰۰ هزارتن چدن قرار گرفت.

این کوره نخستین کوره بلند نصب شده شرکت ذوب آهن اصفهان است که تغییرات و اصلاحات اساسی در آن انجام شده است. علاوه بر نوسازی کامل بوته با تعویض کامل بلوک های خاص، سیستم خنک کننده، سیستم توزین و سرندهای آن نوسازی و اصلاح شده اند و بودجه اولیه این اقدام بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال است.

حسین مدرس خیابانی همچنین از پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند و خطوط تولید ریل ملی در ذوب آهن بازدید کرد و در نشستی با مدیران شرکت ذوب آهن جدیدترین اقدامات انجام شده این شرکت را در حوزه جهش تولید مورد بررسی قرار داد.

ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن، گام رو به جلو برای تولید با حداکثر ظرفیت

مدرس خیابانی در جمع مدیران ذوب آهن، اقدامات انجام شده از سوی شرکت ذوب آهن در حوزه محیط زیست و بهره‌وری آب را قابل تقدیر عنوان کرد و ادامه داد: با همراهی مجموعه استانداری اصفهان، شرکت ذوب آهن پیشقدم شده و گام های موثری برای احیای محیط زیست در منطقه فعالیت خود برداشته و به گفته مدیران این شرکت، در برابر فعالیت یکی از واحدهای آلاینده، بیش از ۸۰ برابر آن فضای سبز احداث شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اقدامات انجام شده در شرکت ذوب آهن برای بازگشت مجدد آب مصرفی به چرخه تولید، از اهمیت فراوانی برخوردار است که جای قدردانی دارد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دلیل عدم تامین سنگ‌آهن، مجموعه‌ای همچون ذوب‌آهن یک میلیون تن زیر ظرفیت در حال تولید است، ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن را گامی رو به جلو برای تولید صنایع پایین دستی با حداکثر ظرفیت عنوان کرد.

بهره برداری از طرح توسعه مجتمع صنعتی سپاهان باطری

حسین مدرس خیابانی، همچنین در ادامه برنامه سفر خود به استان اصفهان و در راستای پویش ملی تولید، تداوم امید و افتتاح، بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند طرح در شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن، طرح توسعه مجتمع صنعتی سپاهان باطری تولید کننده انواع باتری های خودرو را بهره برداری کرد.

مجتمع صنعتی سپاهان باطری تولید کننده انواع باتریهای خودرو در آمپرهای مختلف، باتریهای اتومبیل با تکنولوژی برتر EFB_AGM و گرمسیری، باتریهای UPS و صنعتی و انواع صفحات پانچ است که در انواع اتومبیلهای ساخت داخل و وارداتی و باتری برای مصارف صنعتی بکار می رود.

اعمال ممنوعیت بر واردات انواع صفحه و پلیت باطری

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره برداری طرح سپاهان باطری در استان اصفهان تاکید کرد: ثبت سفارش انواع صفحه و پلیت های باتری ممنوع می شود و انتظار داریم ظرفیت های صادراتی این واحد بیش از پیش فعال شود.

حسین مدرس خیابانی گفت: در این شرایط، از این که افزایش تولید فقط یک مجتمع صنعتی ما در حوزه تولید انواع باتری، از ۳ میلیون دستگاه به ۵.۳ میلیون واحد رسیده است، تحقق واقعی و عینی “جهش تولید” است.

وی افزود: این گام بزرگ اثبات عملی تحقق “جهش تولید” در همین شرایط سخت و ظالمانه تحریم‌ها است و به عبارتی بخش زیادی از اهداف ما در این صنعت هم اکنون با افتتاح این طرح محقق شده است.

توسعه صنعتی متوقف نشده است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در نشست مشترک با فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و صنعتگران استان اصفهان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، بر ضرورت همکاری دوسویه دولت و بخش خصوصی برای عبور از محدودیت های تحریم و کرونا، تاکید کرد و گفت: امروز در نقطه قرار گرفته ایم که دیگر درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفت، نقشی در اقتصاد کشور ندارد و باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم و اتکا به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، طبیعتا تنگناهایی را برای صادرکنندگان ایجاد می کند؛ ولی این امر در اقتصاد بدون نفت غیرقابل اجتناب است.

مدرس خیابانی کرونا را فرصتی مغتنم برای اثبات توان مدیریتی ایران در مقایسه با کشورهای ظاهرا توسعه یافته دانست و با تشریح اولویت های وزارت صمت برای تحقق “جهش تولید” بر این نکته که توسعه صنعتی متوقف نشده است تاکید کرد.

وی “خودباوری” را مهمترین اصل برای تحقق “جهش تولید”معرفی کرد و گفت: با وجود تعطیلی اکثر مرزها در دو ماهه اول سال، خوشبختانه هم اکنون بیش از ۸۰ درصد مرزهای تجاری کشور باز بوده و فعال هستند و مشخصاً صادرات کشورمان به افغانستان در اردیبهشت ماه، سه برابر میزان مدت مشابه سال قبل بوده است.

انتشار خبر: مهران احمدی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.