تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر : 51510

گزارش// ساخت اتوبوس برقی تمام ایرانی به قیمت نصف موارد مشابه در اروپا + تصاویر

گزارش// ساخت اتوبوس برقی تمام ایرانی به قیمت نصف موارد مشابه در اروپا + تصاویر

گزارش// ساخت اتوبوس برقی تمام ایرانی به قیمت نصف موارد مشابه در اروپا + تصاویر – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بومی‌سازی محصولات های‌تک از اولویت‌های علمی کشور محسوب می‌شود ..

گزارش// ساخت اتوبوس برقی تمام ایرانی به قیمت نصف موارد مشابه در اروپا + تصاویر – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بومی‌سازی محصولات های‌تک از اولویت‌های علمی کشور محسوب می‌شود و قرار است به زودی اتوبوس‌برقی ساخت کشور رونمایی شود.

برقی کردن خودروها از چند جهت قابل بررسی و تامل است. از همه مهمتر آلودگی هوا است، مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران که عمدتا علت آلودگی هوا خودروهاست. اثبات شده که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات پی ام ۵/۲ با بیماریها وجود دارد. از طرف دیگر قوای محرکه الکتریکی لازمه روند کلان صنعت خودرو است، یعنی که برای خودروهای خودران، متصل و مشترک ما نیاز به قوای محرکه برقی داریم و نمی توانیم از آن اجتناب کنیم.

برای ورود به صنعت خودروی برقی اتوبوس درون شهری از چند جهت مورد بسیار مناسبی است. اتوبوس در بخش عمده‌ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می‌کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف و حرکت زیادی دارد. همچنین زمان قابل ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای خط توقف می‌کند که مناسب برای شارژ کردن باتری‌ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است و همچنین فضای زیادی برای جا دهی تجهیزات برقی دارد.

با همین نگاه یک شرکت دانش‌بنیان داخلی اقدام به طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل‌های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سالهای اخیر کرده‌است و توسعه‌ی قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد. لازم به ذکر است که در یک اتوبوس برقی بیش از ۶۰% هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است.

در صورتی‌ که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت‌های اتاق‌ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.

اخبار موتور سیکلت‌های برقی , شرکت های دانش بنیان ,

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری در این شرکت دانش‌بنیان با حمایت معاونت محترم علمی و فناوری و همکاری با یک شرکت صنعتی در اصفهان و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد. قوای محرکه طراحی و ساخت شده این شرکت دانش‌بنیان بر روی اتوبوس لوفلور پیاده‌سازی شده و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بصورت بردافزا و پلاگین می تواند ارائه بشود.

اخبار موتور سیکلت‌های برقی , شرکت های دانش بنیان ,

در این پروژه ۷۵ درصد تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریکی بومی‌سازی شده و طراحی داخل است؛ از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده در آن تا درایو های کششی، سیستم توان کمکی و اینورتر‌های آن، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، که همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده است. همچنین باتری پک ها، اگر چه سل‌ها از خارج تهیه‌شده ولی پک کردن آنها، سیستم خنک‌کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.

ساخت این اتوبوس برقی در قالب یک طرح کلان ملی طبقه‌بندی شده‌است و دستاوردهای کلی این طرح شامل موارد زیر است:

  1. توسعه محصول جدید با سطح داخلی‌سازی بالا (۷۵%) بر اساس استانداردهای جدید
  2. طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران
  3. برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله براساس تست نمونه‌های مختلف
  4. فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی‌های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال
  5. توسعه نمونه‌های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین
  6. انجام تست‌های صحه‌گذاری طراحی نمونه EP و تست‌های تجهیزات و قطعات در فاز اول
  7. طراحی و توسعه پلت‌فرم نوآورانه سبک وزن
  8. در بر داشتن فعالیت‌های توسعه خط تولید و زنجیره تامین
  9. رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیم
  10. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (۳۵ درصدی) و سر به سر سرمایه‌گذاری کوتاه (سه ساله)
  11. قیمت تمام‌شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی

بازار رقابتی گسترده‌ای در راستای استفاده و تولید اتوبوس‌های برقی در جهان ایجاد شده‌است و همین رقابت منجر به افزایش و تولید این اتوبوس‌ها در جهان شده که در ادامه نموداری آماری از بازار اتوبوس‌های برقی در اروپا را مشاهده می‌کنید:

اخبار موتور سیکلت‌های برقی , شرکت های دانش بنیان ,

اتوبوس‌های برقی ساخت داخل هم مشخصات فنی نزدیک به اتوبوس‌های اروپایی دارد،دارای وزن ناخالص ۱۸ تا ۱۹ تنی هستند و از موتور الکتریکی کششی « AC Induction با حداکثر توان kW 150×۲ و توان نامی kW 85×۲» در آنها استفاده شده. باتری این اتوبوس‌ها « Lithium-Ion» با توان ۶۵۰ ولت بوده و به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند. برد با یکبار شارژ الکتریکی در این اتوبوس‌ها بسته به نوع شارژ به ۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. با شارژ سریع نیم تا یکساعته برد کمتر و با شارژ ۳ تا ۶ ساعته به برد بیشتری دست پیدا می‌کنند. امکان استفاده از شارژ سریع در ابتدا و انتهای هر مسیر اتوبوس وجود دارد و شارژ شبانه هم در پایان روز کاری اتفاق می‌افتد.

اخبار موتور سیکلت‌های برقی , شرکت های دانش بنیان ,

برآورد قیمت تمام‌شده هر یک از گزینه‌های مطرح برای تولید حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با فرض استفاده از پلتفرم، شاسی و بدنه خودروسازهای داخلی به صورت زیر است:

اتوبوس تمام برقی پلاگ‌این (شب شارژ) ۲۸۵،۰۰۰ دلار، اتوبوس تمام برقی با شارژ ترکیب ۲۲۸،۰۰۰ دلار، اتوبوس برقی بردافزای گازسوز ۱۸۰،۰۰۰ دلار، قیمت اتوبوس‌های برقی تولیدی نسبت نمونه‌های مشابه چینی و اروپایی ۱۰ الی۴۰ درصد ارزانتر است. قیمت اتوبوس‌های برقی ساخت اروپای شرقی، غربی و چین در بازار اروپا قابل مشاهده است:

اخبار موتور سیکلت‌های برقی , شرکت های دانش بنیان ,

راه‌اندازی نخستین اتوبوس برقی کشور در مشهد به روایت تصویرحرکت سریع به سمت هوشمندسازی شبکه حمل و نقل عمومی / رونمایی از اتوبوس برقی "شتاب" در مشهد مقدس ‌قیمت خودرو ثابت باشد ۱۵ هزار تاکسی نوسازی می‌شوند/اقدام برای بکارگیری ۵۰ اتوبوس برقی در تهرانرئیس جمهور ترکیه از اتوبوس برقی بدون راننده رونمایی کرد

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.