تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر : 50892

گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار فرهنگی – در روز چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر دو نشست خبری فیلم های شهربانو و افسانه بناسان، غول چراغ جادو به همراه چهره هایی مانند پروی..

گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار فرهنگی –

در روز چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر دو نشست خبری فیلم های شهربانو و افسانه بناسان، غول چراغ جادو به همراه چهره هایی مانند پرویز پرستویی، یوسف تیموری، فرشته صدر عرفایی، گلاره عباسی و… برگزار شد.

در نشست شهربانو کارگردان فیلم مریم بحرالعلومی، گفت که مشکلات زنان فیلم تنها مختص به ایران نیست بلکه تمام زنان جهان این مشکلات را دارند.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر , سینما , فیلم ,

مریم بحرالعلومی که بعد از «پاسیو» با دومین فیلم بلند خود «شهربانو» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در ابتدای نشست خبری این فیلم با تشکر از اصحاب رسانه گفت: جای پدرم زنده‌یاد ابراهیم بحرالعلومی را در اینجا خالی می‌کنم. «شهربانو» برای من پیچیدگی‌هایی داشت که هنوز من را درگیر خود کرده است و شاید پژمان تیمورتاش به‌عنوان نویسنده بهتر بتواند آن را شرح بدهد؛ قصه زنانی که تعریف کردن ماجرایشان در هر مدیومی برای ما جذاب است. نویسنده فیلم به این حقیقت اشاره کرد که فیلم را بر اساس خانواده‌ای با مشکلات فراوان که در دوران کودکی دیده است ساخته است. خانواده‌ای که در نبود مادر دچار مشکلات فراوان شدند و برخی از بچه‌های آن کارشان به کانون اصلاح و تربیت رسید.
بهرنگ علوی هم فیلم شهربانو را فرصتی برای همدردی با خانه هایی در پایین شهر دانست که از کنارشان گاهی عبور می کنیم.

فرشت صدرعرفایی هم در نشست خبری خاطرنشان کرد: متأسفانه فقر با خود؛ جرم، جنایت و مصیبت می‌آورد و شهربانو برای اینکه فرزندانش را امن نگه دارد، فریب می‌خورد. به‌نظرم ما باید در سینما گاهی از چیزهایی که می‌ترسیم درباره‌شان حرف بزنیم، تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم. مریم بحرالعلومی زنانه برای این فیلم زحمت کشید و مثل شهربانو بار بزرگی را به دوش داشت.

اما در حاشیه نشست خبری فیلم افسانه بناسان، حبیب احمدزاده نویسنده و کارگردان که فیلمی فانتزی با موضوع صلح را ساخته است، گفت که فیلم را نمایشی از همراهی دو مفهوم صلح و مقاومت می داند که متأسفانه عموماً باید برای فهمیدن آن به غربی ها مراجعه کرد اما باید تلاش کرد تا این مفهوم از آنان پس گرفته شود. احمدزاده درباره تصویری که باید از کاراکترهای رزمندگان دفاع مقدس نشان داد گفت که اگر دستوری و سیاسی با آنان برخورد نکنیم همه دنیا آنان را دوست خواهد داشت.

اما پرویز پرستویی در نشست خبری فیلم بیان کرد که بعد از این همه سال از جنگ ایران و عراق، خیلی از مردم دنیا نمی دانند که ما جانبازان شیمیایی داریم. برای همین با نمایش فیلم های دفاع مقدس در ژاپن پلی میان جانبازان ایرانی و مجروحین شیمیایی ژاپن برقرار کردیم تا آنان نیز از این حقیقت باخبر باشند.

نگاه مدیران جشنواره‌های خارجی به فیلم های ایرانی نیز جالب بود؛ خصوصاً اگر مدیر آن یک ایرانی باشد که فیلم‌های ما را دارای مسائل اجتماعی و جهانی بداند.

دکتر المپیا جلیلی بنیانگذار فیلم‌های خانوادگی در آمریکا که از دو سال قبل در جشنواره جهانی فیلم فجر آمده بود، معتقد است که «قصه و موضوعات فیلم‌های ایرانی مسائل جهانی دارد و تنها مختص سینمای ایران نیست. او همینطور معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر در سطح بسیار خوبی در میان جشنواره‌های دنیا در حال برگزاری است و حتی فیلم‌های ایرانی برای جشنواره او که موضوع خانوادگی را اهمیت می‌دهد، تأثیرگذار بوده است. جلیلی می‌گوید که به مدد جشنواره فیلم‌های خانوادگی او، قانونی وضع شده است که هر کدام از کمپانی‌های سینمایی آمریکا باید در سال سه فیلم خانوادگی تولید کنند.»

این مطلب نشان می‌دهد که در آمریکا به عنوان کشوری که صنعت فیلم‌سازی قدرت‌مندی دارد و فیلم‌های گیشه‌ای اهمیت می‌دهد، موضوع خانواده دارای اولویت شده است. همین موضوع برای کشوری مانند ایران که خانواده از ارکان اساسی و مهم آن است نیز باید در جریان سینمایی آن وارد شود و در سال فیلم‌های خانوادگی زیادی با نگاه نشاط و امیدآفرین ساخته شود.

اما یکی از حواشی مهم روز چهارم یادبود مرحوم اشکان منصوری خبرنگار سینما بود، که سینمای ما به تازگی او را از دست داد. خبرنگاری که رفتن ناگهانی‌اش اصحاب رسانه سینما را غمگین کرد. یادش گرامی باد.

حاشیه دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر ازدحام‌هایی است که نشان می‌دهد گویا کرونا فراموش شده است. بسیاری از چهره‌ها و همینطور عموم مردمی که برای تماشای فیلم‌ها به جشنواره فیلم فجر آمده‌اند هنگام سلفی گرفتن با هنرمندان و دوستانشان ماسک‌ها را برمی‌دارند و به این فکر نمی‌کنند که کرونا در کمین آنان نشسته است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر , سینما , فیلم ,

این در حالی است که کادر درمانی کشور روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند و بی‌احتیاطی برخی باعث می‌شود که پزشکان و پرستاران روزهای بیشتری را در محل کار خطرناک خود بمانند!

گزارش دوربین تسنیم از سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر+ فیلمخبر خوب دومین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر+فیلم

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.