تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱:۲۱
کد خبر : 63900

گرید های فولاد در اتصالات لیفتینگ بار

گرید های فولاد در اتصالات لیفتینگ بار

فولاد نه یک عنصر بلکه یک آلیاژ فلزی با درصد کربن بالا می باشد که در ترکیبات شیمیایی خود از درصد بسیار بالایی فلز آهن Fe استفاده می کند که بصورت یک عنصر خالص فلزی بسیار نرم می باشد. در ترکیبات آلیاژی فولاد از کربن، منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیوم نیز برای افزایش خواص مکانیکی …

فولاد نه یک عنصر بلکه یک آلیاژ فلزی با درصد کربن بالا می باشد که در ترکیبات شیمیایی خود از درصد بسیار بالایی فلز آهن Fe استفاده می کند که بصورت یک عنصر خالص فلزی بسیار نرم می باشد. در ترکیبات آلیاژی فولاد از کربن، منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیوم نیز برای افزایش خواص مکانیکی استفاده شده است. فولاد علاوه بر داشتن درصدی از عناصر آلیاژی افزاینده به آهن پس از ترکیبات عملیات سخت کاری را نیز پشت سر می گذارد که در افزایش دو فاکتور کیفی یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی نقشی بسیار موثر دارند.

ادوات لیفتینگ بار با توجه به حساسیت بالایی که در اعمال تنش ها دارند اغلب از آلیاژ های فولادی در گرید های مختلف تولید می شوند. البته در کاربری های سبک تر از آلیاژ های استنلس استیل نیز به جای فولاد استفاده می کد که دارای قابلیت های بسیار بالایی در تماس با آب، رطوبت و دیگر مواد با قابلیت خورندگی در طبیعت هستند. در حالی که تنسایل مقاومت کششی استنلس استیل در محدود ۷۰۰ الی ۱۶۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند تنسایل آلیاژ های فولادی در تولید ادوات لیفتینگ تا ۲۲۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز در مواردی بالا می رود.

گرید های سیم بکسل و زنجیر در لیفتینگ

ادوات لیفتینگ بار را می توان در دو دسته اصلی شامل ماشین آلات لیفتینگ مانند انواع جرثقیل سقفی، انواع وینچ، تیفور، پولیفت، مگنت صنعتی و … و اتصالات لیفتینگ بار دسته بندی نمود. کاربردی ترین اتصالات لیفتینگ بار شامل انواع سیم بکسل، انواع زنجیر و انواع تسمه های حمل بار هستند که در واقع ابزاری برای اتصال بار بر روی ماشین آلات محسوب می شوند. برخی از اتصالات ثانویه مانند انواع قلاب، شگل، مهارکش، بست بکسل و حلقه فولادی نیز دارای کاربرد گسترده ای در تولید اسلینگ های سیم بکسلی و زنجیری هستند. در زیر به بررسی برخی از گرید های کاربردی در تولید سیم بکسل و زنجیر می پردازیم.

  • فولاد گرید G43 : از پایین ترین گرید های بکار گرفته شده در تولید ادوات لیفتینگ بالاخص در تولید زنجیر می باشد. این گرید از زنجیر را گرید آهنی نیز می نامند و اغلب برای کاربری های غیر از لیفتینگ و اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فولاد گرید G80: از مهمترین و پر کاربرد ترین گرید ها در تولید زنجیر های فولادی برای لیفتینگ بار و اتصالاتی مانند قلاب و شگل می باشد. زنجیر گرید G80 بر روی انواع پولیفت، انواع جرثقیل سقفی زنجیری و وینچ ها متصل می شود.
  • فولاد گرید ۱۵۶۰: این گرید از فولاد در تولید سیم بکسل های فولادی اغلب با کاربری های عمومی و یا اتصالات سیم بکسل آسانسوری مورد استفاده قرار می گیرد و در زمره پایین ترین گرید های فولاد در تولید سیم بکسل قرار دارد.
  • فولاد گرید ۱۷۷۰ : گریدی کاربردی در تولید انواع سیم بکسل از جمله سیم بکسل های حفاری و معدنی و همچنین پایین ترین گرید در تولید سیم بکسل های اتصال تاور کرین ها که به سیم بکسل نتاب شناخته می شود می باشد.
  • فولاد گرید ۱۹۶۰: یکی از بالاترین گرید های فولاد با قابلیت کششی بسیار بالا می باشد که هم در تولید سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها و هم در تولید سیم بکسل های ۶ رشته اسلینگ سیم بکسل بکار گرفته می شود.

گرید هایی بالاتر از موارد یاد شده از فولاد بصورت خاص در تولید ادوات لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند. گرید G100 فولاد که در تولید زنجیر های لیفتینگ بار بصورت خاص بکار گرفته می شود و یا حتی گرید بالاتر یعنی G120 نمونه هایی از گرید های فولاد بسیار سخت در تولید زنجیر هستند. سیم بکسل ها نیز در گرید هایی بالاتر مانند ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز تولید می شوند که کاربری آنها محدود و اغلب برای تولید سیم بکسل تاور کرین ها است.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.