تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۰۸
کد خبر : 68496

کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه؛ عواقب تصمیمات پوتین نمایان می‌شوند

کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه؛ عواقب تصمیمات پوتین نمایان می‌شوند

کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه؛ عواقب تصمیمات پوتین نمایان می‌شونددر پی تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های جهانی علیه مسکو، شاهد کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه و تعطیلی کارخانه‌های خودروسا..

کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه؛ عواقب تصمیمات پوتین نمایان می‌شوند

در پی تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های جهانی علیه مسکو، شاهد کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در این کشور هستیم.

پس از آشکار شدن حمله روسیه به اوکراین، سازمان‌های بین المللی از تمام اهرم‌های فشار خود علیه مسکو استفاده کردند. برای مثال در همین هفته اخیر، غول‌های بزرگ فناوری جهان مثل اپل، گوگل، اینتل، AMD، اسپاتیفای، یوتیوب و فیسبوک، خدمات خود را در روسیه لغو یا بسیار محدود کردند. همچنین سیستم جهانی انتقال پول سوئیفت هم ۵ بانک بزرگ روسی را از لیست خود خط زد. اما به نظر می‌رسد که این پایان فاجعه نیست و شرکت‌های خودروسازی هم می‌خواهند از روسیه خداحافظی کنند.

نگاهی به کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

در هفته جاری بسیاری از خودروسازان جهانی که در روسیه فعالیت می‌کردند، در گزارشی اعلام کردند که به پایان کار خود در این کشور رسیده‌اند. البته بعضی از آن‌ها ترجیح دادند که گزارشات آن‌ها به صورت رسانه‌ای اعلام نشود. اما پس از پرتنش شدن شرایط و تحریم‌های پیاپی، آن‌ها اکنون تصمیم نهایی خود را گرفته‌اند. بنابراین به سراغ وضعیت شرکت‌های خودروسازی حاضر در روسیه و شرایط ادامه کار آن‌ها در این کشور می‌رویم. ناگفته نماند که بعضی از این برندها، دارای سوله‌های مونتاژ در شهرهای روسیه هستند و بعضی دیگر فقط به صادرات خودرو یا خدمات محدودتری مشغول هستند.

گروه خودروسازی هیوندای

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

شرکت هیوندای قصد دارد تمام کارخانه‌های مونتاژ خود در روسیه را تعطیل کند اما آن‌ها کار خود را هوشمندانه جلو می‌برند. شرکت کره‌ای Hyundai، شرایط سخت انتقال پول به این کشور و در نتیجه کمبود تراشه‌های مورد نیاز را دلیل تعطیلی سوله مونتاژ شهر سن پترزبورگ اعلام کرده است. این شرایط از روز گذشته (۱۱ اسفند) بر روی خط تولید آن‌ها اعمال شده و فعلا تاریخ بازگشت هیوندای به روسیه مشخص نیست.

گروه خودروسازی میتسوبیشی

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

محصولات میتسوبیشی یکی از پرطرفدارترین‌ برندهای روسی است. هرچند که آن‌ها هیچ خط مونتاژی در روسیه ندارند اما به مانند هیوندای، محدود شدن صادرات تراشه به روسیه را عامل تعلیق فعالیت خود در سراسر این کشور عنوان کرده‌اند. این موضوع به عدم تعادل بازارهای مالی جهان در پی تنش‌های اخیر روسیه و اوکراین مربوط می‌شود که بسیاری از خطوط تولید تراشه‌های خودرو در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده. همچنین فروش و صادرات تمامی محصولات میتسوبیشی به روسیه تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج است.

گروه خودروسازی ولوو

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

سوئدی‌ها فاصله بیشتری تا روسیه دارند و شاید به همین دلیل است که صراحتا تهاجم روسیه به اوکراین را عامل توقف همکاری با آن‌ها اعلام کرده‌اند. ولوو در بیانه خود، اقدامات اخیر شرکت سوئدی را این گونه بیان کرده:

تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه و اقدامات اخیر این کشور، شرایط روابط کاری ولوو و روسیه را تغییر داده و فعلا همکاری با مسکو ممکن نیست. همچنین تا بهتر شدن شرایط، هیچ کدام از محصولات ما در روسیه به فروش نخواهند رسید.

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

محصولات صادراتی ولوو در کارخانه‌های سوئد، چین و آمریکا به تولید می‌رسند و تمامی آن‌ها از قوانین جدید تبعیت کرده‌اند. علاوه بر تمامی موارد، تنش‌ها در روابط بین ولوو و مسکو پس از نظرات و تهدیدهای مقامات روسی، به سطح جدیدی افزایش پیدا کرد. تهدید‌های روسیه علیه فنلاند و سوئد در پی پیوستن آن‌ها به ناتو عنوان شده بود. خوب است بدانید که صادرات خودروهای ولوو به روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۹۰۰۰ دستگاه می‌رسید. مطمئنا این موضوع به حجم بالای تبادلات و ضرر هر دو آن‌ها منجر خواهد شد.

گروه کامیون سازی AB Volvo

هرچند که گروه کاماز در بازار کامیون‌های روسیه پادشاهی می‌کند اما برند AB ولوو هم با فروش ۳ درصدی از کل محصولات خود به این کشور، سهم کوچکی در بازار آن‌ها دارد. این برند هم دقیقا مثل ولوو عمل کرده و به صورت موقت به کار خود در روسیه پایان داد.

گروه خودروسازی فولکس واگن

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

اگر از دور نگاه کنیم، روسیه را به عنوان تنها ضرر کننده بزرگ این اقدام می‌بینیم اما همه چیز اینطور نیست. کارخانه تامین قطعات فولکس واگن در اوکراین بر اثر جنگ اخیر این کشور به حالت تعطیل درآمده. همین موضوع نابسامانی زیادی در خط تولید این شرکت در شهر وولفسبورگ آلمان ایجاد کرده. خط تولید وولفسبورگ در چند ماه اخیر به شدت از بحران کمبود تراشه رنج می‌برد و در نهایت بحران جنگ روسیه و اوکراین، تیر خلاص را به آن شلیک کرد.

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

همچنین این موضوع به برنامه ریزی خط تولید خودروهای الکتریکی این شرکت در کارخانه‌های درسدن (Dresden) و زویکائو (Zwickau) آسیب جدی وارد کرده. بنابراین نمی‌توان روسیه را تنها بازنده کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه بدانیم. در پایان باید بگوییم که شرکت فولکس واگن، تمام فعالیت‌های خود در روسیه را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده.

گروه خودروسازی اشکودا

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

اشکودا یکی از برندهای زیرمجموعه فولکس واگن است که بر بازار خودرو روسیه، تسلط زیادی دارد. اما به نظر می‌رسد که نابه سامانی در برنامه‌های فروش دیگر شرکت‌ها، در کنار عدم هماهنگی مسائل مالی و بحران کمبود تراشه، پای اشکودا را از روسیه کوتاه کرده. هرچند که دو مورد از کارخانه‌های این شرکت با توجه به تحریم‌های شدید دولت‌های غربی، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

در همین راستا اشکودا قرار است به زودی با مدیران فولکس واگن جلسه‌ای ترتیب دهد تا آینده این برند در روسیه مشخص شود. روسیه با واردات سالانه ۹۰ هزار نسخه از محصولات اشکودا، در جایگاه دومین مشتری بزرگ‌ آن‌ها قرار گرفته است.

گروه کامیون سازی دایملر و برند مرسدس بنز

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

دایملر به عنوان یکی از شرکای اقتصادی و توسعه دهنده رقیب روسی خود یعنی کاماز، اخیرا اعلام کرده است که تمامی فعالیت‌های خود، از جمله‌ برنامه‌های تحقیق و توسعه مرتبط با کاماز را به حالت تعطیل درمی‌آورد. دایملر یک برند سازنده خودروهای سنگین آلمانی است که مرسدس بنز هم زیر مجموعه آن محسوب می‌شود. این شرکت مالک ۱۵ درصد از سهام برند کاماز است و به گفته مرسدس، آن‌ها قصد دارند به سرعت سهام خود را به فروش برسانند و از روسیه خارج شوند.

گروه خودروسازی BMW

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

به نظر می‌رسد که بی ام و به اتحاد جهانی کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه تمایل زیادی ندارد و به عنوان آخرین برند مطرح جهانی، قطع همکاری خود با مسکو را اعلام کرد. اخیرا BMW قرارداد مهمی را با شرکت خودروسازی روسی آوتوتور (Avtotor) برای بازسازی مجدد خط تولید در شهر کالینینگراد (Kaliningrad) به ثبت رسانده است. گفته می‌شود ارزش این قرارداد به ۴۴۴ میلیون دلار می‌رسد و با توجه به سقوط ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا، آلمانی‌ها بیشترین سود را در همین ابتدای کار کسب کرده‌اند. محصولات بی ام و در بازار روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و مدل‌های سری ۵، شاسی بلند X5 و X6 و x7 از پرفروش‌ترین‌های آلمانی‌‌ها در روسیه می‌باشند.

گروه خودروسازی فورد

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

شرکت فورد مالک سهام سه کارخانه خودروسازی در خاک روسیه است. آن‌ها در اولین اقدام سعی کردند تا از امنیت کارمندان خود مطمئن شوند و در گام بعدی به نظر به دنبال خروج سرمایه‌های خود هستند.

گروه خودروسازی جنرال موتورز

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

جنرال موتورز با صادرات سالانه ۳ هزار خودرو به روسیه، سهم کمی از بازار این کشور دارد. اما این شرکت بیان کرده است که همین میزان از صادرات هم کاملا قطع خواهد شد و به اصطلاح به اتحاد کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه پیوسته است.

گروه آمریکایی کامینز

داستان کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

شرکت تولید پیشرانه‌ خودروهای سنگین آمریکایی کامینز (Cummins) با رقیب روسی خود یعنی کاماز ارتباط بسیار خوبی داشت. طبق قرارداد سال ۲۰۰۶ بین این دو شرکت، کامینز تهیه و پشتیبانی پیشرانه بعضی از اتوبوس‌ها، تریلی‌ها و خودروهای نیمه سنگین شرکت کاماز را برعهده داشت. همچنین کاماز و کامینز علاوه بر صادرات مستقیم، در زمینه توسعه پیشرانه‌های دیزلی هم شرایط بسیار خوبی داشتند. اما بر اثر جنگ روسیه و اوکراین، کامینز قصد دارد که به طور کامل از بازار وسایل نقلیه سنگین روسیه خداحافظی کند.

شرکت‌های خودروسازی کوچک دیگر و پیوستن به کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه

خالی شدن خودروسازان از روسیه فقط به برندهای مطرح و بزرگ منحصر نمی‌شود. شرکت‌های به نسبت کوچک‌تر خودروسازی یا سازنده‌های قطعات یدکی هم فعلا برای بازار خودرو روسیه چشم انداز خوبی را متصور نیستند. در همین راستا گروه هیوندای – دیویدسون که در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت می‌کند، تمامی روابط تجاری خود را با روسیه قطع کرده است. کانادایی‌ها البته هنوز به بی‌طرفی خود ایمان دارند. شرکت کانادایی مانگا (Magna International) در زمینه قطعات یدکی فعالیت می‌کند و ۶ کارخانه تولیدی در خاک روسیه با حدود ۲۵۰۰ کارمند در اختیار دارد. آن‌ها با توجه به روسی بودن اکثر کارکنان خود، فعلا برنامه‌ای برای توقف فعالیت در خاک این کشور ندارند. مدیرعامل مانگا در واکنش به اخبار روسیه و اوکراین گفته:

ما در حال ارزیابی اوضاع هستیم و همچنین کارخانه‌های ما در خاک اوکراین به کار خود ادامه خواهند داد.

علاوه بر تمامی موارد بالا، گروه خودروسازی رنو، شرکت فنلاندی لاستیک سازی نوکیان، گروه سازنده قطعات یدکی خودرو آپتیو (Aptiv)، برنامه‌های تولید خود در روسیه و اوکراین را حسابی تغییر دادند. همچنین گروه انرژی BP که بزرگ‌ترین سرمایه گذار خارجی نفت و گاز روسیه محسوب می‌شود هم تحرکات روسیه روی ۲۰ درصد از سهام آن‌ها به ارزش ۲۵ میلیارد دلار اثر منفی گذاشته است.

در پایان باید منتظر باشیم و ببینیم که این جنگ چه بر سر صنایع اوکراینی و روسی خواهد آورد. همچنین شما می‌توانید تمام اخبار رسمی مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را از طریق این لینک، از سایت گجت نیوز بخوانید.

آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین

  • کوچ دسته جمعی خودروسازان از روسیه؛ عواقب تصمیمات پوتین نمایان می‌شوند
  • بهترین سلاح برای مقابله با کاروان زرهی ۶۴ کیلومتری ارتش روسیه چیست؟
  • ایلان ماسک چگونه به درخواست کمک اوکراین پاسخ داد؟
  • داماد اردوغان بلای جان روس‌ها شده است
  • حمله روسیه به اوکراین، سفر به مریخ را هم کنسل کرد
  • بریتانیا نقشه پناهگاه‌های امن در برابر بمب اتم را منتشر کرد؛ جنگ هسته‌ای در راه است؟
  • اپل فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرد
  • علامت‌های مرگ بر روی ساختمان‌های کیف؛ از این نشانه‌ها دوری کنید
  • استفاده ارتش روسیه از بمب خلاء علیه اوکراینی‌ها تایید شد
  • در صورت انفجار تمام بمب‌های هسته‌ای چه بلایی سر زمین می‌آید؟

منبع :autoblogمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.