تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر : 584737

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

شاید کلمه کوچینگ به گوش تان آشنا باشد، اما معنا و مفهوم دقیق آن را ندانید. کوچینگ یکی از موضوعاتی است که امروزه در بازار کار ایران و جهان زیاد شده است و مطالب زیادی می خوانید. کوچینگ (Coaching) یک رابطه پشتیبانی دو طرفه بین کوچ (مربی) و مراجع (مراجعه کننده به کوچ) است. درواقع کوچینگ، مکالمه

شاید کلمه کوچینگ به گوش تان آشنا باشد، اما معنا و مفهوم دقیق آن را ندانید. کوچینگ یکی از موضوعاتی است که امروزه در بازار کار ایران و جهان زیاد شده است و مطالب زیادی می خوانید.

کوچینگ (Coaching) یک رابطه پشتیبانی دو طرفه بین کوچ (مربی) و مراجع (مراجعه کننده به کوچ) است. درواقع کوچینگ، مکالمه یا گفتگویی است که فرد یا افراد را برای رسیدن به ایده‌آل خودشان توانمند می سازد.

خیلی از افراد هم زمانی که اسم کوچ یا کوچینگ به گوششان میخورد فقط به یاد بیزینس و کسب و کار می افتند، اما کوچینگ انواع مختلفی دارد که شما با کمک گرفتن از یک کوچ، چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی تان میتوانید تغییر و رشد عظیمی بدهید، فضای کوچینگ یک فضای جذاب و جالب است که اگر بیشتر راجب کوچینگ بدانید قطعا برای همه ی موارد زندگی از یک کوچ استفاده می کنید

نکته قابل توجه اینجاست که کوچینگ برای همه ی افراد مناسب است بحز یک دسته از افراد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کوچینگ فرآیندی است که حول دو محور آگاهی (Awareness) و مسئولیت (Responsibility) جریان دارد. فرآیند کوچینگ که توسط کوچ اجرا می شود، به کوچی (Coachee) کمک کند تا نسبت به داشته ها و نداشته های خود آگاهی کامل پیدا کند، علاوه براین مسئولیت رشد و توسعه عملکرد مطلوب و تاثیرگذار خود را نیز برعهده دارد.

در حقیقت کوچینگ (Coaching) یک رابطه پشتیبانی میان کوچ (مربی) و مراجع (مراجعه کننده به کوچ) است که به مشاغل مختلف کمک می کند تا راه ایده‌آل خودشان برای رسیدن به هدف را پیدا کنند. کوچینگ عملکردی است که به برانگیختن مراجع به اندیشیدن و افکاران خلاقانه برای شکوفا سازی توانمندی ها کمک می کند.

 

آموزش های کوچینگ مناسب چه کسانی است؟

آموزش های کوچینک برای بعضی افراد مناسب است و برای برخی کاربرد ندارد. گروهی از افراد جامعه در نقش دانای کل به فعالیت می پردازند بی آنکه تلاشی برای یادگیری و بهبود عملکرد خود انجام دهند. در این میان افرادی نیز ناامید از رشد و پیشرفت هستند و در ضمیر ناخودآگاه خود مقاومت شدیدی نسبت به ثروت آفرینی و رشد و پیشرفت دارند. دوره کوچینگ مناسب این افراد نیست زیرا وظیفه دوره آموزش کوچینگ، رفع موانع و اختلالات ناخودآگاه اشخاص در برابر کسب درآمد نیست.

پس آموزش های کوچینگ مناسب چه کسانی است…؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، این دوره آموزشی صرفا مناسب کسانی است که آمادگی پیشرفت شغلی و رشد و توسعه مهارت ها و توانایی های فردی خود را با ایده های خلاقانه دارند.

این افراد خواهان پیشرفت هستند و در عمق افکار خود آمادگی پذیرش ثروت را دارند. بنابراین بستر مناسب برای استفاده از تکنیک های کوچینگ جهت پیشرفت کسب و کار خود و مشاغل سایر فعالان بازار و کارآفرینان را فراهم می کنند.

 

آیا کوچینگ برای همه ی افراد مناسب است؟

آموزش های کوچینگ برای بعضی افراد مناسب است و برای برخی کاربردی ندارد. گروهی از افراد جامعه در نقش دانای همچی دان به فعالیت می پردازند بی آنکه تلاشی برای یادگیری و بهبود عملکرد خود انجام دهند. در این میان افرادی نیز ناامید از رشد و پیشرفت هستند و در ضمیر ناخودآگاه خود مقاومت شدیدی نسبت به ثروت آفرینی و رشد و پیشرفت دارند. دوره کوچینگ مناسب این افراد نیست زیرا وظیفه دوره آموزش کوچینگ، رفع موانع و اختلالات ناخودآگاه اشخاص در برابر کسب درآمد نیست.

پس آموزش های کوچینگ مناسب چه کسانی است…؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، این دوره آموزشی صرفا مناسب کسانی است که آمادگی پیشرفت شغلی و رشد و توسعه مهارت ها و توانایی های فردی خود را با ایده های خلاقانه دارند.

این افراد خواهان پیشرفت هستند و در عمق افکار خود آمادگی پذیرش ثروت را دارند. بنابراین بستر مناسب برای استفاده از تکنیک های کوچینگ جهت پیشرفت کسب و کار خود و مشاغل سایر فعالان بازار و کارآفرینان را فراهم می کنند.

اگر از خودتان می پرسید که آیا آموزش های کوچینگ مناسب من است یا خیر؛ لازم است سوالات زیر را از خود بپرسید، اگر کل ویژگی های زیر یا بخشی از آنها را درون خود مشاهده می کنید، این دوره کاملا مناسب شماست و می توانید از دوره های کوچینگ برای ثروت آفرینی در کار خود و کسب درآمد به عنوان کوچ حرفه ای در بازار کار استفاده نمایید.

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

 

سوالاتی علاقه مندان به کوچینگ قبل شروع کار باید از خودشان بپرسند:

اگر پاسخ بیشتر سوالات زیر را با بله پاسخ می دهید، دوره های کوچینگ مناسب شما است.

  1. آیا به دنبال کسب درآمدی بالاتر از نیازها و هزینه های روزانه خود هستید؟
  2. آیا در زندگی دارای مشکلات متعدد هستید؟
  3. آیا مشکلات مالی دارید و ترس از فقر و کمبود مالی دارید؟
  4. آیا ترس از روابط ناموفق دارید
  5. آیا ترس از شروع به کار یا کارآفرینی دارید؟
  6. آیا برای شخصیت خود و خانواده خود ارزش قائل بوده و خواهان ارتقاء کیفیت زندگی خود هستید؟
  7. آیا فردی خلاق هستید؟
  8. آیا علاقمند به یادگیری و مطالعه هستید؟
  9. آیا از قدرت سخنوری خوبی برخوردار هستید و یا برای بهبود این توانایی آماده استفاده از دوره های سخنوری و اعتماد به نفس هستید.
  10. آیا اهداف مشخصی در زندگی خود دارید؟
  11. آیا زندگی و برنامه ریزی روزمره شما دارای انعطاف پذیری است؟
  12. آیا مایل هستید از شما به عنوان فردی تاثیرگذار یاد شود؟
  13. آیا آماده تغییر هستید؟
  14. آیا شخص امیدواری بوده و سعی میکنید مثبت اندیش باشید؟
  15. آیا خود را لایق داشتن بهترین ها در زندگی می دانید؟

چه کسانی از کوچینگ استفاده نکنند؟

تا اینجا گفتیم چه کسانی از کوچینگ استفاده کنند اما در ابتدای متن گفتیم که کوچینگ برای همه مناسب نیست در این بخش می‌خواهیم به‌صورت اجمالی بگویم که چه افرادی اگر به همین شیوه ادامه بدهند کوچینگ برایشان مناسب نیست و بهتر است از آن استفاده نکنند

  • افراد خودشیفته
  • کسانی که هدفی برای زندگی ندارند
  • افراد ناامیدی که دیگران را هم ناامید می‌کنند
  • افرادی که حاضر نیستند عیب‌هایشان را بپذیرند
  • افرادی که تنها حرف خودشان را قبول دارند و انعطاف‌پذیر نیستند
  • افرادی که برای خودشان و دیگران ارزش قائل نیستند
  • کسانی که از پیشرفت می‌ترسند (واقعاً بعضی‌ها این‌جوری هستند!)
  • افرادی که حاضر نیستند برای رشدشان وقت و پول هزینه کنند
  • افرادی که همه‌چیز را در پول می‌بینند

البته اگر این افراد این نقطه منفی را کنار بگذارند می‌توانند از کوچینگ نتیجه خوبی بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیزینس کوچینگ و لایف کوچینگ به وبسایت استاد صابراسکندری موسس مرکز بیزینس کوچینگ آلفا مراجعه کنید .

 

برچسب ها : لایف کوچینگ,بیزینس کوچینگ,مشاور کسب و کار

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.