تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر : 52794

کشف یک "کوتوله سفید" در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین

کشف یک "کوتوله سفید" در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین

کشف یک “کوتوله سفید” در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان بر این باورند که بسیاری از ستارگان روزبه‌روز کمرنگ‌تر شده و از عمر آنها کاسته می‌شو..

کشف یک "کوتوله سفید" در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان بر این باورند که بسیاری از ستارگان روزبه‌روز کمرنگ‌تر شده و از عمر آنها کاسته می‌شود و در نهایت تبدیل به یک غول سرخ و سپس به کوتوله سفید خواهد شد که این سرنوشت نهایی اکثریت قریب به اتفاق ستارگان جهان است.

امروز محققان رصدخانه "WM Keck" یک کوتوله سفید غیرمعمول پیدا کرده‌اند که بسیار به زمین نزدیک است و در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین قرار دارد. یک تصویر فانتزی از این کوتوله‌ سفید توسط ستاره‌شناسان طراحی شده است که در آن، کوتوله سفید در بالای ماه به تصویر کشیده شده است و در حقیقت این کوتوله سفید در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی "آکیلا" قرار دارد.

تلسکوپ‌های کِک (W. M. Keck) نام دو تلسکوپ از بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه مونوکی در هاوایی قرار گرفته‌اند؛ این دو تلسکوپ متشابه در ارتفاع ۴٬۱۴۵ متر از سطح دریا قرار دارند و هر یک از آیینه‌های مقعر مشبکی (mosaic) با قطر ۱۰ متر تشکیل شده‌اند.

محققان معتقدند که این کوتوله سفید خاص، بسیار بزرگ شده است زیرا زمانی بخشی از یک جفت کوتوله سفید بوده است که به دور یکدیگر می‌چرخیدند. این دو ستاره سرانجام با هم تصادف می‌کنند و در یک ستاره سنگین‌تر ادغام می‌شوند. این روند باعث افزایش میدان مغناطیسی اطراف ستاره می‌شود که باعث چرخش سریع‌تر آن خواهد شد که در واقع هر هفت دقیقه یک چرخش را انجام می‌دهد.

این کوتوله سفید به دلیل جرم زیاد ممکن است بیشتر به یک ستاره نوترونی تبدیل شود که تقریباً به اندازه یک سیاهچاله متراکم است و معمولاً از انفجار "ابرنواختر" تشکیل می‌شود.

علم و تکنولوژی , علمی , اخبار هوا و فضا ,

"کوتوله‌های سفید" گونه‌ای از اجرام فضایی هستند. در طی زندگی یک ستاره در دوران پیری، برخی از ستارگان که از حد ۱٫۴ جرم خورشید پرجرم‌تر باشند به ستارهٔ نوترونی یا سیاهچاله (۳ برابر جرم خورشید) و اگر از این حد کم‌جرم‌تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند.

مادهٔ تشکیل‌دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده است که یک فنجان از آن صدها تن وزن دارد. کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحلهٔ تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. ستاره‌هایی که جرم‌شان تقریباً معادل جرم خورشید (۱٫۴ جرم خورشید) یا کمتر از آن است به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند.

تصویری نادر از یک خوشه ستاره‌ای در فاصله ۱۸۰ هزار سال نوری از زمین

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.