تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر : 59064

کشف شواهدی محکم از وجود آب فراوان در گذشته مریخ

کشف شواهدی محکم از وجود آب فراوان در گذشته مریخ

کشف شواهدی محکم از وجود آب فراوان در گذشته مریخمریخ‌ نورد استقامت در سطح سیاره مریخ مستقر است و شواهدی محکم از وجود آب بر روی این سیاره در زمان های گذشته پیدا کرده است.
مریخ‌ نورد استقامت ناسا برای چن..

مریخ نورد استقامت - دهانه جزروکشف شواهدی محکم از وجود آب فراوان در گذشته مریخ

مریخ‌ نورد استقامت در سطح سیاره مریخ مستقر است و شواهدی محکم از وجود آب بر روی این سیاره در زمان های گذشته پیدا کرده است.

مریخ‌ نورد استقامت ناسا برای چندین ماه است که در سطح سیاره مریخ در حال اکتشاف و بررسی صخره‌های مختلف است. بر اساس شواهد تازه، دانشمندان بر این باور هستند که در گذشته دور، سیاره مریخ دارای آب فراوانی بوده و در آن زمان، دهانه جزرو، یک دریاچه بوده که توسط یک رودخانه کهن تغذیه می‌شده است.

دانشمندانی که در ماموریت مریخ‌ نورد استقامت هستند، در حال بررسی صخره‌های سطح دهانه جزرو هستند. تا به حال، مشخص شده که این سنگ‌ها، سنگ‌هایی آذرین هستند که احتمالا بر اثر جریان گدازه‌های آتشفشانی شکل گرفتند.

سنگ‌های آتشفشانی دهانه جزرو

دانشمند استک مورگان اظهار داشته که این واقعیت که این سنگ‌ها، سنگ‌های آتشفشانی هستند، برای دانشمندان بسیار جذاب بوده است؛ چراکه سنگ‌های آذرین برای مشخص کردن سن دقیق دوره بسیار عالی هستند. در حال حاضر، محققان بر این باور هستند که سیستم دریاچه و رودخانه‌هایی که به درون دهانه جزرو می‌ریختند، حدود ۳.۶ تا ۳.۸ میلیون سال پیش در جریان بودند. برخی از سنگ‌هایی که در طی این ماموریت جمع‌آوری شده است، برای مطالعات بیشتر به سیاره زمین بازگردانده خواهد شد.

مریخ نورد استقامت - دهانه جزرو

با بازگشت سنگ‌ها به سیاره زمین، این امکان فراهم خواهد شد تا مستقیما قدمت آنها مشخص شود. همین نیز به دانشمندان درک بهتری از این می‌دهد که چه زمانی سیاره مریخ قابل سکونت بوده است. محققان مریخ نورد استقامت با استفاده از ابزار خراش دادن بر روی این مریخ‌ نورد، برای بررسی سنگ‌ها استفاده می‌کنند. این ابزار برای خراش دادن سطح بالایی سنگ‌ها استفاده شده است تا بافت سنگ را نمایان سازد.

نمک بر روی صخره‌های دهانه جزرو

محققان بر روی سطح دهانه جزرو سنگ‌هایی پیدا کردند که از کانی‌های آذرین با دانه‌های درشت تشکیل شده است. آنها همچنین طیفی از نمک‌ها را بر روی این صخره کشف کردند. تحقیقات حاکی از آن است که این سنگ‌ها به شدت در معرض آب قرار داشته است. آنها همچنین معتقد هستند که آب، کف دهانه جزرو را دچار تغییر کرده است که به معنای آن است که این دهانه برای مدت زمان بسیار زیادی در مواجه با آب قرار داشته است.

ناسا به هنگام نمونه برداری از این سنگ‌ها با مشکلاتی در استفاده از سیستم حفاری خود مواجه شده است. اولین سنگی که قرار بود به عنوان نمونه برداشته شود، بسیار نرم بوده است و به جای یک نمونه محکم و مناسب برای آزمایش، به پودر تبدیل شده است. دومین سنگ نیز به دو قسمت تبدیل شده است. سازمان ناسا امیدوار است تا نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌ نورد استقامت را در اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی به سیاره زمین برگرداند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.