تاریخ انتشار : جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۳:۵۵
کد خبر : 72336

کرونا در کسانی که قرص فایزر را مصرف کرده‌اند دوباره باز می‌گردد

کرونا در کسانی که قرص فایزر را مصرف کرده‌اند دوباره باز می‌گردد

کرونا در کسانی که قرص فایزر را مصرف کرده‌اند دوباره باز می‌گرددمتاسفانه مشخص شده که قرص کرونا فایزر تاثیرگذاری لازم را ندارد و این ویروس مرگبار مجددا به بیماران برمی‌گردد. این در حالیست که سازمان بهدا..

کرونا در کسانی که قرص فایزر را مصرف کرده‌اند دوباره باز می‌گردد

متاسفانه مشخص شده که قرص کرونا فایزر تاثیرگذاری لازم را ندارد و این ویروس مرگبار مجددا به بیماران برمی‌گردد. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی مصرف پکسلووید – Paxlovid را توصیه کرده بود.

در اواخر سال ۲۰۲۱ بود که سازمان غذا و دارو آمریکا قرص پکسلووید فایزر را به عنوان یک دارو مفید برای درمان کرونا تایید کرد و پس از آن نیز بسیاری از افراد از منافع آن بهره بردند. در واقع اکثر افراد پس از دوره درمان ۵ روزه بسیار بهتر می‌شوند و دیگر اثری از کووید ۱۹ در بدن آنها دیده نمی‌شود؛ هرچند که اخیرا شاهد تعداد رو به افزایشی از بیماران مصرف کننده Paxlovid هستیم که پس از پایان دوره ۵ روزه، ویروس مجدد با همان علائم به بدن آنها بازگشته است.

موفق نبودن قرص کرونا فایزر

قرص کرونا فایزر

به گزارش NBC News هر روز گزارش‌های شفاهی بیشتری در رابطه با افرادی که پس از مصرف پکسلووید مجددا مریض شده‌اند، شنیده می‌شود. همین نیز باعث مطرح شدن پرسش‌های مهمی در این زمینه شده است.

آیا این افراد می‌توانند در میان سایر مردم باشند؟ آیا هنوز ناقل ویروس هستند؟ آیا آنها در خطر بدتر شدن علائم و بستری شدن قرار دارند؟ آیا باید نتیجه بگیریم که قرص کرونا فایزر تاثیر ندارد و تنها در طول پروسه درمان، علائم ویروس را سرکوب می‌کند؟

به طور کلی می‌توان گفت که تاثیرگذاری قرص پکسلووید ثابت شده است. در آزمایشات کلینیکی فایزر که ۶ ماه طول کشید نیز نتایج خوبی گزارش شدند. افرادی که واکسن نزده‌ و از پکسلووید استفاده کرده‌اند، تا ۸۹ درصد کمتر از دیگران در معرض گسترش عفونت ناشی از کرونا و مرگ قرار دارند.

قرص کرونا فایزر

اما در برخی بیماران نه تنها شاهد بازگشت علائم کرونا هستید، بلکه تست آنها نیز مثبت می‌شود. متاسفانه هیچ توضیحی در رابطه با نحوه برخورد با این افراد ارائه نشده و این یک نقطه ضعف مهم است.

NBC در ادامه گزارش خود به برخی از بیماران درمان شده با Paxlovid پرداخته است که پس از مدتی مجددا بیماری کرونا در آنها اوج گرفته است. یکی از این افراد یک مهندس نرم‌افزار ۳۱ ساله به نام Michael Henry است که هر دو دوز واکسن کرونا و دوز تقویتی را نیز دریافت کرده بود، ولی باز به کرونا مبتلا شد.

قرص کرونا فایزر

وی گفت که وقتی پس از پایان مصرف قرص کرونا فایزر با علائم این ویروس مواجه شد، نمی‌دانست باید به چه کسی رجوع کند. او از دکتر خود، پرستار بیمه و افراد حاضر در مرکز اطلاعات کووید پرسش‌های خود را پرسید؛ اما هرکدام از آنها یک جواب متفاوت به مایکل دادند. این موضوع یک سردرگمی بزرگ را نشان می‌دهد که فورا باید مسئولین سازمان غذا و دارو (FDA) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) به آن رسیدگی کنند.

دکتر مایکل چارنس، رئیس بیمارستان VA Boston Healthcare System نیز جرئیات مربوط به یکی از بیماران خود را به اشتراک گذاشته است. فرد مورد نظر یک پیرمرد ۷۱ ساله است که هر دو دوز واکسن کرونا و دوز تقویتی را دریافت کرده بود. وی از همان روزی که متوجه شد به کرونا مبتلا شده، شروع به استفاده از قرص فایزر کرد. تمامی علائم او پس از ۲ روز از بین رفتند و برای یک هفته نیز هیچ مشکلی نداشت.

قرص کرونا فایزر / آزمایش کرونا

اما وقتی دوره درمان تمام شد، پیرمرد دوباره و این بار برای ۴ روز مریض شد. بررسی‌ها نشان دادند که بدن او نسبت به پکسلووید مقاومت نداشته و مجددا هم به ویروس آلوده نشده است؛ بلکه همان ویروس قبلی در بدنش وجود دارد.

تا به این لحظه نه شرکت فایزر و نه CDC هیچ واکنشی در رابطه با این موارد نشان نداده‌اند و مشخص هم نیست که دلیل بازگشت ویروس چه بوده است. برخی افراد همچون دکتر چارنس بر این باورند که پکسلووید تنها علائم کرونا را سرکوب می‌کند. هرچند که برخی همانند دکتر تیموتی بروئر از دانشگاه کالیفرنیا دیدگاه مثبت‌تری دارند.

قرص کرونا فایزر

به باور آنها ممکن است قرص فایزر نتواند به برخی از بخش‌های بدن همچون سد خونی مغزی دسترسی داشته باشد و ویروس نیز در همانجا باقی بماند. پس از پایان درمان، باقیمانده‌های ویروس کرونا تا چند روز فرد را درگیر خود می‌کنند تا اینکه به طور کامل از بین بروند. وی همچنین فکر می‌کند که شاید میزان پکسلووید دریافتی برای درمان برخی افراد کافی نباشد و بهتر است برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنند.

از آنجایی که FDA هنوز چنین چیزی را تایید نکرده است، پزشکان نمی‌توانند بنا به صلاحدید خود میزان بیشتری پکسلووید تجویز کنند. بنابراین افرادی که از قرص کرونا فایزر استفاده کرده و کامل درمان نشده‌اند، هنوز باید منتظر رفع ابهامات مربوط به پکسلووید باشند.

منبع :Slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.