تاریخ انتشار : شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۴:۰۸
کد خبر : 70309

کراس اوور تویوتا bZ4X با همکاری فاو در چین رونمایی شد؛ کپی ضعیف CHR

کراس اوور تویوتا bZ4X با همکاری فاو در چین رونمایی شد؛ کپی ضعیف CHR

کراس اوور تویوتا bZ4X با همکاری فاو در چین رونمایی شد؛ کپی ضعیف CHRتویوتا bZ4X، اولین خودروی تمام الکتریکی تویوتا، رسماً توسط فاو به بازار چین معرفی شد. در ادامه به معرفی این شاسی بلند برقی می‌پردازیم..

کراس اوور تویوتا bZ4X با همکاری فاو در چین رونمایی شد؛ کپی ضعیف CHR

تویوتا bZ4X، اولین خودروی تمام الکتریکی تویوتا، رسماً توسط فاو به بازار چین معرفی شد. در ادامه به معرفی این شاسی بلند برقی می‌پردازیم.

خودروساز عظیم ژاپنی تویوتا تا مدتی قبل به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت خودروهای برقی شناخته می‌شد و مدیرعامل آن عملاً به تخریب خودروهای تمام الکتریکی پرداخته بود. با این حال، چند ماه قبل بود که ورق برگشت و تویوتا در اوایل دسامبر ۲۰۲۱ با برگزاری رویدادی همه را انگشت به دهان گذاشت. این خودروساز ژاپنی از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه در حوزه خودروهای برقی خبر داد و از ۱۶ خودروی تمام برقی رونمایی به عمل آورد که البته اکثر آن‌ها در فاز کانسپت قرار داشتند. تویوتا bZ4X، ساخته‌شده بر پایه پلتفرم e-TNGA، یکی از خودروهای حاضر بود که البته پیش‌تر معرفی شده بود.

رونمایی از تویوتا bZ4X برای بازار چین

شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X

خودروی تمام الکتریکی bZ4X حالا توسط شرکت «فاو» (FAW) در چین معرفی شده است. bZ4X یک شاسی بلند کامپکت محسوب می‌شود و دارای سبک طراحی کوپه اسپرت است. با توجه به گزارشات، این خودرو در ماه ژوئن ۲۰۲۲ وارد خط تولید می‌شود و در سال جاری میلادی به عرضه می‌رسد تا به رقابت با امثال فولکس واگن ID.4 بپردازد.

تویوتا bZ4X پس از تویوتا IZOA E Jinqing، دومین شاسی بلند تمام الکتریکی معرفی‌شده به بازار چین توسط فاو-تویوتا به شمار می‌رود. این خودرو ۴۶۹۰ میلی‌متر طول، ۱۸۶۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۵۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و با این ابعاد، در دسته اس یو وی‌های کامپکت قرار می‌گیرد. با وجود این، فاصله بین دو محور آن به ۲۸۵۰ میلی‌متر می‌رسد که با تویوتا لندکروز و شاسی بلند جدید گریت وال تانک ۵۰۰ یکسان است. این خودرو همچنین ۱۶۰ میلی‌متر طول بیشتری نسبت به تویوتا راو ۴ دارد.

شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X

علاوه بر این، گفتنی است که دو نسخه از شاسی بلند الکتریکی تویوتا در چین تولید خواهد شد؛ یکی توسط فاو و دیگری توسط «گاک» (GAC). البته این دو نسخه از لحاظ اندازه و طراحی، تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت.

معرفی بی زد ۴ ایکس، اولین خودروی تمام الکتریکی تویوتا

طراحی نمای بیرونی

شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X

در زمینه طراحی، تویوتا bZ4X از تعدادی زیادی از المان‌های مخصوص به خودروهای برقی بهره می‌برد که از جمله می‌توان به جلوپنجره بسته و چراغ‌های ماتریس نقطه‌ای اشاره کرد. قسمت پایینی و چهار گلگیر این خودرو دارای پنل‌های مشکی‌رنگی است که جلوه‌ای مدرن‌تر و خاص‌تر به آن بخشیده است. آینه‌های جانبی مشکی‌رنگ، بال عقب دو قسمتی و خطوط متعدد نیز بر برجستگی جلوه bZ4X به‌عنوان یک شاسی بلند کوپه اسپرت افزوده‌اند. همچنین مطابق با ترند کنونی بازار، در نمای عقب چراغ عقب سرتاسری نصب شده است.

فضای داخلی

شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X

در فضای داخلی شاسی بلند برقی تویوتا، کنسول مرکزی متفاوتی نسبت به خودروهای بنزینی این شرکت به کار رفته است. همچنین مثل همیشه مشکی خالص به علاوه بژ برای فضای داخلی انتخاب شده است. صفحه آمپر بیش از حد معمول رو به جلو قرار گرفته و فرمان سه پره خودرو نسبتاً مدرن به نظر می‌رسد. نمایشگر شناور وسط داشبورد نیز نه تنها دارای عملکرد چندرسانه‌ای است، بلکه زیر آن ماژول لمسی کنترل تهویه هوا جای گرفته است.

نکته قابل توجه دیگر فضای داخلی تویوتا bZ4X، وجود دسته دنده چرخان به‌جای اهرم مکانیکی مرسوم است که پیش‌تر در هیچ‌کدام از خودروهای تویوتا مشاهده نکرده بودیم. بدون دسته دنده مرسوم، حالا فضای ذخیره‌سازی بیشتری بین کنسول مرکزی و جادستی فراهم شده است.

مشخصات فنی تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X در دو مدل دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک عرضه می‌شود. نسخه دیفرانسیل جلو توانایی تولید حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار را دارد و طی ۸.۴ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. نسخه چهار چرخ محرک از یک موتور در محور جلو و یک موتور در محور عقب برخوردار است و حداکثر قدرت هر موتور به ۱۰۷ اسب بخار می‌رسد. شتاب‌گیری این نسخه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۷.۷ ثانیه زمان می‌برد.

شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X

البته این شاسی بلند الکتریکی شاید از لحاظ مشخصات فنی در برابر نمونه‌های مشابه در بازار چین حرفی برای گفتن نداشته باشد، ولی به لطف گشتاور بالا و مشخصه‌های خروجی قوی موتورهای الکتریکی، می‌توان انتظار داشت که این خودرو همچنان عملکرد مناسبی داشته باشد.

بنا بر اطلاعاتی که در گذشته منتشر شده، تویوتا bZ4X مجهز به یک باتری پک ۷۱.۴ کیلووات ساعتی است و از فست شارژ ۱۵۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند. با بهره‌گیری از این فناوری، این خودرو طی ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. علاوه بر این، جهت کاهش آلایندگی‌ها و در عین حال افزایش عمر باتری، یک سانروف پاناروما با پنل‌های خورشیدی داخلی به‌عنوان آپشن در نظر گرفته شده است که تا حد کمی بر شعاع حرکتی می‌افزاید. نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک به ترتیب شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر و ۴۶۰ کیلومتر را به دنبال خواهند داشت.

منبع :Chinapevمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.