تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 590119

کدام داستان کودکان برای فرزند من بهتر است؟

کدام داستان کودکان برای فرزند من بهتر است؟

شاید غم انگیز باشد اما حقیقت این است که هیچ یک از ما باالفطره استاد به دنیا نیامده ایم؛ حتی به سادگی قصه گفتن… وگرنه الان باید در سیاره ای پر از لئو تولستوی زندگی می کردیم. برخی از مردم در نویسندگی خوب هستند و به راحتی می توانند در مورد هر موضوعی انشا بنویسند؛

شاید غم انگیز باشد اما حقیقت این است که هیچ یک از ما باالفطره استاد به دنیا نیامده ایم؛ حتی به سادگی قصه گفتن… وگرنه الان باید در سیاره ای پر از لئو تولستوی زندگی می کردیم. برخی از مردم در نویسندگی خوب هستند و به راحتی می توانند در مورد هر موضوعی انشا بنویسند؛ در حالی که برخی دیگر باید به سختی تلاش کنند تا بتوانند یک جمله را به پایان برسانند. مسئله این است که مهارت داستان سرایی برای همه ی ما یک روز ضرورت پیدا می کند؛ و آن هم زمانی است که صاحب فرزند شویم. دوران کودکی خود را به یاد بیاورید؛ چگونه والدینتان برای شما قصه می خواندند و قبل از خواب با داستان های کوتاه کودکانه شما را به گذراندن شبی آرام دعوت می کردند؟ و البته به یاد بیاورید که چقدر پند و مسائل مختلف را از دل همین داستان ها یاد گرفتید؟

با توجه به اهمیت که قصه گویی برای کودکان دارد، باید به مهارت داستان سرایی توجه بسیار داشت. شاید باورش سخت باشد اما به جای این که هفته ها یا ماه ها زمان را صرف درس های بیهوده هدر کنید، تنها با یک داستان کوتاه کودکانه خوب می توانید ارزش ها و درس های مهمی را در کمتر از 10 دقیقه با کودکان به اشتراک بگذارید.

در ادامه این مقاله نکاتی را برای شما خواهیم گفت که به شما کمک می کند تا بتوانید داستان های کودکانه ای زیبا را برای قرزندان خود روایت کنید؛ همراه بمانید.

با در نظر گرفتن این نکات به هنگام نوشتن داستان برای کودکان، هر والدینی می توانند مهارت های نویسندگی و داستان سرایی را برای فرزندان خود بهبود ببخشند و به این منوال درک داستان ها را برای کودکان آسان تر کنند؛ و مهم تر از همه، ارزش های متعدد و اطلاعات مفیدی را در خلال داستان های کودکانه به کودکان آموزش دهند.

ویژگی های مهمی که یک داستان کوتاه کودکانه باید داشته باشد

در نگارش داستان های کودکانه دقت و تمرکز در انتخاب موضوع و قلم مهم تر از نگارش برای بزرگسالان است. کودکان در سنین مختلف باید موضوعاتی خاص را یاد بگیرند و آموزش دیرتر یا زودتر آن می تواند پیامد هایی را برای آن ها به دنبال داشته باشد. کمااینکه داستانی که برای کودکان می نویسیم علاوه بر شیوابودن کلام، ویژگی های دیگری هم هستند که می توانند یک داستان کودکن برای کودکان جذاب کنند که در ادامه برایتان خواهم گفت.

طول داستان کودکانه

برای یک کودک یک داستان در حد 300 تا 400 کلمه کفایت می کند. هر مغزی ظرفیت به خاطر سپردن یک سری چیزها را دارد؛ بدیهی است که مغز کودکان به اندازه مغز بزرگسالان قادر به پردازش و یادآوری نیست. هم چنین برای کودکان به خاطر سپردن اطلاعات به صورت تکه ای آسان تر است. بنابراین مطمئن شوید که داستان خود را در پاراگراف های کوچک و جملات بسیار کوتاه برای کودکان روایت کنید. حتی اگر داستان شما نیاز به بسط دادن یک موضوع برای مفهوم تر شدن دارد؛ سعی کنید آن داستان را طی چند قسمت برای کودک پخش کنید تا او تمرکز کافی برای دنبال کردن داستان را داشته باشد.

داشتن زبان ساده در روایت داستان کودکانه کوتاه

اگر کودکان و فرزندان شما آن چه را که می خوانند یا می شنوند، را متوجه نشوند؛ خیلی زود علاقه خود را از دست خواهند داد. کلمات و داستان های ساده همیشه برای افراد در هر سنی، راحت تر به خاطر سپرده می شوند. لذا سعی کنید در داستان های کودکانه ای که برای فرزندان خود روایت می کنید، از زبانی ساده و گیرا بهره مند باشید. سعی کنید از اصطلاحات علمی یا قامض، کلمات متداول در میان بزرگسالان یا واژگانی که فراتر از محدوده علاقه کودک است، استفاده نکنید. در عوض در تلاش باشید تا متناسب با سن و سطح تحصیلات فرزندتان برای او داستان سرایی کنید.

کدام داستان کودکان برای فرزند من بهتر است؟

نکات مثبت را پر رنگ تر از نکات منفی روایت کنید

در داستان هایی برای کودکان خود روایت می کنید، سعی کنید که بر نکات مثبت آن تاکید بیشتری داشته باشید. چه داستان را می نویسید و چه در جسنجوی داستان کودکانه ای زیبا برای فرزند هستید، توجه داشته باشید که ما همیشه دوست داریم که احساسات مثبت را در ذهن و قلبمان حفظ کنیم. مغز کودک ناخودآگاه چیزهای بد را از خود در می کند و چیز های خوب را حفظ می کند؛ پس حتما لحن مثبت را در داستان کوتاه کودکانه جدی بگیرید.

در مورد خاطرات غم انگیزی مانند از دست دادن یا تصادفات برای کودکان، داستان نخوانید؛ به خصوص قبل از خواب. بلکه به جای آن می توانید داستان های کوتاه کودکانه ای را انتخاب کنید که از چیزهای خوبی مانند پاداش برای یک عمل خاص برخوردارند.

در نگارش یا روایت داستان کوتاه کودکانه از انتخاب واژگان و ماجراهای منفی اجتناب کنید و در مسیر مثبت بمانید! دنیای بزرگترها پر از مفاهیم دلسرد کننده است؛ بیایید این مفاهیم را به دنیای زیبای کودکان راه ندهیم و دنیای زیباتری برایشان بسازیم.

داستان را برای کودکان شخصی سازی کنید

در انتخاب داستان به سراغ داستان های خاص و دقیق بروید. داستان کودکانه کوتاهی که برای کودکان نگاشته و روایت می شود؛ باید به جای اطلاعات عمومی، حاویِ نام ها، مکان ها و حقایق دقیق باشد. داستان هایی با شخصیت های بی نام و رویداد های پیش پا افتاده را بای کودکان انتخاب نکنید؛ زیرا کودکان با این مدل داستان ها ارتباط برقرار نمی کنند و نمی توانند آن ها را به خاطر بسپارند.

حتی می توانید نام ها و وقایع داستن ها را برای کودک خود، شخصی سازی کنید تا ارتباط کودک با داستانی که می شنود، عمیق تر شود. مثلا از نام کودک با دوستش یا نام های نزدیکان کودک در روایت داستان استفاده کنید؛ به این ترتیب فرزند شما حس می کند که این داستان خاص فقط برای او نوشته شده است و مشتاق می شود که داستان و مضامین آن را به ذهن بسپارد.

تصاویر مناسب در داستان کوتاه کودکانه را از یاد نبرید!

یک داستان که محتوای عالی و آموزنده برای کودکان داشته باشد، عالی است؛ اما توجه داشته باشید که کودکان بیشتر موجوداتی بصری هستند تا سمعی. آن ها به تصاویر، فیلم ها، انیمیشن ها و نشان دادن ماجراهای نوشته بیشتر نیاز دارند.

کودکان قبل از این که بتوانند حجم زیادی از متون را  پردازش کنند، با تصایر ارتباط برقرار می کنند. با افزودن عکس هایی مرتبط به داستان کوتاه کودکانه، کمک کنید که کودکان روایت قصه شما را بهتر درک کنند و مفاهیم آن را به خاطر بسپارند. در این مسیر حتی می توانید از قصه های تصویری و انیمیشن ها برای انتقال اطلاعات  مفاهیم به کودکان و تقورت تمرکز آن ها استفاده کنید.

کدام داستان کودکان برای فرزند من بهتر است؟

ماجراهای جذاب را برای کودکان خود گلچین کنید

فرقی نمی کند چه مسیری را انتخاب می کنید، داستان کودکانه ی شما برای فرزندتان باید از منطق خاصی پیروی کند. فقط داستان هایی را برای کودکان انتخاب نکنید که وقایع و حقایق عادی و روالی که در همه جا وجود دارند را روایت می کنند؛ زیرا این داستان ها رفته رفته کودک شما را کسل و کلافه خواهند کرد و در نهایت منجر خواهند شد که کودک شما نتواند داستان را به خاطر بسپارد و آموزش مستتر در آن را درک نکند.

انتخاب موضوعات مرتبط

برای این که کودک داستان انتخابی شما را بفهمد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند، باید موضوعی را انتخاب کنید که به او و دغدغه هایش نزدیک باشد. مثلا چه چیزی کودک شما را آزار می دهد و راه مقابله با آن چیست؟ کودک شما به چه موضوعاتی بیشتر علاقه مند است و دوست دارد که درباره آن ها بیشتر بداند؟ در سن کودک شما شنیدن چه توصیه هایی می تواند به رشد او کمک بیشتری بکند؟

از انتخاب موضوعاتی که برای کودک شما ناآشنا است اجتناب کنید. داستان کوتاه کودکانه ای که درباره علایق و مشکلات کودک شما باشد، در ذهن او طنین انداز و خاطره انگیز خواهد بود و مدت طلانی تری هم در حافظه او باقی خواهند ماند.

آموزه های داستان کودکانه کوتاه باید جامع باشد ولی نه مانع

آموزش در روایت داستان کودکانه کوتاه باید مستتر باشد و داستان شما نباید بیش از حد پر از آموزه های بیان شده ی شیوا و پرچارچوب باشد. فراموش نکنید که داستان باید ب خودی خود آموزشی باشد؛ برای هر چیزی که برای کودک خود می نویسید و یا می خوانید، از قلب و روح خود استفاده کنید و اجازه ندهید که نکات آموزشی مانع از انتقال درست احساسات داستان به کودکتان شوند.

اگر داستان خود را به درستی برای کودکان روایت کنید؛ آن ها درس های لازم را از آن داستان می گیرند و لزومی ندارد که شما با استدلال های خود، مفاهیم را برای آن ها سنگین تر کنید. ما این توصیه را به شما می کنیم تا کمک کنیم ک فرزند شما از داستانی که برایش روایت می شود، بتواند لذت ببرد و از آن بیاموزد.

ما تمام این ویژگی ها را در نظر گرفته ایم و تا به امروز تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین داستان های کودکانه را برای کودکان عزیزمان تولید کنیم. در وولک می توانید به بیش از 600 داستان کودکانه صوتی دسترسی خواهید داشت و می توانید با توجه به موضوعات مورد علاقه خود و فرزندتان، قصه دلخواه خود را برای او انتخاب نمایید؛ کافی است به وولک به نشانی اینترنتی https://www.voolak.com مراجعه کنید.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.