تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر : 66044

کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی معروف به مجموعه پیروزان منتشر شد

کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی معروف به مجموعه پیروزان منتشر شد

کافه دانش: کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی معروف به مجموعه پیروزان به کوشش داریوش اکبرزاده و نیکولاوس شیندل با همیاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد. به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، داریوش اکبرزاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه ۴بهمن ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: این مجموعه در اواخر …

کافه دانش: کتاب مجموعه سکه‌های ساسانی موزه بانک ملی معروف به مجموعه پیروزان به کوشش داریوش اکبرزاده و نیکولاوس شیندل با همیاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، داریوش اکبرزاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه ۴بهمن ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: این مجموعه در اواخر دهه پنجاه خورشیدی توسط بانک ملی ایران خریداری شده است.

او با بیان‌اینکه شماری از سکه‌های این مجموعه، در مقطعی کوتاه در ساختمان سردار اسعد به‌عنوان موزه سکه، به نمایش گذاشته شد و با تعطیلی موزه این مجموعه به‌درستی مورد حفاطت قرار گرفت تصریح‌کرد: مجموعه سکه‌های موزه بانک ملی اندکی بالغ بر ده هزار سکه از دوره هخامنشی تا به دوران اسلامی است.

اکبر‌زاده افزود: در این مجموعه، شماری ارزشمند از سکه‌های ساسانی بالغ بر ۱۲۰۰ سکه نگهداری می‌شود.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گفت: با توجه به محدودیت زمانی تهیه کاتالوگ جلد اول، درگام نخست ثبت، پاکسازی، عکاسی، استخراج داده‌ها، آماده‌سازی کاتالوگ دو زبانه انگلیسی- فارسی ۳۱۲ سکه مورد توجه بوده است.

او افزود: در این کاتالوگ دو زبانه، اطلاعاتی ارزشمند از پیشینه ساختمان موزه، معماری آن وچگونگی تبدیل ساختمان سردار اسعد به موزه و سرگذشت مجموعه سکه آمده است.

اکبر‌زاده با بیان‌اینکه وجود دینارها ( سکه‌های زر) در این مجموعه همچون دینار خاص خسرو پرویز بر اهمیت آن افزوده خاطرنشان‌کرد: وجود شمار قابل توجه‌ای از سکه اردشیر سوم در تقابل با دیگر مجموعه‌های چاپی شناخته شده، این مجموعه را متمایز کرده است.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پایان تصریح‌کرد: آزمایشات xrf این مجموعه توسط کارشناس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

انتشار: کوروش جم

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.