تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر : 587409

کتاب باستانی گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ؛ وقتی شیطان به روح انسان رسوخ می‌کند

کتاب باستانی گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ؛ وقتی شیطان به روح انسان رسوخ می‌کند

کتاب باستانی گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ؛ وقتی شیطان به روح انسان رسوخ می‌کند کتاب‌های ترسناک زیادی وجود دارند که به خاطر ژانرشان ترسناک هستند اما کتاب گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ است و ظاهرا شیطان به روح نگارنده کتاب رسوخ کرده است! این کتاب قرون وسطایی، همچنان یکی از بزرگ‌ترین رازهای تاریخ است. قرون وسطی جزو

کتاب باستانی گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ؛ وقتی شیطان به روح انسان رسوخ می‌کند

کتاب‌های ترسناک زیادی وجود دارند که به خاطر ژانرشان ترسناک هستند اما کتاب گیگاس، ترسناک‌ترین کتاب تاریخ است و ظاهرا شیطان به روح نگارنده کتاب رسوخ کرده است! این کتاب قرون وسطایی، همچنان یکی از بزرگ‌ترین رازهای تاریخ است.

قرون وسطی جزو تاریک‌ترین ادوار تاریخ بشریت است و بسیاری از آثار باقی مانده از آن دوران، یک جنبه تاریک به همراه خود دارند. با توجه به حکمرانی کلیسا در بسیاری از نقاط اروپا در قرون وسطی، آثار به جا مانده از آن دوران اکثرا دارای حال و هوایی مسیحی هستند. یکی از ترسناک‌ترین آثار به جا مانده از آن دوران، کتاب قانون نامه گیگاس است که بر اساس آموزه‌های تورات نوشته شده است.

کتاب گیگاس توسط کشیک بندیکتینی با نام هرمان رکیولوس (منزوی) نوشته شده است. او در قرن سیزدهم میلادی در نزدیکی شهر کرودیم زندگی می‌کرد و ظاهرا سبک زندگی‌اش با دیگر کشیش‌ها متفاوت بوده است. این راهب، در ابتدا با میل خودش این کتاب را ننوشت اما اتفاقاتی که در طول زندگی‌اش افتادند، باعث شدند هرمان یکی از ترسناک‌ترین کتاب‌های تاریخ را بنویسند؛ کتابی که پس از قرن‌ها بسیاری باور دارند روح نویسنده‌اش توسط شیطان تسخیر شده بود!

یا بمیر یا این معبد را دوباره به شکوه برسان!

چند هفته پیش در مطلبی که درباره دزد دریایی آن بانی در گجت نیوز منتشر شد، درباره جمله «وقتی افسانه به حقیقت تبدیل شد، افسانه را به گوش دیگران برسان» صحبت کردیم که اشاره به آن در ماجرای کتاب گیگاس هم خالی از لطف نیست.

دنیای قرون وسطی مانند دوره‌هایی مثل سلطنت دزدهای دریایی به کارائیب، غرب وحشی، جنگ سرد و … برای اکثر مردم جذابیت زیادی دارد و قطعا تمام چیزهایی که از آن دوران به دست ما رسیده، واقعیت محض نیست و معجونی از افسانه‌ها، خرافات و چیزهایی است که مردم به شنیدن آن‌ها علاقه زیادی دارند. با توجه به این مورد، بهتر است سراغ پرداختن به ماجرای کتاب رمزآلود قانون‌نامه گیگاس برویم. با ما همراه باشید.

آن طور که افسانه‌ها می‌گویند، نویسنده کتاب گیگاس کشیش یک کلیسا بوده که یکی از قوانین آن جا را زیر پا گذاشته است. جرم او مشخص نیست اما تنبیهی که کلیسا برای جرم او در نظر گرفته بود، مرگی دردناک با بسته شدن به دیوار و تحمل گرسنگی و تشنگی و در نهایت مرگ بود.

تنها راه رهایی و رستگاری او، نوشتن کتابی بود که تمام دانش‌های بشری را در خود جای داده باشد؛ کتابی که حتی اگر انسانی عادی بتواند آن را بنویسد، به چندین سال زمان نیاز دارد. او پیشنهاد کلیسا را قبول کرد و نوشتن کتابی که تمام دانش‌های بشری را در بر بگیرد شروع کرد تا کلیسایی که در آن جا خدمت می‌کرد را از ننگی که به وجود آورده بود پاک کند.

کتاب گیگاس

نسخه دیگری از این افسانه نیز وجود دارد که می‌گوید هرمان به دیوار کشیده شد و در نهایت با عجز و مویه، توانست مقامات کلیسا را راضی کند تا یک سال به او فرصت دهند تا کتاب مرموز خود را تکمیل کند اما باز هم نتوانست کتاب ترسناک گیگاس را تکمیل کند.

نیمه‌شب مرموزی کتاب گیگاس صاحب صفحه ترسناکش شد

هرمان که نوشتن کتاب مرموزش را روی پوست حیوانات آغاز کرده بود، آموزه‌های تورات،‌ کتاب ولگاته و انجیل را به صورت محاوره‌ای و مصور و در زبان لاتین در کتاب گیگاس گرد هم آورد. این کتاب که با نام قانون‌نامه کورتکس گیگاس نیز شناخته می‌شود، با سرعت بسیار کمی در حال تکمیل شدن بود و هرمان به هیچ وجه نمی‌توانست در زمان کافی، پروژه بزرگش را تکمیل کند.

در افسانه‌ها آمده او در نیمه‌شبی که دید نمی‌تواند کتاب را تمام کند، از شیطان خواست تا در ازای روحش، به او قدرتی فرا انسانی بدهد تا بتواند کتاب گیگاس را به پایان برساند. آن طور که برخی از منابع اعلام می‌کنند، او در صفحه ۵۷۷ کتابش، تصویری از شیطان می‌کشد تا از او تشکر کند. برخی دیگر از منابع نیز می‌گویند تصویر شیطان به خواست این کشیش کشیده نشده و شیطان با تسخیر روح او، تصویری از خودش کشیده است.

تصویر شیطان در گیگاس

همچنین جالب است بدانید صفحاتی از این کتاب گم شده و هیچ کس نمی‌داند چه بلایی بر سر این صفحات آمده است. از سرنوشت نویسنده این کتاب هم چیزی در دست نیست اما برخی از منابع اعلام کرده‌اند او پس از پایان این کتاب، با مرگی ترسناک از دنیا رفته است.

البته برخی از منابع نیز باور دارند ماجرای تسخیر روح او توسط شیطان، یک افسانه است و تصویر شیطان که توسط او کشیده شده، برای دهن‌کجی به کسانی که می‌خواستند او را بکشند در کتاب آورده شده است. همچنین گفته می‌شود یکی از دلایل احتمالی وجود این تصویر، نشان دادن ظاهری از شیطان بر اساس برخی از منابع قرون وسطایی بوده و خبری از تسخیر روح و اتفاقات ماوراطبیعه نبوده است.

در گجت نیوز بخوانید: راهبان قرون وسطی به این دلیل خنده دار و احمقانه، از بیماری های انگلی رنج می‌بردند

با توجه به تمام این موارد، به نظر شما چرا تصویری ترسناک از شیطان در یکی از کتب قرون وسطی که توسط کلیسا و بر اساس آموزه‌های تورات رسم شده؟ نظر خود را با گجت نیوز و کاربرانش به اشتراک بگذارید.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.