تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر : 66614

کاوش اضطراری در تل گنجگون

کاوش اضطراری در تل گنجگون

کافه دانش: کاوش اضطراری تل گنجگون براساس مطالعات مغناطیس سنجی تپه در ۱۳ گمانه انجام و در نتیجه آن بر سطح محوطه هیچ‌گونه لایه باستانی و داده فرهنگی شناسایی نشد. به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، احسان برهانی‌زاده سرپرست هیأت کاوش اضطراری تل گنجون در شهرستان بویر احمد، ۱۲بهمن ۱۴۰۰ با اعلام این خبر …

کافه دانش: کاوش اضطراری تل گنجگون براساس مطالعات مغناطیس سنجی تپه در ۱۳ گمانه انجام و در نتیجه آن بر سطح محوطه هیچ‌گونه لایه باستانی و داده فرهنگی شناسایی نشد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، احسان برهانی‌زاده سرپرست هیأت کاوش اضطراری تل گنجون در شهرستان بویر احمد، ۱۲بهمن ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: تل گنجگون در فاصله ۳۲۰ متری جانب جنوب غربی روستای گنجگون سفلی، سمت چپ جاده آسفالته شیراز- یاسوج ابتدای قسمت کوهپایه در میانه دره میانکوهی موسوم به تنگ سرخ و در حاشیه رودخانه واقع شده است.

او با اشاره به تخریب و خاکبرداری تقریباً ۸ متری از راس تل گنجگون توسط مالک و کشف خمره‌ای با سکه‌های ساسانی در سال ۱۳۸۴ افزود: این امر موجبات حساسیت اهالی منطقه تنگ سرخ و روستاهای اطراف و در نتیجه آن مطالبات عمومی به منظور تعیین تکلیف این اثر باستانی را فراهم کرده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اظهارکرد: مناغشات روستایی در ارتباط با  وضعیت فعلی ضروری می‌نمود هرچه سریع‌تر نسبت به انجام کاوش اضطراری به منظور مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای باستان‌شناختی و در نهایت ارائه ضوابطی برای ساماندهی آن صورت گیرد. این باستان‌شناس گفت:همین اساس مبنای کاوش اضطراری تل گنجگون براساس مطالعات مغناطیس سنجی تپه توسط کوروش محمدخانی در ۵ نقطه مشخص شده توسط وی پی‌ریزی و صورت پذیرفت، هرچند در ادامه با توجه به ملاحضات محلی تا ۱۳ گمانه افزایش پیدا کرد.

برهانی‌زاده خاطرنشان کرد: در نتیجه کاوش در ۱۳ گمانه به ابعاد ۱×۱ بر سطح محوطه هیچ‌گونه لایه باستانی و داده فرهنگی شناسایی نشد و می‌توان گفت لایه‌های این تپه در حال حاضر طبیعی بوده است.

انتشار: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.