تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 68877

کانادا، دانمارک و نروژ هزاران راکت M27 LAW به اوکراین می‌فرستند

کانادا، دانمارک و نروژ هزاران راکت M27 LAW به اوکراین می‌فرستند

کانادا، دانمارک و نروژ هزاران راکت M27 LAW به اوکراین می‌فرستندسه کشور کانادا، دانمارک و نروژ که همگی عضو ناتو هستند، هزاران راکت انداز M27 LAW برای کشور اوکراین می‌فرستند.
اگر از دنبال کنندگان وبسایت..

کانادا، دانمارک و نروژ هزاران راکت M27 LAW به اوکراین می‌فرستند

سه کشور کانادا، دانمارک و نروژ که همگی عضو ناتو هستند، هزاران راکت انداز M27 LAW برای کشور اوکراین می‌فرستند.

اگر از دنبال کنندگان وبسایت گجت نیوز باشید، مطلع هستید که طی چند روز اخیر تسلیحات انفرادی و دوش پرتابی که کشورهای غربی برای مدافعان اوکراینی ارسال می‌کنند را معرفی کردیم. حال نوبت به راکت انداز M27 LAW می‌رسد که کشورهای کانادا،‌ دانمارک و نروژ برای اوکراینی‌ها ارسال می‌کنند. کانادا، دانمارک و نروژ به ترتیب ۴۵۰۰، ۲۷۰۰ و ۲۰۰۰ قبضه از آن را ارسال می‌کنند؛‌ البته راکت اندازهای ارسالی دانمارک کاملا تحویل شدند. فنلاند نیز شمار بالایی از این سلاح را برای اوکراینی‌ها فرستاده است.

M27 LAW

این سلاح اواسط جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت در ارتش آمریکا شد و سپس ۳۴ کشور دیگر نیز آن را به خدمت گرفتند. LAW توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی نروژی نامو (Nammo) تولید شده و قیمت هر قبضه از آن برای مدل A7 در سال ۲۰۱۱ نیز حدود ۲ هزار دلار بود.

این سلاح در طول زمان همواره مورد بهسازی و ارتقا قرار گرفته و تاکنون ۲۱ نمونه مختلف از این راکت انداز طراحی و تولید شده است. این مدل‌ها شامل نمونه هوا انفجار، ضد سنگر، ضد زره، ضد نفر و چند منظوره هستند. راکت انداز یک بار مصرف بوده و پس از شلیک پرتابه درونش، دیگر قابل بارگذاری مجدد و استفاده دوباره نیست. احتمال می‌رود نمونه‌های ارسال به اوکراین از مدل جدید EC باشند که توان نفوذ بالایی در زره دارد. این راکت انداز همچنین راکت‌های قابل برنامه ریزی دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تنظیم کند فیوز در چه حالتی (مثلا در هوا) فعال و راکت را منفجر کند.

M27 LAW

M72 EC

نفوذ پرتابه بسته به مدل متفاوت است، اما در مدل M72 EC تا ۶۰۰ میلی‌متر در زره تانک نفوذ می‌کند. این بدان معناست که راکت اگر از جلو به تانک‌های T-80 ،T-72 و T-90 اصابت کند، تنها در صورتی موفق به نفوذ در زره می‌شود که به وسط شاسی زیر توپ یا بخش پایینی از جلوی شاسی خورده باشد. با توجه به اینکه ناحیه اندکی در برابر نفوذ M27 LAW ضعف دارد، هدف گیری قدری سخت می‌شود. البته نباید فراموش کرد تانک‌های روسی زره واکنشی دارند که به نوبه خود از شدت نفوذ پرتابه می‌کاهد. این راکت نیز سرجنگی دو مرحله‌ای برای مقابله با زره واکنشی ندارد.

برجک هر ۳ مدل توان مقاومت در برابر M72 را دارد. البته اگر راکتی بسته به زاویه و فاصله بتواند نفوذ اندکی به برجک کند، از آن جا که گلوله گذار خودکار تانک‌های روسی مهمات را دور برجک نگه می‌دارد، احتمالا بتواند آن‌ها را منفجر و تانک را نابود کند. هرچند این احتمال چندان بالا نیست. در صورت برخورد از پشت، زیر و طرفین به این ۳ مدل تانک نیز شانس بسیار بالایی برای نفوذ دارد.

M27 LAW

راکت قابل برنامه ریزی M27

این سلاح بیش از آنکه برای مقابله با تانک مناسب باشد، به درد شکار دیگر خودروهای زره پوش نظیر نفربر و خودروی رزمی پیاده نظام یا توپخانه‌های خودکشش می‌خورد. چنین اهدافی به علاوه خودروهای سبک و همچنین هلیکوپترها به آسانی با M27 شکار می‌شوند. البته هدف گیری یک هلیکوپتر با راکت فاقد هدایت بسیار سخت است و مهارت بالایی طلب می‌کند.

وزن کلی این سلاح، یعنی مجموع وزن لوله پرتابگر و راکت درون آن از ۴ کیلوگرم بیشتر نمی‌شود؛ از این رو سلاحی بسیار سبک محسوب شده و سربازان و چتربازان می‌توانند علاوه بر تسلیحات اصلی خود، یک یا چند راکت ضد زره نیز با خود حمل کنند. طول آن در حالت بسته ۶۷ سانتی است و زمانی که برای شلیک باز می‌شود، به ۱ متر می‌رسد. راکت ۱.۸ کیلوگرمی درون آن نیز نیم متر طول و ۶.۶ سانتی‌متر قطر دارد. سرعتش هنگام شلیک به ۲۰۰ متر بر ثانیه می‌رسد و تا ۱ کیلومتر برد دارد. از آن جا که هدف‌گیری با چشم و بدون دوربین صورت می‌گیرد، برد مفید حداکثر ۲۵۰ متر است.

M27 LAW

راکت انداز M72 مجهز به نشانه گذار لیزری؛ یک ریل دیگر نیز بالای پرتابگر دیده می‌شود

این راکت انداز قابلیت شلیک از درون محیط بسته و محسوب نظیر درون سنگر را نیز دارد. پشت پرتابگر توده‌ای از محلول آب و نمک قرار دارد که با شلیک به پشت اسپری شده و موج و آتش عقبه را به خود جذب می‌کند. بدین ترتیب نیازی به فضای امن چند متری پشت سر شلیک کننده نیست. این پرتابگر همچنین بالا و کنار خود دارای ریل نصب تجهیزات است و می‌توان انواع دوربین و چشمی با بزرگنمایی و همچنین نشانه گذار لیزری نیز رویش نصب کرد. در حالت عادی بیشترین برد قابل هدف گیری ۳۵۰ متر است که با دوربین و چشمی، برد هدفگیری افزایش چشم‌گیری می‌یابد.

این سلاح با وجود اینکه علیه تانک اصلی میدان نبرد کارایی بالایی ندارد، اما به دلیل وزن کم بسیار بین سربازان محبوب است. هرچند برای شکار هر هدفی جز تانک مناسب است. این سلاح از زمان ورود به خدمتش در همه نبردها شرکت داشته اشت. شوروی نیز بر اساس M27 LAW دو راکت انداز RPG-18 و RPG-22 را طراحی کرد که امروزه در خدمت ارتش روسیه و همچنین اوکراین هستند.

اوکراین چه تسلیحات دیگری دریافت کرد؟
موشک استینگر، آسمان اوکراین را برای هواگردهای روسی نا امن کرده است
سوئد چند هزار راکت ضد تانک AT4 برای اوکراین می‌فرستد
موشک جاولین دمار از روزگار تانک‌های روسی در آورد!
موشک NLAW اوکراینی‌ها خواب را از نیروهای زرهی روسیه دریغ کرد
راکت‌های ضد تانک آلمانی پانزرفاوست ۳ در راه اوکراین هستند
تهیه شده توسطتیم جنگ افزار گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.