تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر : 51134

کارگردان نمایش "مرگ گرم": وظیفه هنرمند طرح مسئله است نه انتقال پیام

کارگردان نمایش "مرگ گرم": وظیفه هنرمند طرح مسئله است نه انتقال پیام

کارگردان نمایش “مرگ گرم”: وظیفه هنرمند طرح مسئله است نه انتقال پیام – اخبار فرهنگی – محمدرضا عطایی‌فر نویسنده و کارگردان نمایش «مرگ گرم» که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود در مصا..

کارگردان نمایش "مرگ گرم": وظیفه هنرمند طرح مسئله است نه انتقال پیام – اخبار فرهنگی –

محمدرضا عطایی‌فر نویسنده و کارگردان نمایش «مرگ گرم» که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در رابطه با شکل‌گیری ایده این نمایش توضیح داد و گفت: برای نوشتن این نمایش ۷ دهه از دهه‌های مهم تاریخ کشور انتخاب‌شده و روند نمایش از قبل انقلاب شروع و تا دهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا می‌کند و سعی کردیم تا به‌وسیله پرفومنس‌های نمایشی سال‌های آینده را نیز پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: نکته قابل‌توجه در این نمایش این است که در هر دهه کشور ایران رخدادی شکل‌گرفته و این رخدادها می‌توانند بار دراماتیک نیز داشته باشند. در این مورد سریال‌های متفاوتی ساخته‌شده و به همین دلیل تلاش کردیم تا با نگاهی مستندوار اپیزودهای هر دهه را نوشته و به صحنه اجرا برسانیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «مرگ گرم» به القای پیام به مخاطب توسط هنر تئاتر واکنش نشان داد و در رابطه باهدف خود در این نمایش بیان کرد: من همواره تلاش کردم تا با نگاه مستند و دراماتیک، داستان را روایت کنم. معتقدم هنرمند باید طرح مسئله کند و اساساً در جایگاه بیان و القای پیام نیست. هنرمند روایت می‌کند و قضاوت به عهده مخاطب خواهد بود.

این کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر در رابطه با روند شکل‌گیری نمایش از زمان نوشته شدن متن تا اجرا بیان کرد: این متن قبل از کرونا نوشته‌شده بود و زمانی که ماجرای انتشار و همه‌گیر شدن ویروس کرونا به وجود آمد اپیزود ۱۴۰۰ را بازنویسی کردیم. این اپیزود به دلیل تصویری بودن و عدم وجود دیالوگ با آزمون‌وخطاهای بسیاری پیش رفته و در نهایت به اجرا رسید.

عطایی‌فر با توضیح شکل نگاه خود به رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران در نمایش «مرگ گرم» اظهار داشت: من سعی می‌کنم فقط نگاه هنری داشته باشم و کاری کنم تا جذب مخاطب با یک اندیشه‌ای که پشت نمایش است شکل‌گرفته و تنها با نگاه سطحی وارد موضوع نشوم تا مخاطب بعد از تماشای نمایش تأمل کند؛ البته به بعد سرگرمی و ایجاد اوقات فراغت تماشاچی نیز توجه کرده‌ام.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در رابطه با استقبال مخاطب از نمایش «مرگ گرم» بیان کرد: شکر خدا تا امروز از نظر جذب مخاطب شرایط خوبی داشتیم و جزو نمایش‌هایی هستیم که باوجود شرایط کرونایی، تمامی بلیت‌ها به‌صورت مجازی به فروش رسیده و با سالن پر از مخاطب به اجرای نمایش می‌پردازیم و در ادامه اجرا هم به همین شکل جلو خواهیم رفت.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران کرونا یکی از دغدغه‌های مهم علاقه‌مندان به آن است، عطایی‌فر در این رابطه تصریح کرد: هنرمندان تئاتر از لحاظ وضعیت معیشتی در شرایط سختی قرار دارند اما ما بااین‌حال تست کرونا دادیم تابه دلیل کثرت بازیگران نمایش مشکلی برای گروه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در مجموعه تئاتر شهر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد عالی انجام می‌شود و ما هم تلاش می‌کنیم تا رعایت کنیم و مشکلی پیش نیاید.

عطایی‌فر با بیان این نکته که اگر فرهنگ را از مردم بگیریم دیگر فعالیت‌ها ارزشی نخواهند داشت عنوان کرد: کشور ما نیاز به فرهنگ و هنر دارد و در صورتی‌که بخواهیم این مهم را از جامعه حذف کنیم اتفاق خوبی برای کشور نمی‌افتد.

وی ادامه داد: انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی نیاز به حمایت دارد و به نظر کشور نیاز دارد یک‌بار دیگر هنرمندان اصیل و خوب خودش را دعوت کرده تا برای مفاهیم مهم و ارزشی فعالیت هنری انجام دهند.

وی در پایان با انتقاد از شرایط حمایتی از هنرمندان تئاتر خاطرنشان کرد: کشور ما در تمامی ابعاد و در همه اجناس تورم دارد ولی سال‌هاست که کمک‌هزینه حمایتی اجراهای تئاتر تغییری نکرده است و حتی در سیاست‌های اعمالی دچار اشتباه بوده و برای مثال برای اختصاص این کمک‌هزینه به شرایط اجراها توجهی نشده و مطابق با سالن تعیین می‌شود.

شرایط فعلی تئاتر فاجعه‌آمیز است/ جایزه ۸ میلیون تومانی برای بازیگر برگزیده در این شرایط به شوخی شبیه است

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.