تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر : 57631

کارکرد ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌گردشگری ایران

کارکرد ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌گردشگری ایران

کارکرد ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌گردشگری ایران – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،”ژئوتوریسم” و “​​ژئوپارک‌هاگ دو مفهوم به هم پیوندخورده و نسبتاً جدید هستند و زیر گروه‌های زمین‌شناس..

کارکرد ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌گردشگری ایران – اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،"ژئوتوریسم" و "​​ژئوپارک‌هاگ دو مفهوم به هم پیوندخورده و نسبتاً جدید هستند و زیر گروه‌های زمین‌شناسی و گردشگری تعریف شده است که بر ژئومورفولوژی و توپوگرافی یک منطقه به عنوان بستر حمایت از توسعه پایدار گردشگری تمرکز می‌کند. در ژئوپارک‌ها مفاهیمی مانند بوم‌گردی ، اکوتوریسم، زمین‌گردشگری و توریسم سلامت تعریف شده است که هرکدام می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و پهنه‌های سرزمینی، ایجاد اشتغال کنند.

"محمدرضا اسپهبد" مشاور طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های زمین‌شناسی و معدن با بیان این‌که ظرفیت نهفته ژئوپارک‌های ایران می‌تواند توسعه ژئوتوریسم و رونق بازارهای وابسته را به همراه داشته باشد، می‌گوید: علی‌رغم این‌که ایران دارای ویژگی‌های سرزمینی و پتانسیل گردشگری فراوانی است، اما تا حدودی با استفاده از فرصت‌های موجود در توسعه ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها فاصله دارد.

این فعال حوزه زمین‌شناسی و معدن، با بیان این‌که ایران گردشگری پایدار ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها دارد، تصریح کرد: چالش‌های فناورانه کشورمان در توسعه ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها می‌تواند به کمک شرکت‌های دانش‎بنیان، خلاق و پژوهش‌های فناورانه در این حوزه برطرف شود اما یکی از اقدامات مهم برای توسعه ژئوپارک‌ها، حمایت از فعالیت برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران گردشگری، برنامه‌ریزان، متخصصان توسعه و سایر ذی‌نفعان گردشگری در ایران است.

به گفته مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن، الگوی توسعه پایدار گردشگری در خلق فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ارائه شده توسط مفاهیم زمین‌گردشگری و ژئوپارک در تلاش برای توسعه پایدار گردشگری در ایران استفاده می‌شود.

اسپهبد با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه شرکت‌های خلاق و نوآوری‌های زمین‌گردشگری و ژئوپارک‌ها می‌گوید: در توسعه این بخش چند موضوع مختلف مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا، حمایت از پژوهش‌های کاربردی، ایده‌های نوآورانه و طرح‌‌های فناورانه در معاونت علمی در اولویت قرار گرفته است.

سهم نزدیک به صفر ایران از تجارت جهانی ۱۰۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی!/ دفن "سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی" زیر خروارها خاک!هر"گردشگر سلامت" معادل ۴۰ الی ۵۰ بشکه نفت ارزآوری دارد/ بهترین حمایت دولت این است که کاری به کار ما نداشته باشد!

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.