تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
کد خبر : 583085

کارت تورکواز Turkuaz فیروزه ای ( اقامت دائم ترکیه) برای ایرانیان

کارت تورکواز Turkuaz فیروزه ای ( اقامت دائم ترکیه) برای ایرانیان

کارت اجازه اقامت دائم در ترکیه که تحت عنوان کارت تورکواز (Turkuaz Kart) یا کارت فیروزه‌ای نیز شناخته می‌شود؛ به منظور جذب نیروی کار متخصص در چهارچوب مقررات نیروی کار بین‌المللی طراحی و تنظیم شده است. در واقع طرح اعطای کارت مذکور برای پرسنل حرفه‌ای و ماهر خارجی و همچنین سرمایه‌گذاران یا پژوهشگرانی که به دنبال

کارت اجازه اقامت دائم در ترکیه که تحت عنوان کارت تورکواز (Turkuaz Kart) یا کارت فیروزه‌ای نیز شناخته می‌شود؛ به منظور جذب نیروی کار متخصص در چهارچوب مقررات نیروی کار بین‌المللی طراحی و تنظیم شده است. در واقع طرح اعطای کارت مذکور برای پرسنل حرفه‌ای و ماهر خارجی و همچنین سرمایه‌گذاران یا پژوهشگرانی که به دنبال مهاجرت به کشور ترکیه هستند؛ در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۷ وارد بخش‌نامه وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه شد. ترکیه کارت تورکواز را به صورت آزمایشی و به مدت ۳ سال به افراد واجد شرایط، اعطا می‌کند و پس از گذشت ۳ سال افراد می‌توانند از حق شهروندی و گذرنامه ترکیه استفاده نمایند. ناگفته نماند که در مدت آزمایشی، وضعیت اشتغال و فعالیت افراد دارنده کارت فیروزه‌ای کنترل خواهد شد.

چه کسانی واجد شرایط دریافت کارت تورکواز ترکیه می‌باشند؟

کشور ترکیه بر این باور است که هر فردی که توانایی ایجاد تغییر مثبت در خاک او را داشته باشد؛ واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائم ترکیه است. به‌عنوان مثال، افرادی مثل دانشمندان که از لحاظ علمی سطح بالایی داشته و می‌توانند در بالابردن سطح کیفی علوم کشور ترکیه نقش مهمی را ایفا نمایند؛ کشور ترکیه از آنها استقبال می‌کند. علاوه بر دانشمندان، افرادی که در حوزه ورزشی موفقیت‌های جهانی را کسب کرده‌اند یا افرادی که توانایی گسترش فرهنگ کشور ترکیه را دارند نیز در اولویت دریافت کارت فیروزه ای اقامت هستند. در ادامه با افرادی که شانس آنها در دریافت کارت اقامت مذکور بالاتر است بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • افرادی که در حوزه علم و فناوری، دانش و تجربه حرفه‌ای و آموزش مشارکت داشته و در موارد مذکور به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند؛ تحت عنوان نیروی کار واجد شرایط مورد قبول هستند.
  • افرادی که در کشور ترکیه برای یک سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا، تصمیم‌گیری کرده‌اند و سبب ایجاد اشتغال و افزایش نرخ صادرت شده‌اند نیز واجد شرایط دریافت کارت تورکواز هستند.
  • دانشمندانی که قابلیت کمک به کشور ترکیه در حوزه‌های مختلف فناوری و علوم دارند.
  • افرادی که در حوزه‌های هنری، فرهنگی و ورزشی شناخته شده هستند.
  • اشخاصی که در حوزه تبلیغات فعالیت دارند و می‌توانند محصولات یا خدمات شرکت‌های داخلی ترکیه را در سطح جهانی معرفی کنند.

مزایای داشتن کارت تورکواز چیست؟

دارندگان کارت فیروزه‌ای یا تورکواز ترکیه از لحاظ مقررات کاری، همانند شهروندان ترکیه به‌شمار می‌آیند. ناگفته نماند که دارندگان این کارت، ملزم به پرداخت مالیات و سایر هزینه‌های شهروندی نیز می‌باشند. در واقع می‌توان گفت که دارندگان کارت مذکور با یک شهروند ترک فرق چندانی نخواهند داشت. در ادامه با مزایای داشتن کارت فیروزه‌ای اقامت دائم ترکیه بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • اخذ شهروندی کشور ترکیه پس از گذشت ۳ سال.
  • افراد دارنده کارت تورکواز با شهروندان ترک فرق چندانی ندارند.
  • شرایط پرداخت بیمه برای دارندگان این کارت، همانند سایر شهروندان عادی بوده و مبلغ اضافه‌ای برای این افراد در نظر گرفته نخواهد شد.
  • فرآیند استخدام شخصی که دارنده کارت فیروزه‌ای است بر اساس قوانین استخدام کارمندان خارجی انجام نمی‌شود. به‌طور دقیق‌تر، برای استخدام دارندگان کارت فیروزه‌ای لازم نیست که ۵ نفر کارمند ترک به ازای یک کارمند خارجی استخدام شده باشند.
  • مشمول دریافت و استفاده از تشویق‌ها و حمایت‌های دولتی.
  • کارت فیروزه‌ای بر اساس قرعه‌کشی و شانس اهدا نمی‌شود. بلکه این کارت به صورت قانونی و تحت نظر وزارت کار به افراد واجد شرایط اعطا خوهد شد.
  • شایان ذکر است که ایرانیان در زمینه ثبت شرکت، خرید ملک و درخواست اقامت در ترکیه و همچنین اخذ کارت تورکواز در رتبه اول قرار دارند.
  • دارندگان این کارت از خدمت نظامی که برای مردان ترک الزامی است؛ معاف خواهند شد.
  • افرادی که کارت فیروه‌ای دارند ملزم به پیوستن به سیستم بیمه اجتماعی ترکیه (SGK) خواهند بود.
  • همانطور که پیش‌تر ذکر شد؛ دارندگان کارت مذکور، فرق چندانی با شهروندان ترک نداشته و از مزیت‌های برابری همچون مسافرت، کار، سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های تجاری، اجازه راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و تشویق‌های دولتی برخوردار می‌باشند.
  • در صورتی که دارندگان کارت فیروزه‌ای و خانواده آنها تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومی کشور محسوب نشوند؛ امکان اعطای شهروندی ترکیه برای آنها فراهم خواهد بود.

کارت تورکواز Turkuaz فیروزه ای ( اقامت دائم ترکیه) برای ایرانیان

طرح کارت فیروزه‌ای و افزایش فروش املاک در ترکیه

از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، موضوع سرمایه‌گذاری و فروش املاک و مستغلات در ترکیه به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، اعطای کارت فیروزه‌ای به واجدین شرایط است. شایان ذکر است افرادی که در ترکیه اقدام به سرمایه‌گذاری با مبلغ حدود ۲ میلیون دلار یا افتتاح حساب با ارزش بیش از ۱ میلیون دلار کنند؛ بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر می‌توانند به راحتی کارت فیروه‌ای اقامت ترکیه را دریافت نمایند. می‌توان گفت که این گزینه، تنها استثنای طرح تورکواز است که به تمکن مالی بسیار بالایی وابسته است.

سرمایه‌گذاری یکی از ملزومات اخذ کارت تورکواز محسوب می‌شود؛ اما منظور از سرمایه‌گذاری، تنها روی ملک یا بازار نیست. بلکه برای اخذ کارت اقامت ترکیه روش‌های دیگری نیز وجود دارد که آگاهی از آنها می‌تواند مسیر دریافت اقامت را برای افراد مختلف، هموارتر سازد. به‌عنوان مثال راه‌اندازی کسب‌وکار در ترکیه، اشتغال با نرخ مثبت و همچنین خرید املاک و مستغلات در ترکیه و عدم فروش آنها به مدت ۳ سال، روش‌های دیگری برای دریافت کارت اقامت تورکواز ترکیه محسوب می‌شوند که می‌توان یکی از آنها را با توجه به شرایط خود انجام داد. ناگفته نماند که اعطای اجازه کار نامحدود و همچنین اجازه اقامت به متقاضیان خارجی به ویژه از سوی نمایندگان بخش املاک و مستغلات، مورد استقبال بسیاری از نمایندگان قرار گرفته است. علاوه بر این مدیرعامل انجمن ساختمان‌سازی استانبول نیز اعلام کرد که اعطای کارت تورکواز، سبب پیشرفت و رشد چشمگیری در بخش املاک و مستغلات شده است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت فیروزه‌ای ترکیه

برای درخواست اقامت دائم ترکیه از طریق کارت فیروزه‌ای به مدارک معینی نیاز دارید که بدون آنها، امکان اقدام برای دریافت کارت وجود نخواهد داشت. در نتیجه ارائه اسناد مذکور، امری حیاتی در جریان درخواست شما محسوب می‌شود. مدارک اخذ کارت فیروزه‌ای به شرح زیر است:

کارت تورکواز Turkuaz فیروزه ای ( اقامت دائم ترکیه) برای ایرانیان

  1. پرکردن و ارائه فرم درخواست (Application Form).
  2. داشتن پاسپورت معتبر و تهیه نسخه کپی از آن و مدارک تاییدکننده صلاحیت شخص متقاضی.
  3. فتوکپی اجازه اقامت (کارت کیملیک که کارت اقامت موقت ترکیه است).
  4. ترجمه و تأیید رسمی مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات.
  5. تهیه عکس پرسنلی + نمونه پروژه‌ها و تحقیقاتی که توسط دانشجو انجام شدند.
  6. سند اثبات میزان سرمایه‌گذاری در ترکیه.

به غیر از مدارک فوق، اسناد دیگری نیز وجود دارند که لازم است هنگام درخواست اخذ کارت تورکواز ارائه شوند:

  • مدارک تحصیلی، قرارداد کاری، رزومه کاری، مدارک مبنی بر تجارب حرفه‌ای و همچنین مدارک بین‌المللی هم‌چون آیلتس.
  • مدارک سرمایه‌گذاری، تمکن مالی، اعتبار صادراتی، توانایی اشتغال‌زایی، فعالیت‌های صادراتی، صورت حساب بانکی، اعتبار صادراتی و سایر مدارک مربوط به تحصیلات آکادمیک، تخصص در حوزه خاص، گواهی ثبت اختراع، مجوزها و گواهینامه‌های معتبر.
  • مدارک مرتبط با موفقیت‌های هنری و ورزشی در سطح ملی یا جهانی و به طور کل ارائه هر مدرکی که مرتبط با فعالیت‌های بین‎‌المللی باشد.

شرکت اویم استانبول

شرکت مهاجرتی اویم استانبول (evim Istanbul group) یکی از معتبرترین مراجع جهت ارائه خدمات مهاجرتی در ترکیه ازجمله خرید خانه در استانبول، مجری خرید و فروش واحدهای مسکونی، تجاری و اداری در ترکیه، اخذ اجازه کار، خدمات صرافی، ترجمه و ترنسفر از فرودگاه، کاریابی، اجاره واحدهای مبله و خالی و… محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اقامت دائم در ترکیه از طریق خرید ملک، ثبت شرکت و… می‌توانید به وب‌سایت این شرکت به آدرس اینترنتی https://evimistanbul.ir/ مراجعه نمایید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.