تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر : 62821

کاربری پلی یورتان در تولید تسمه صنعتی

کاربری پلی یورتان در تولید تسمه صنعتی

از نظر علمی، پلی اورتان PU از دو جزء شیمیایی اصلی تشکیل شده است: پلیمرها و یورتان. در طی فرآیند شیمیایی، پلیمرها توسط گروه‌های یورتان به یکدیگر متصل می‌شوند و محلولی همه کاره ایجاد می‌کنند که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این ترکیب پلیمری محصولی پایدار، ایمن و بادوام ایجاد می کند که روزانه میلیون …

از نظر علمی، پلی اورتان PU از دو جزء شیمیایی اصلی تشکیل شده است: پلیمرها و یورتان. در طی فرآیند شیمیایی، پلیمرها توسط گروه‌های یورتان به یکدیگر متصل می‌شوند و محلولی همه کاره ایجاد می‌کنند که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این ترکیب پلیمری محصولی پایدار، ایمن و بادوام ایجاد می کند که روزانه میلیون ها نفر از آن استفاده می کنند. پلی اورتان اغلب بعنوان مکمل در کنار لاستیک های طبیعی برای تولید انواع تسمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و به قابلیت های کششی، انعطاف و طول عمر تسمه صنعتی در شرایط کاری سخت مانند حرارت زیاد، تحت تاثیر اشعه UV و همچنین تعداد سیکل هایی که تسمه می تواند طی کند می افزاید. بر خلاف سایر ترکیبات مصنوعی بالقوه، پلی یورتان ها در برابر حرارت مقاوم هستند و در هنگام گرم شدن ذوب نمی شوند. این مقاومت حرارتی آنها را به راه حلی عالی برای عناصری تبدیل می کند که می توانند مقادیر زیادی انرژی (مانند ماشین یا یخچال) بدون نگرانی در مورد ذوب شدن یا گرم شدن بیش از حد ساطع کنند. در حالی که اکثر مارک های پلی یورتان مقاوم در برابر حرارت هستند، ترکیبات معدودی (پلی اورتان های ترموپلاستیک) در دسترس هستند که می توانند تحت حرارت اعمال شده ذوب شوند. برخی از انواع تسمه صنعتی که از پلی پورتان PU بعنوان مکمل استفاده می کنند به قرار زیر هستند.

  • تسمه تایم : یکی از حساس ترین نوع تسمه صنعتی می باشد که در تنظیم عملکرد دریچه های سوخت و هوا در موتور های احتراق داخلی نمونه هایی از آن دیده می شود. تسمه تایم اغلب بر روی سطح بیرونی دنده های خود حتی از پلی آمید نیز برای افزایش مقاومت سایشی استفاده می کند.
  • تسمه انتقال قدرت : یکی از گسترده ترین دسته بندی های تسمه صنعتی محسوب می شوند که اغلب بر روی پولی مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربردی ترین انواع تسمه انتقال قدرت می توان به تسمه وی بلت V-belt و تسمه های سراسری اشاره نمود.
  • تسمه نوار نقاله : این سری از تسمه ها اغلب از ترکیب لاستیک طبیعی با پلی اورتان تولید شده و بصورت کلاف با عرض های بالا تا ۱۳۰ سانتی متر تولید و بر حسب سایز مورد نظر برش می خورند. در صنایع غذایی از تسمه نوار نقاله یا کانوایر همراه با پوشش هایی با حداقل فرایند شیمیایی و یا تسمه نقاله پلاستیکی استفاده می شود.

مزایای تسمه های صنعتی پلی اورتان

تسمه های پلی اورتان با قابلیت ارتجاعی بیشتر نسبت به لاستیک و مقاومت سایشی بالاتر، به طور گسترده برای انتقال نیرو و انتقال بار استفاده می شود. آنها می توانند ماندگاری ویژه ای داشته باشند: یک مرکز توزیع پستی بزرگ را در نظر بگیرید، جایی که ۴۰۰۰۰ تسمه  یورتان انبوهی از نامه ها را در حال حرکت به سمت مقصد خود نگه می دارد. برخی از تسمه های پلی اورتان می توانند بیش از یک دهه در چنین محیطی دوام بیاورند.

اورتان یک ترموپلاستیک است، بنابراین خواص فیزیکی آن با افزایش دما تغییر می کند. به عنوان مثال، در دمای ۱۲۰ درجه فارنهایت، طول عمر مواد (که با قابلیت ارتجاعی اندازه گیری می شود) به حدود ۷۰ درصد در دمای اتاق کاهش می یابد. در دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت، انعطاف پذیری به حدود ۱۰ درصد کاهش می یابد. تسمه یورتان با دمای بالا می تواند تا دمای ۲۳۰ درجه فارنهایت عملکرد خوبی داشته باشد، اما گران تر است.

تسمه های با عمر طولانی از یورتان بکر اکسترود شده اند. (اورتان بازیافتی، به نام regrind، اکسترودپذیری، جوش‌پذیری و هزینه را بهبود می‌بخشد، اما کشش و طول عمر تسمه را نیز کاهش می‌دهد.) اتصال متقابل ویژه مولکول‌های زنجیره بلند باعث می‌شود که این تسمه‌ها تحت کشش بالا انعطاف ‌پذیرتر شوند و تا ۲۰ درصد کشش داشته باشند. اتصالات جوش قوی همچنین طول عمر را افزایش می دهد: تقریباً تمام تسمه های اکسترود شده تقویت نشده جوش داده می شوند و فرآیندهای جوشکاری خاص می تواند آنها را عملاً نشکن کند. فرآیندهای متمرکز بر انرژی RF می توانند جوش هایی را تا ۱۰ برابر قوی تر از میله های حرارتی ایجاد کنند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.