تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر : 584775

کاربرد ارز دیجیتال مانا چیست؟

کاربرد ارز دیجیتال مانا چیست؟

با ورود ارزهای دیجیتال به فضای کسب و کار و حتی زندگی روزمره، مفاهیم و پدید‌ه‌های دیگری هم به دنبال آن‌ها وارد زندگی ما شده‌اند. کافی است چرخی در پلتفرم‌های مجازی بزنیم تا غیر از نام ارزهای دیجیتال مرسومی چون بیت کوین و اتریوم، به عباراتی چون استیبل کوین ها، متاورس‌ها و … برسیم. عباراتی

با ورود ارزهای دیجیتال به فضای کسب و کار و حتی زندگی روزمره، مفاهیم و پدید‌ه‌های دیگری هم به دنبال آن‌ها وارد زندگی ما شده‌اند. کافی است چرخی در پلتفرم‌های مجازی بزنیم تا غیر از نام ارزهای دیجیتال مرسومی چون بیت کوین و اتریوم، به عباراتی چون استیبل کوین ها، متاورس‌ها و … برسیم. عباراتی که به نظر پیچیده‌تر از رمزارزهای مرسوم به نظر می‌رسند و درکشان نیازمند داشتن دانشی کافی است. چرا که به طور مثال برای سرمایه گذاری در استیبل کوین ها، آگاهی از این که آیا امکان ریزش استیبل کوین ها نیز وجود دارد؟ ضروری به نظر می‌رسد.

در کنار استیبل کوین ها، بحث دنیای مجازی، با نام اصلی‌ «متاورس» هم این روزها ورد زبان‌ها شده است. عبارتی که توسط بنیان‌گذار فیس بوک مطرح شد و تبدیل به موضوع صحبت روز در میان کسانی شد که به تکنولوژی‌های جدید علاقمند بوده و خواهان حضور آن در زندگی روزمره هستند.

در کنار نام متاورس، از رمزارزهایی هم سخن به میان آمد که به این پدیدۀ جدید مرتبط بودند و در تعامل با این دنیای مجازی. در واقع گفته می‌شود که این رمزارزها، واحدهای پولی متاورس هستند و هر متاورس مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال و توکن‌های مخصوص به خود را برای انجام پرداخت‌ها دارد.

در همین راستا، موضوع این مقاله بر ارز دیجیتال مانا (MANA) و کاربرد آن تمرکز دارد. اما شاید برای کسانی که مفهوم متاورس هنوز برای آن‌ها روشن نیست، بهتر باشد بحث را از چیستی متاورس شروع کنیم و بعد به سراغ ارز دیجیتال مانا برویم. پس همراه ما باشید تا داستان را از اول شروع کنیم.

متاورس (Metaverse)

کاربرد ارز دیجیتال مانا چیست؟

متاورس ترکیبی از دو واژه متا و یونیورس است. متا به معنی فراتر و یونیورس به معنی جهان است و در نهایت، متاورس به معنی جهان دیجیتال است، جهانی که شکلی شبیه‌سازی‌شده از جهان واقعی است.

از منظرِ تکنولوژی، متاورس یک مفهوم از یک جهان آنلاین سه بعدی است که در خود، ترکیبی از چندین فضای مجازی مختلف را جای داده است. به همین خاطر شما می‌توانید به متاورس به عنوان شکلی از  اینترنت در آینده نگاه کنید که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا در این فضاهای سه بعدی با هم ملاقات داشته باشند، کار کنند، بازی‌هایی را انجام دهند و با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

هرچند متاورس هنوز به شکل کامل خود ارائه نشده است اما برخی از سیستم عامل‌ها حاوی المان‌هایی هستند که تا حدودی شبیه المان‌های متاورسی عمل می‌کنند و جالب است بدانیم که در حال حاضر بازی‌های ویدئویی، نزدیکترین تجربه متاورس را برای کاربرانشان به وجود می‌آورند و همین مسئله، توسعه‌دهندگان این بازی‌ها را ترغیب کرده است تا با قراردادنِ المان‌های متاورسی در فضاها و رویدادهای بازی‌ها، مرزهای تکنولوژی را جابه‌جا کنند.

از طرفی دیگر، ارزهای دیجیتال هم نقش مهمی را در فضای متاورس ایفا می‌کنند، به این صورت که در این دنیای مجازی، ارزهای دیجیتال بانی ایجاد اقتصادی دیجیتالی هستند که  در آن توکن‌های مختلف در بده‌بستان‌ها و تراکنش‌های مالی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. همچنین استفاده از کیف پول‌های کریپتو، مانند Wallet Trust و Metamask  هم در فضای متاورس مرسوم است و تکنولوژی بلاک چین می‌تواند سیستم‌های حکومتی شفاف و قابل اعتمادی را در این دنیای مجازی ارائه کند.

خودِ متاورس هم شکل‌های مختلفی دارد که بطور مثال، دسنترالند (Decentraland) یکی از آنهاست. یک فضای بازی سه بعدی که در آن شما می‌توانید دنیاهای مجازی بسازید و در این دنیاها، قادر به انجام اکثر کارهایی باشید که در دنیای واقعی انجام می‌دهید.

در این دنیای مجازی توکن‌ها شما را قادر به خرید و فروش می‌کنند و یکی از معروف‌ترین این توکن‌ها، ماناست که حتما اگر اهل جست‌وجو در وب‌سایت صرافی‌های ارز دیجیتال باشید، عبارت خرید مانا را دیده‌اید. این توکن، یک توکن معروف متاورسی است که با کمک آن می‌توانید معاملات خود را در متاورسِ دیسنترالند انجام دهید.

برای دانستن بیشتر در مورد این ارز دیجیتال محبوب، به بخش بعدی می‌رویم.

دسنترالند  و مانا

کاربرد ارز دیجیتال مانا چیست؟

 

متاورس دسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی سه بعدی است که در آن کاربران می‌توانند محتوا و برنامه‌های کاربردی ایجاد و کسب درآمد کنند. این پلتفرم، مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و هدف آن ایجاد شبکه‌ای متعلق به کاربران است که بتواند تجربه‌ای همه جانبه را به آن‌ها ارائه کند.

در دسنترالند، فضایی که کاربر با آن ارتباط برقرار می‌کند، به عنوان «لند» (LAND) شناخته می‌شود. در واقع LAND یک فضای مجازی سه بعدی محدود و قابل انتقال است که یک دارایی دیجیتالِ غیرقابل تعویض (NFT) است که کاربران می‌توانند آن را خریداری کنند و به طور دائم در مالکیت خود داشته باشند. مالکان LAND  می‌توانند هر کاری را که دوست دارند در بخشی از LAND که مالک آن هستند، انجام دهند، کارهایی مانند ایجاد صحنه‌های پویا، برنامه‌ها و بازی‌ها.

طبق اعلان‌های رسمی، هر قطعه LAND  یک توکن ERC 721 است، با اندازه آن 52 فوت در 52 فوت (16 متر در 16 متر) و تعداد کل 90601 قطعه.

حال اگر خواهان خریدن هر کدام از LANDها در فضای دسنترالند باشید، اینجا همان جایی است که صحبت از مانا به میان می‌آید، چرا که با استفاده از توکن‌های ماناست که شما می‌توانید در این متاورس خرید و فروش انجام دهید.

کاربردهای مانا

در بخش قبلی گفتیم که پلتفرم دسنترالند یک متاورس به اشتراک گذاشته شده است که در آن کاربران می‌توانند زمین‌های مجازی خریداری کنند، با هم معاشرت کنند، تعامل کنند، یاد بگیرند و بازی کنند. به عبارت ساده‌تر، در دنیای غیرمتمرکز دسنترالند افراد می‌توانند زمین‌های متعلق به سایر کاربران را کشف کنند، صحنه‌ها و ساختارها را تجربه کنند، دارایی‌های مجازی را معامله کنند، و ارتباط برقرار کنند.

در متاورس دسنترالند، توکن مانا به عنوان ارز دیجیتال پلتفرم عمل می‌کند. در واقع، مانا یک توکن ERC 20 است که به کاربران امکان خرید یا تجارت زمین و پرداخت برای کالاها و خدمات را در این دنیای مجازی می‌دهد و حتی فراتراز آن، می‌توان از آن برای خرید آواتارها، ابزارهای پوشیدنی و نام‌های منحصر به فرد در بازار دسنترالند استفاده کرد. بنابراین، داشتن توکن مانا، به معنی توانایی در انجام معاملات در دنیای مجازی دسنترالند است. داشتن این توکن، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند برندهای خود را به نمایش بگذارند، هنرمندان می‌توانند گالری‌های مجازی را برای هنر دیجیتال خود راه‌اندازی کنند، و خیلی چیزهای دیگر.

سخن آخر

واقعیت این است که این روزها، مردم زمان بیشتری را نسبت به گذشته، در دنیای مجازی برای کار و اوقات فراغت سپری می‌کنند. از طرفی هم سازمان‌های متمرکز بزرگ، قوانین شبکه‌ها و جریان محتوا را مدیریت می‌کنند و در مقابل، سازندگان و توسعه دهندگان دستمزد بسیار کمی دریافت می‌کنند. داستان به وجود آمدن دسنترالند هم از همین جا شروع شد که برای حل مشکل تمرکز مدیریت و کنترل، این پلتفرم به عنوان یک زیرساخت غیرمتمرکز به وجود آمد تا کاربران خود بتوانند محتوا به اشتراک بگذارند، بازی کنند و ارزش کامل تلاش‌های خود را به دست آورند.

در متاورس دیسنترالند، رمزارز مانا (MANA) توکنی برای خرید و فروش است که به کمک آن می‌توانید دنیاهای مجازی بسازید و اکثر کارهایی را انجام دهید که در دنیای واقعی قادر به انجام آن‌ها خواهید بود. همین حضور ارز دیجیتال مانا در این متاورس است که این روزها خرید ارز دستنرالند MANA را به فعالیتی پرطرفدار تبدیل کرده است. پس اگر تاحالا به سراغش نرفته‌اید، شاید اکنون زمان خریدش باشد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.