تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر : 587322

ژاپن به دنبال ساخت چیپ های ۲ نانومتری؛ ظهور رقیب جدید سامسونگ و TSMC؟

ژاپن به دنبال ساخت چیپ های ۲ نانومتری؛ ظهور رقیب جدید سامسونگ و TSMC؟

ژاپن به دنبال ساخت چیپ های ۲ نانومتری؛ ظهور رقیب جدید سامسونگ و TSMC؟ مقامات دولت ژاپن خبر از سرمایه‌گذاری گسترده روی صنعت نیمه‌هادی و دستیابی به فناوری ساخت چیپ های ۲ نانومتری در آینده‌ای نزدیک داده‌اند. وقتی برای نخستین بار صحبت از همکاری ژاپن و ایالات متحده برای توسعه فناوری ساخت چیپ های ۲

ژاپن به دنبال ساخت چیپ های ۲ نانومتری؛ ظهور رقیب جدید سامسونگ و TSMC؟

مقامات دولت ژاپن خبر از سرمایه‌گذاری گسترده روی صنعت نیمه‌هادی و دستیابی به فناوری ساخت چیپ های ۲ نانومتری در آینده‌ای نزدیک داده‌اند.

وقتی برای نخستین بار صحبت از همکاری ژاپن و ایالات متحده برای توسعه فناوری ساخت چیپ های ۲ نانومتری در اوایل سال جاری میلادی مطرح شد، نسبت به این موضوع مطمئن نبودیم. اما حالا به نظر می‌رسد همه چیز جدی‌تر از آن چیزی است که فکرش را هم می‌کردیم و دولت ژاپن سرمایه‌ای در حدود ۲.۳۸ میلیارد دلار را به مرکز پژوهشی به همین منظور تزریق کرده است.

بیشتر بخوانید:

آیفون ۱۵ پرو با پردازنده 3 نانومتری، قدرتمندترین گوشی سال ۲۰۲۳ می‌شود

این مرکز تحقیقاتی از چندین شرکت نیمه‌هادی نام برده نشده آمریکایی و ژاپنی تشکیل شده است. علاوه بر این چندین دانشگاه از ژاپن، ایالات متحده و قاره اروپا هم عضو این مرکز هستند. ظاهراً IBM، یکی از نامدارترین شرکت‌هایی است که می‌تواند عضوی از این گروه تحقیقاتی باشد.

مرکز تحقیقاتی مشترک آمریکا و ژاپن، برای دستیابی به متریال مورد نیاز ساخت تراشه‌ها با استفاده از فناوری ۲ نانومتری تا نیمه دوم دهه فعلی تحقیقاتی را انجام می‌دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا ژاپن فقط به دنبال متریال مورد نیاز این فناوری است یا آنکه به دنبال احداث کارخانجاتی برای تولید نیز هست. اگر هم دولت ژاپن چنین طرحی داشته باشد، مشخص نیست کدام شرکت بودجه کافی را برای راه‌اندازی یک شرکت تولیدکننده تراشه‌های پیشرو در فناوری دارند.

مدت‌ها از زمانی که شرکت‌های ژاپنی رهبران بازار میکروالکترونیک بودند می‌گذرد. امروزه فقط کیوکسیا (Kioxia) تولیدکننده برتر حافظه در ژاپن است. دیگر توسعه‌دهندگان ژاپنی تراشه‌ها برای تولید محصولات خود یا از گره‌های دنباله‌دار استفاده می‌کنند یا تولید خود را به شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوانی TSMC برون‌سپاری می‌کنند. اما دولت ژاپن می‌خواهد صنعت نیمه‌هادی این کشور آسیایی را احیا کند و به همین دلیل یارانه‌هایی را به شرکت‌های کیوکسیا، وسترن دیجیتال و میکرون داده تا کارخانجات جدید خودشان را در این کشور احداث کنند.

ژاپن برای دستیابی به فناوری ساخت چیپ های ۲ نانومتری جدی است

دولت ژاپن علاوه بر سرمایه‌گذاری ۲.۳۸ میلیارد دلاری در این مرکز تحقیقاتی، در صدد صرف هزینه ۳ میلیارد دلاری روی مراکز تولید پیشرفته و همینطور ۲.۵۲ میلیارد دلاری برای تأمین متریال مورد نیاز جهت تولید است. این سرمایه‌گذاری انبوه، نشان‌دهنده جدیت ژاپن برای حضور قدرتمندانه در صنعت تراشه‌سازی است.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.