تاریخ انتشار : شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر : 65834

چین رکورد جهانی توزیع کوانتومی دوربرد را ثبت کرد

چین رکورد جهانی توزیع کوانتومی دوربرد را ثبت کرد

چین رکورد جهانی توزیع کوانتومی دوربرد را ثبت کرد – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان چینی توزیع کلید کوانتومی دومیدانی (QKD) را از طریق فیبر نوری ۸۳۳ کیلومتری پیاده‌سازی ..

چین رکورد جهانی توزیع کوانتومی دوربرد را ثبت کرد – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان چینی توزیع کلید کوانتومی دومیدانی (QKD) را از طریق فیبر نوری ۸۳۳ کیلومتری پیاده‌سازی کرده‌اند و رکورد جهانی جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند.

این آزمایش که توسط "Guo Guangcan و Han Zhengfu" از دانشگاه علم و فناوری چین رهبری می‌شود، گامی محکم در جهت ساخت شبکه‌های کوانتومی امن زمینی قابل اعتماد و کارآمد در مقیاس ۱۰۰۰ کیلومتر است.

توزیع کلید کوانتومی (QKD) یک روش ارتباط امن است که یک پروتکل رمزنگاری مبتنی بر مکانیک کوانتومی را پیاده‌سازی می‌کند. این روش امکان اشتراک‌گذاری یک کلید تصادفی مخفی را بین دو شخص فراهم می‌کند که می‌توان از آن برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌ها استفاده کرد. معمولاً این روش به اشتباه رمزنگاری کوانتومی خوانده می‌شود، زیرا شناخته‌شده‌ترین مثال از کاربرد آن است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد و مهم توزیع کلید کوانتومی این است که دو کاربر در حال ارتباط می‌توانند حضور شخص ثالث و تلاش او برای کسب دانش از کلید را تشخیص دهند. این ویژگی از یکی از اصول پایه مکانیک کوانتوم ناشی می‌شود: به طور کلی اندازه‌گیری یک سیستم کوانتومی آن را مختل می‌کند. شخص ثالثی که قصد شنود کلید را داشته باشد باید به طریقی آن را اندازه بگیرد و به این ترتیب ناسازگاری‌های قابل تشخیص ایجاد می‌کند.

با استفاده از برهم‌نهی کوانتومی و یا درهم‌تنیدگی کوانتومی و انتقال اطلاعات در حالت کوانتومی، می‌توان یک سیستم ارتباطی ایجاد کرد که توانایی تشخیص استراق سمع را داشته باشد. اگر مقدار استراق سمع از سطح معینی کمتر باشد، می‌توان کلیدی با امنیت تضمین شده تولید کرد که شخص ثالث نتواند درباره آن اطلاعاتی کسب کند. در غیر این صورت تولید کلیدی امن ممکن نیست و ارتباط قطع می‌شود.

رونمایی از نخستین تراشه پردازش تصویر هوش مصنوعی چین برای تلویزیون ۸Kماه‌نورد چینی بیش از ۱۰۰۰ متر به دور ماه سفر کرد

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.