تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر : 49283

چگونه می‌توان ریزش مو را درمان کرد؟

چگونه می‌توان ریزش مو را درمان کرد؟

فهرست۱ درمان ریزش مو۲ فیناستراید۳ ماینوکسیدیل۴ مزوتراپی۵ روش PRP زیبایی همواره یک اصل مهم برای بشر است. در جوامع مدرن امروزی افراد توجه زیادی به ظاهر خود دارند و برای حفظ زیبایی ظاهری خود تلاش‌های بسیاری می‌کنند. عوامل متعددی مانند ریزش مو می‌تواند زیبایی فرد را به خطر بیاندازد. این عوامل گاهی به صورت مستقیم …

زیبایی همواره یک اصل مهم برای بشر است. در جوامع مدرن امروزی افراد توجه زیادی به ظاهر خود دارند و برای حفظ زیبایی ظاهری خود تلاش‌های بسیاری می‌کنند. عوامل متعددی مانند ریزش مو می‌تواند زیبایی فرد را به خطر بیاندازد. این عوامل گاهی به صورت مستقیم و گاهی نیز غیرمستقیم اثر خود را اعمال می‌کنند و افراد را با مشکل یا مشکلاتی مواجه می‌کنند که به هیچ وجه خوشایند نیست. وقتی شخصی زیبایی خود را از دست دهد و یا آن را در خطر ببیند تا حد زیادی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی شود. پارامترهای مختلفی مانند: حجم موی سر در میزان رضایت یک فرد از تناسب و زیبایی ظاهر خود نقش دارند. به همین دلیل ریزش مو به مسئله‌ای جدی برای افراد تبدیل شده است.

درمان ریزش مو

ریزش مو یک مسئله آزاردهنده است که هیچ ربطی به سن و سال ندارد و در گروه‌های سنی مختلف دیده می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان و رفع این مشکل وجود دارد. برخی از این روش‌ها تهاجمی و جراحی و برخی دیگر غیرجراحی و غیرتهاجمی هستند. ممکن است افراد به دلایل مختلفی از روش کاشت مو با جراحی دوری کنند. حتی در موارد بسیار پزشک تشخیص می‌دهد که اصلا به روش‌های کاشت نیازی نیست و این مشکل با روش‌های دیگری از جمله: فیناستراید، ماینوکسیدیل، مزوتراپی و PRP  درمان می‌شود. در ادامه به توضیح مختصری از این روش‌های درمانی می پردازیم.چگونه می‌توان ریزش مو را درمان کرد؟

فیناستراید

فیناستراید نوعی دارو است  که در گذشته برای بیماری خاصی استفاده می‌شد. از آن‌جا که مصرف هر دارو عوارضی دارد، یکی از عوارض این دارو نیز کاهش ریزش مو و رشد موهای جدید بود. این عارضه آن‌قدر خوشایند بود که به داروی درمان ریزش مو تبدیل شد و امروزه به داروی محبوب برای رشد مو تبدیل شده است.این دارو از طریق کاهش تولید هورمون‌های کاهنده رشد مو و یا توقف آن تأثیر خود را نشان می‌دهد. این دارو در دو نوع خارجی و ایرانی وجود دارد. نوع خارجی آن با نام تجاری فین پشیا و نوع ایرانی با نام فین استراید شناخته می‌شود. البته این دو نوع از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند. این داروی هورمونی با تنظیم هورمون دی اچ دی از ریزش مو جلوگیری کرده و به حفظ فولیکول مو کمک می‌کند. فیناستراید به شکل قرص است و فقط باید یک مدت مصرف شود.

ممکن است این قرص مانند داروهای دیگر حساسیت‌زا باشد و یا مصرف آن با داروی دیگر تداخل ایجاد کند که البته با مشورت پزشک این مشکلات به راحتی قابل حل هستند. غالبا این روش درمانی بیشتر برای ریزش مو در آقایان استفاده می‌شود و برای خانم‌ها چندان رایج نیست. این قرص می‌تواند الگوی ریزش مو در آقایان که شامل عقب رفتن خط مو، طاسی ناحیه وسط سر، نازک شدن مو و کم پشت شدن آن می شود را درمان کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که اثر بخشی این دارو زمانبر است و اصلا نباید نا‌امید شوید. همچنین این قرص تنها زمانی جوابگو است که علت ریزش و کم پشت شدن مو به دلیل افزایش هورمون دی اچ تی باشد در غیر این صورت تأثیر چندانی نخواهد داشت. این دارو به صورت روزانه مصرف می‌شود و زمان مصرف آن در طول روز اصلا مهم نیست.

ماینوکسیدیل

ممکن است داروی ماینوکسیدیل را در زمره داروهای فشار خون دیده باشید. این دارو از گذشته تا کنون برای درمان فشار خون استفاده می‌شود‌ و یکی از عوارض قابل توجه آن پر مویی است که در سال‌های اخیر مورد توجه پزشکان زیبایی قرار گرفته و وارد عرصه تکنولوژی زیبایی پوست و مو شد. این دارو به دو شکل محلول و فوم وجود دارد و به صورت موضعی مصرف می‌شود. شکل فوم آن برای افرادی مناسب است که کچلی کامل دارند و یا موی سر خود را تراشیده‌اند چون اگر این افراد از نوع محلول استفاده کنند، دارو روی سرشان سر خورده و جذب نمی‌شود. نوع محلول نیز برای کسانی قابل استفاده است که دچار طاسی سکه‌ای یا موی کم پشت شده‌اند. در این افراد نیز فوم جوابگو نیست چون موی سر مانع رسیدن آن به پوست سر و جذب دارو می‌شود.

غالبا این دارو در دو دوز ۲ و ۵ درصد تولید می‌شود. ۲ درصد برای خانم‌ها و برای آقایان نیز صرفا برای ریش و سبیل و ۵ درصد برای آقایانی که ریزش مو شدید دارند مناسب است. محلول ماینوکسیدیل به لوله اسپری دار عرضه می‌شود و استفاده از آن را آسان کرده است. ممکن است در مراحل ابتدایی درمان افراد شاهد موهای نازک و نرم باشند که با تداوم دوره درمان موهای تیره و محکم ظاهر می‌شوند. این روش درمانی برای آقایانی که ریزش موی سکه ای دارند و یا در سنین جوانی بر اثر عوامل ناشی از ارث دچار ریزش مو و یا طاسی سکه ای شده اند، بسیار مناسب است و نتیجه مثبتی از آن حاصل می‌شود. این دارو عوارض بسیار کمی دارد و عوارض آن ممکن است تنها با خارش یا حساسیت کم در ناحیه درمان بروز کند.

مزوتراپیچگونه می‌توان ریزش مو را درمان کرد؟

این روش درمانی چند دهه است که برای بازیابی کیفیت مو و رفع کم پشتی آن همچنین کمک به رشد مجدد مو در افرادی که به تازگی دچار ریزش مو شده‌اند و یا طاسی سکه‌ای دارند، استفاده می‌شود و به عنوان یک روش غیر تهاجمی مناسب شناخته شده است. پزشکان در این روش به وسیله ریز تزریق‌هایی باعث تحریک بازسازی و ترمیم موی طبیعی می‌شوند. در این تکنولوژی اکثر مشکلاتی که سبب ریزش و کچلی موی سر می‌شوند مانند: کمبود یا فقر مواد مغذی در بدن، کاهش جریان خون در ناحیه پوست سر، عدم تعادل هورمون‌ها در نزدیکی فولیکول‌های مو و غیره مورد توجه و تحقیق قرار می‌گیرند. بنابراین محلول متناسب با نیازهای بیمار به پوست سر وی تزریق می‌شود. مواد موجود در محلول شامل: مواد معدنی، ویتامین‌ها، آمینو اسید‌ها، اسیدهای هسته‌ای، کوآنزیم‌ها و برخی مواد شیمیایی فعال می‌شود.

روش انجام این درمان برای هر بیمار متفاوت است. معمولا هر جلسه حداکثر نیم ساعت زمان می‌برد. متخصصان زیبایی معمولا برای این که بتوانند شرایط مناسب برای تحریک رویش مو در پوست سر افراد را فراهم کنند، بسته به شرایط بیمار و ناحیه درمان حداقل ۱۰ جلسه تزریق تجویز می‌کنند. معمولا جلسات اول فشرده برگزار می‌شود ولی برای جلسات پایانی فواصل زمانی بیشتر می‌شود. نتایج درمان و سرعت اثر گذاری دارو نیز بسته به شدت ریزش مو و نحوه پاسخ بدن بیمار به درمان مزوتراپی طی حداقل ۲ ماه تا حداکثر ۶ ماه مشخص می‌شود. این روش درمانی بدون درد است اما ممکن است بعد تزریق درد کم یا التهاب جزئی ایجاد شود که قابل تحمل است.

روش PRP

این روش جدیدترین روش درمان غیرجراحی است که برای درمان ریزش مو و کم پشت شدن آن به کار می‌رود. این روش درمانی با تزریق پلاسما انجام می‌شود. پلاسما در واقع غنی از پلاکت عامل رشد موی سر است که می‌تواند فولیکول‌های ضعیف شده یا نازک را تقویت و تحریک کند. برای ساخت PRP  در روز درمان از خود بیمار خون گرفته می‌ شود و به وسیله سانتریفیوژمخصوص پلاسمای خون جدا می‌شود. سپس پلاسما با ماتریکس ترکیب می‌شود و این ترکیب حاوی فاکتورهای ضروری برای رشد مو می‌باشد. از آن‌جا که پلاسما از خود بیمار گرفته شده درصد تهاجم  و آلرژی صفر است. معمولا قبل از تزریق پوست سر را بی‌حس می کنند و عملاً دردی حس نمی‌شود. زمان تزریق نیز حداکثر ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و در یک جلسه انجام می‌شود.

 

روند بهبود نیز سریع انجام می‌شود. حتی افراد بعد از تزریق می‌توانند به کارهای روزمره خود بپردازنند. البته ممکن است تا ۴۸ ساعت بعد درمان  درد کمی احساس شود که قابل تحمل است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. حدود ۴ تا ۸ ماه بعد نیز نتیجه درمان هویدا می‌شود و افراد می‌توانند موی ضخیم و حجیم را روی سر خود ببینند. پی آر می برای افرادی مناسب است که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند و یا جراحی پیوند مو انجام داده‌اند و می‌خواهند موهای غیر پیوندی خود را حفظ کنند. این درمان تزریقی تأثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش مو  در بیماران  ژنتیکی و غیرارثی دارد.

نکته مهم در تمام روش‌های فوق برای درمان ریزش مو این است که این روش‌ها غیرتهاجمی و کم خطر هستند و هزینه بسیار کمتری نسبت به کاشت طبیعی و مصنوعی مو دارند. ضمن این که افراد می‌توانند در مراحل ابتدایی ریزش خود را با هزینه کم درمان کنند. علاوه بر آن این چند روش برای افرادی که نسبت به کاشت ترس دارند مناسب است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.