تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر : 58883

چگونه خودمان را به طور کامل از اینترنت حذف کنیم؟

چگونه خودمان را به طور کامل از اینترنت حذف کنیم؟

چگونه خودمان را به طور کامل از اینترنت حذف کنیم؟دلایل بسیاری برای اینکه یخواهیم به طور کلی خودمان را از اینترنت حذف کنیم وجود دارد. اما آیا این کار شدنی است؟
متاسفانه، شما نمی‌توانید خود را به طور کام..

حذف کردن اطلاعات و داده از اینترنت و فضای مجازیچگونه خودمان را به طور کامل از اینترنت حذف کنیم؟

دلایل بسیاری برای اینکه یخواهیم به طور کلی خودمان را از اینترنت حذف کنیم وجود دارد. اما آیا این کار شدنی است؟

متاسفانه، شما نمی‌توانید خود را به طور کامل و صد درصدی از اینترنت و فضای مجازی حذف کنید. چراکه برای این کار، شما باید تمام متن‌ها، تصاویر، ویدیوها، توییت‌ها و سفارش‌های آنلاین را پیدا کنید و آنها را حذف نمایید. هر چند، راه‌حل‌هایی که برای کاهش حضور شما در دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد که احتمال افشای اطلاعات و داده‌های شما را کاهش می‌دهد.

در این مطلب، به مسیری پرداخته خواهد شد که شما با طی آن، خواهید توانست تا حضور خود در دنیای مجازی را به کمترین حد ممکن برسانید و کنترلی بر روی داده‌ها و اطلاعات آنلاین خود داشته باشید. پس اگر قصد حذف کردن خود از دنیای مجازی را دارید، همراه با گجت نیوز باشید.

چطور خود را از اینترنت حذف کنیم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بر طبق آن، افراد می‌خواهند تا حضور خود و ردپای الکترونیکی خود را به صورت دائمی از بین ببرند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای محافظت از هویت و همچنین جلوگیری از سرقت هویتی
  • افزایش حریم شخصی کلی
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن به صورت آنلاین
  • حذف تصاویر آنلاین به دلیل حضور در مقامی سیاسی
  • پایان دادن به پیام‌های تبلیغاتی – اگرچه، حذف کردن خود از دنیای اینترنت، راهی مناسب برای پایان دادن به پیام‌های تبلیغانی نیست.

این فهرست بسیار طولانی و ادامه‌دار است. اما قبل از اینکه به سراغ حذف کردن خود از دنیای مجازی و اینترنت بروید، باید بدانید که این کار، اشکالاتی نیز دارد. برخی از این اشکالات همانند موارد زیر است.

  • شما دسترسی به برخی از پلتفرم‌ها و سرویس‌ها را نخواهید داشت چراکه برای دسترسی به آنها به ایمیل و برخی اطلاعات شخصی نیاز است.
  • عدم حضور در دنیای مجازی و اینترنت ممکن است در برخی موارد همچون مصاحبه‌های شغلی برای شما دردسر ساز باشد.
  • شما منزوی‌تر خواهید شد چراکه ارتباط غیر فیزیکی با خانواده، دوستان و همکاران تقریبا غیرممکن می‌شود.

چطور خود را از دنیای مجازی حذف کنیم

تنها راه برای داشتن کنترل نسبت به حریم خصوصی خود، این است که نسبت به اطلاعات شخصی که به صورت آنلاین هستند، کنترل داشته باشید.

حذف کردن اطلاعات و داده از اینترنت و فضای مجازی

اطلاعات خود از موتورهای جستجو و سایت‌های جمع‌آوری داده حذف کنید

اولین جایی که یک شخص ممکن است به دنبال اطلاعاتی در مورد شما بگردد، موتورهای جستجو به خصوص گوگل است. شما باید علاوه بر گوگل، در موتورهای جستجوی دیگری همچون بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجوی در دسترس، نام خود را جستجو کنید.

نتایج جستجو به شما نشان خواهد داد که چه سایت‌هایی به عنوان کارگزاری داده در حال فعالیت هستند. از جمله این سایت‌ها نیز می‌توان به سایت Whitepages و Spokeo و MyLife اشاره کرد. این وب سایت‌ها، اطلاعات مردم همچون نام، شماره تماس و آدرس را به صورت تصادفی جمع‌آوری می‌کنند. این خطر وجود دارد که این اطلاعات شخصی شما به فروش گذاشته شود.

بنابراین، بسیار مهم است که در صورتی که نام خود را در این وب سایت‌ها پیدا کردید، برای حذف نام خود از آن درخواست بدهید. افراد ساکن اروپا، می‌توانند از طریق این لینک، فرمی را پر کنند و از شرکت گوگل درخواست نمایند تا اطلاعات آنها را از موتور جستجوی خود حذف کند.

نتایج جستجوی قدیمی را حذف کنید

فرض کنید که اطلاعات شما در یک صفحه وب وجود دارد. سپس، شما آن صفحه وب را حذف می‌کنید اما حتی پس از مدت‌های طولانی نیز، پس از اینکه دوباره نام خود را در گوگل جستجو می‌کنید، مشاهده می‌کنید که در نتایج جستجو، لینک این صفحه وب همچنان وجود دارد. اما زمانی که بر روی آن کلیک می‌کنید، هیچ صفحه‌ای باز نمی‌شود.

این به این دلیل اتفاق می‌افتد که یک نسخه قدیمی از این صفحه وب در داخل کش سرورهای گوگل قرار دارد. برای آنکه گوگل سرورهای خود را آپدیت کند، شما از طریق این لینک، باید درخواستی به گوگل ارسال کنید تا سرورهایش را آپدیت کند و نتایج جستجوی قدیمی و کش‌شده را حذف کند تا بدین ترتیب، آن صفحه وب به طور دائم حذف شود.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت گوگل به خواسته شما عمل کند و آن نتایج جستجوی کش‌شده را حذف کند. با این حال، این کار ارزش امتحان کردن را دارد و به کم رنگ‌تر شدن حضور مجازی شما بسیار کمک می‌کند.

اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را حذف کنید

حذف کردن اطلاعات و داده از اینترنت و فضای مجازی

بدون شک، اکانت‎‎‎‌های شبکه‌های اجتماعی شما، دارای اطلاعات شخصی بسیار زیادی است. هر فرد غریبه‌ای می‌تواند به تصاویر، ویدیوها و تاریخ تولد و اطلاعات خانوادگی شما در شبکه‌های اجتماعی نگاه کند. برای حذف حضور مجازی خود، باید تمام اکانت‌های شبکه های اجتماعی خود را حذف و غیر فعال کنید.

تمام اکانت‌های شما در شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، ردیت و غیره باید حذف شوند. توجه داشته باشید که حذف اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، مسئله بزرگی است، پس حتما عواقب طولانی مدت انجام این کار را در نظر داشته باشید.

برای حذف اکانت‌های خود باید وارد تنظیمات اکانت خود شده و به دنبال گزینه غیر فعال سازی، حذف یا بستن اکانت بگردید. تنظیمات این بخش بسته به شبکه اجتماعی مورد نظر، متفاوت خواهد بود. اگر در حذف اکانت خود در یک شبکه اجتماعی مشکل داشتید، می‌توانید این مسئله را جستجو کنید و مراحل آن را سپری کنید. اگر حذف یک اکانت غیر ممکن بود، در این صورت، اطلاعات داخل اکانت را تغییر داده تا کمترین اطلاعات از شما در داخل آن وجود داشته باشد و سپس حالت آن را به خصوصی تغییر بدهید.

تاریخچه جستجو و خریدهای آنلاین خود را پاک کنید

هر زمان که شما اقدام به خرید آنلاین می‌کنید، یک ردپای مالی و همچنین یک آدرس ایمیل از خود در داخل آن سایت به جا می‌گذارید. در صورتی که این سایت‌ها مورد حمله و نفوذ قرار بگیرند، ممکن است اطلاعات شخصی و حساسی از خریداران افشا شود. پس، همانطور که اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را حذف کردید، اکانت‌های خود در سایت‌های فروشگاهی را نیز می‌توانید حذف یا غیر فعال کنید.

تاریخچه جستجوی شما از جمله پسوردها، کوکی‌ها، کش‌ها، بوکمارک‌ها و روش‌های پرداخت همگی باید حذف شوند. استفاده از یک وی پی ان یا مرورگر تور برای پوشاندن حضور شما در فضای مجازی و اینترنت کافی نیست و بهترین و موثرترین راه پاک کردن است.

اکانت‌های ایمیل و فعالیت‌های خود در وبلاگ‌ها را حذف کنید

حذف کردن اطلاعات و داده از اینترنت و فضای مجازی

برای آنکه، حضور خود در دنیای مجازی را به طور کامل پاک کنید، باید اکانت‌های ایمیل خود را نیز حذف کنید. اکانت‌های ایمیل، اطلاعات شخصی، مالی و جزیی بسیار زیادی از شما دارند و باید حتما اقدام به حذف آنها بکنید.

علاوه بر این، پست‌ها، کامنت‌ها و بلاگ‌ها شامل نظرات و افکار شخصی شما هستند که ممکن است شما نخواهید تا در دسترس باشند. پس بنابراین، تمام اکانت‌های ایمیل، بلاگ‌های آنلاین و انجمن‌هایی که در آنها ثبت نام کردید، باید حذف شوند. اطلاعات خود را در موتورهای جستجو مختلفی جستجو کنید تا اکانت‌های قدیمی و فراموش شده خود را پیدا کنید و آنها را حذف نمایید.

برخی از فروم‌ها و انجمن‌ها، حذف کردن کامنت‌های گذشته را بسیار دشوار می‌کنند، پس بهترین روش این است که هر کدام را بررسی کرده و آنها را ویرایش کنید تا جزییات مربوط به شما از آن حذف شود.

از وسائل هوشمند دوری و مجوزهای برنامه‌های گوشی خود را محدود کنید

امروزه، بسیاری از وسائل، هوشمند هستند و دارای کاراکردهای متفاوتی هستند. این یک نقص نادیده گرفته شده است، چراکه آنها دارای میکروفن و دوربین‌هایی هستند که می‌توانند گوش بدهند و ضبط کنند. برای آنکه به بیشترین حد از ناشناس بودن در دنیای مجازی و اینترنت دست پیدا کنید، باید السکا، رینگ و دیگر وسائل هوشمند را از زندگی خود خارج کنید. شما باید مجوزهای مربوط به برنامه‌های گوشی خود را محدود کنید و دسترسی برنامه‌ها به مواردی همچون مکان، میکروفن، دوربین را در گوشی همراه خود محدود کنید.

از سایت‌ها و شرکت‌های حریم خصوصی اینترنت برای حذف اطلاعات خود کمک بگیرید

برخی از وب سایت های اینترنتی وجود دارند که به کاربران کمک می‌کنند تا داده‌های نادیده گرفته شده و مربوط به آنها را پیدا و حذف کنند. از جمله این سایت ها نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سایت DeleteMe – این شرکت، یک محافظت سالانه از شما در برابر سایت‌های جمع‌آوری داده و کارگزارهای داده فراهم می‌آورد. با یک هزینه اشتراک، این شرکت به صورت دوره‌ای، جستجو می‌کند و هر اطلاعات مربوط به شما در وب سایت های جمع‌آوری داده را حذف می‌کند.

سایت AccountKiller – این سایت بسیار مفید است و سریعترین روش‌ها برای حذف اکانت‌های مجازی را فهرست می‌کند. در صورتی که قصد حذف اکانت را ندارید، این سایت اطلاعاتی و راهنمایی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد تا اکانت خود را به طور کامل خصوصی کنید.

سایت JustDeleteMe – این سایت، یک سایت کارآمد دیگری است که راه‌های مستقیمی برای حذف یا کنسل کردن اکانت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و دارای لینک‌های بسیار مفیدی است.

آیا می‌توان واقعا خود را از اینترنت و فضای مجازی حذف کرد؟

آیا با روش‌های بالا، اطلاعات شما از داخل اینترنت و فضای مجازی حذف خواهد شد؟ بله تقریبا. بزرگترین مسئله البته تکمیل کردن تمام این مراحل است چراکه هر کدام از آنها، نیازمند زمان، اراده، صبر و در برخی موارد پول است. یکی دیگر از روش‌ها نیز به خدمت گرفتن شرکت‌های آنلاین شناخته شده برای انجام این کار برای شما است. اگر فکر می‌کنید که انجام این کار زیاده‌روی است، پس باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای بالا بردن امنیت و حریم خصوصی خود در دنیای آنلاین باشید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.