تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۵:۴۴
کد خبر : 60649

چه می‌شود اگر موجودات فضایی را پیدا کنیم؟

چه می‌شود اگر موجودات فضایی را پیدا کنیم؟

چه می‌شود اگر موجودات فضایی را پیدا کنیم؟بسیاری از دانشمندان حوزه نجوم از چندین سال گذشته تا به امروز در تلاشند تا شواهدی از وجود موجودات فضایی را در کیهان کشف کنند، اما چه می‌شود اگر موجودات بیگانه ر..

موجودات فضاییچه می‌شود اگر موجودات فضایی را پیدا کنیم؟

بسیاری از دانشمندان حوزه نجوم از چندین سال گذشته تا به امروز در تلاشند تا شواهدی از وجود موجودات فضایی را در کیهان کشف کنند، اما چه می‌شود اگر موجودات بیگانه را پیدا کنیم؟

در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بر این باورند که حیات بیگانه وجود دارد و در آینده نزدیک انسان قادر به ارتباط با آنها خواهد بود. در همین راستا دانشمندان ناسا با تاکید بر این که تاکنون نشانه محکمی مبنی بر وجود حیات هوشمند کشف نشده است اعلام کردند یکی از اهداف بزرگ ما پاسخ به این پرسش است که آیا انسان در کیهان تنها است یا خیر. از این رو پیش از پاسخ به این سوال مهم، بشر باید خود را برای هر نوع رویارویی در آینده با موجودات فضایی آماده کند و بداند آنها هنگام ارتباط با ما چه نوع رفتاری را نشان خواهند داد.

جیمز گرین، دانشمند ارشد ناسا با انتشار گزارشی بر لزوم دسته‌بندی شواهد حیات بیگانه تاکید کرد و گفت نسل ما به شکل علمی قصد دارد نشانه‌ای از حیات بیگانه را کشف کند. از این رو با توجه به وجود چنین پتانسیلی ما باید در این زمینه مسئول باشیم و آنها را سازماندهی کنیم. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش که در مجله Nature منتشر شده و حاصل پژوهش جیمز گرین و تیمش است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اقدامات ضروری برای کشف موجودات فضایی

موجودات فضایی

طبق این گزارش، در منظومه‌های ستاره‌ای، سیارات مختلفی رصد شده‌اند که احتمال وجود موجودات بیگانه در آنها بسیار زیاد است. اگر فرازمینی‌ها قادر به ارسال سیگنال‌های رادیویی باشند یا بتوانند میان ستاره‌ها سفر کنند، بدون شک سطح تکنولوژی آنها نسبت به ما بسیار بالاتر خواهد بود. از این رو می‌بایست برای ارتباط با آنها بسیار محتاط باشیم. همچنین از آنجایی که ما موجودات فضایی را بیگانه خطاب می‌کنیم، برای آنها نیز ما موجودات ناشناخته و بیگانه خواهیم بود.

گفتنی است در حال حاضر نیز بسیاری از انسان‌ها، موجودات فضایی را نه یک موجود بیگانه بلکه به عنوان یک موجود طبیعی، زنده و متفکر می‌دانند. همچنین احتمال دارد فرازمینی‌ها کاملا به ما شباهت داشته باشند یا همانند هیولاهای داستان‌های علمی و تخیلی بسیار ترسناک به نظر برسند. در حال حاضر کسی نمی‌تواند به ابهامات این حوزه به درستی پاسخ دهد، اما به احتمال زیاد در کیهان اشکال دیگری از حیات وجود دارد و نوع ارتباط و دسته‌بندی شواهد آنها بسیار حائز اهمیت است.

موجودات فضایی

ستاره‌شناسان معتقدند کشف موجودات فضایی توسط بشر یک رویداد تک بعدی و بدون بازخورد نخواهد بود. در واقع احتمال دارد با یافته‌های علمی قادر باشیم کشف حیات را در آینده‌ای نزدیک به اثبات برسانیم. محققان اعلام کردند در تاریخ ادعاهای متعددی در خصوص کشف حیات بیگانه مطرح شده که البته بعدها کارشناسان آنها را به طور کامل اشتباه یا دارای ابهام دانستند، اما جستجوی موجودات بیگانه همچنان برای دانشمندان ارزشمند بوده و همواره در تلاشند تا در این حوزه به کشفیات مهمی دست پیدا کنند.

محققان بر این باورند که برای اندازه‌گیری و ترسیم اکتشافات جدید به یک مقیاس‌بندی نیاز است؛ مقیاسی که در پایین‌ترین سطح به شناسایی اولیه نشانه‌های زیستی بپردازد و در بالاترین سطح نیز ویژه‌ترین نشانه‌ها را مورد اندازه‌گیری قرار دهد. دانشمندان با این مقیاس قادر خواهند بود به خوبی یافته‌های جدید را تفسیر کنند.

موجودات فضایی

جیمز گرین و تیمش در پایان این گزارش تاکید کردند به طور کلی اگر محققان بتوانند بهترین روش برای برقراری ارتباط در خصوص تشخیص حیات بیگانه را ایجاد کنند، قطعا می‌توان در این پروژه بزرگ انتظارات معقولی را شکل داد، به سایر مراحل ارزش بخشید و اعتماد عمومی را جلب کرد. در واقع در این مطالعات، فارغ از هر نتیجه‌ای که محققان به آن دست پیدا می‌کنند، مهم این است که در این حوزه گام بزرگی برداشته و بتوانند با ارائه یافته‌های خود در سطح عمومی ابهامات موجود را برطرف سازند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.