تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱:۱۰
کد خبر : 21329

چند نکته مهم در مورد خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ماه

چند نکته مهم در مورد خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ماه

چند نکته مهم در مورد خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ماه خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیر ماه یکی از مهم‌ترین اتفاقات نجومی امسال بوده و در ادامه قصد داریم تا به برخی از نکات اصلی برای لذت بردن از این پدیده شگفت‌انگیز بپردازیم.
خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر اولین کسوف سال جاری به حساب می‌آید و تا به امروز هیجان و شور و شوق زیادی را در بین طرفداران پدیده‌های نجومی به همراه داشته است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نکات در مورد این کسوف شگفت‌انگیز را بررسی کنیم.
خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیر ماه خورشید گرفتگی فردا از نوع حلقه‌ای بوده که با نام حلقه آتش هم شناخته می‌شود. شاید تاکنون شنیده باشید که ماه در گردش‌های خود به دور زمین در فواصل مختلف قرار می‌گیرد و گاهی اوقات این جرم آسمانی شگفت‌انگیز دورتر و یا نزدیک‌تر از فاصله معمولی‌اش در آسمان شب ظاهر می‌شود.
به واسطه وقوع همین پدیده، در روز یکشنبه یکم تیر، ماه کمی دورتر از حالت معمولی خود نسبت به زمین خواهد بود و به همین دلیل به هنگام عبور این جرم آسمانی از جلوی خورشید و وقوع کسوف، تمامی سطح خورشید توسط ماه پوشانده ن..

چند نکته مهم در مورد خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ماه

خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیر ماه یکی از مهم‌ترین اتفاقات نجومی امسال بوده و در ادامه قصد داریم تا به برخی از نکات اصلی برای لذت بردن از این پدیده شگفت‌انگیز بپردازیم.

خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر اولین کسوف سال جاری به حساب می‌آید و تا به امروز هیجان و شور و شوق زیادی را در بین طرفداران پدیده‌های نجومی به همراه داشته است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نکات در مورد این کسوف شگفت‌انگیز را بررسی کنیم.

خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیر ماه

خورشید گرفتگی فردا از نوع حلقه‌ای بوده که با نام حلقه آتش هم شناخته می‌شود. شاید تاکنون شنیده باشید که ماه در گردش‌های خود به دور زمین در فواصل مختلف قرار می‌گیرد و گاهی اوقات این جرم آسمانی شگفت‌انگیز دورتر و یا نزدیک‌تر از فاصله معمولی‌اش در آسمان شب ظاهر می‌شود.

به واسطه وقوع همین پدیده، در روز یکشنبه یکم تیر، ماه کمی دورتر از حالت معمولی خود نسبت به زمین خواهد بود و به همین دلیل به هنگام عبور این جرم آسمانی از جلوی خورشید و وقوع کسوف، تمامی سطح خورشید توسط ماه پوشانده نمی‌شود. در این حالت حلقه‌ای از نور خورشید در اطراف قمر زمین دیده می‌شود که علاقه‌مندان از مدت‌ها پیش چنین پدیده‌ای را با نام حلقه آتش نام‌گذاری کرده‌اند.

در حلقه آتش خورشید گرفتگی یکشنبه در حالت حداکثری، حدودا ۹۹.۵ درصد از نور خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد، اما همین مقدار کم کافی است تا حلقه‌ای حیرت‌انگیز از نور ستاره منظومه شمسی را به دور سایه ماه ببینیم.

زمان و مکان مشاهده

کسوف فردا از ساعت ۸:۱۵ صبح یکم تیر ماه امسال به وقت ایران شروع می‌شود و تا ساعت ۱۴:۰۴ همان روز ادامه خواهد داشت. همان‌طور که در گیف زیر می‌بینیم، سایه ماه در زمانی که جلوی خورشید قرار می‌گیرد، از قسمت غربی سیاره حرکت کرده و نقطه حداکثری کسوف، یعنی محلی که از آن نقطه ماه در مرکز قرص خورشید دیده می‌شود، از کشورهایی مانند کنگو، سودان جنوبی، اتیوپی، اریتره، هند، پاکستان، یمن، عمان، تبت، چین، تایوان و گوام عبور خواهد کرد.

چند نکته مهم در مورد خورشید گرفتگی یکشنبه 1 تیر ماه

متاسفانه خورشید گرفتگی یکشنبه در کشور ما به صورت کامل قابل دیدن نیست، اما هر چه از شمال کشور به سمت جنوب حرکت کنیم، قرص ماه در آسمان بیشتر به سمت مرکز قرص خورشید نزدیک خواهد بود. البته تمامی این‌ها به این موضوع وابسته است که آسمان منطقه محل سکونت علاقه‌مندان صاف باشد و هیچ ابری از ظاهر شدن حلقه آتش در آسمان جلوگیری نکند.

هشدارها

همان‌طور که بسیاری از ما می‌دانیم، هیچ خورشید گرفتگی نباید بدون استفاده از تجهیزات محافظتی دیده شود و همیشه توصیه شده که علاقه‌مندان کسوف‌ها را با چشم غیرمسلح نبینند. از آنجایی که خورشید منظومه ما فوق‌العاده پرنور است، نگاه کردن مستقیم به آن در هر حالت کسوفی به چشم‌ها آسیب می‌رساند و باعث نابینایی موقت و وارد شدن آسیب به مردمک چشم و بخش‌های حساس‌به‌نور سیستم بینایی شود.

معمولا می‌توان از عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی که استاندارد ISO 12312-2 در ساخت آن‌ها رعایت شده، برای تماشای کسوف استفاده کرد، اما مهم‌ترین نکته در این رابطه، به کار گیری هر شکلی از وسایل محافظتی است. برای تصویربرداری از خورشید گرفتگی یکشنبه هم باید فیلترها و عدسی‌های خورشیدی مخصوص بر روی دوربین شما نصب باشد.

ساده‌ترین راه برای امتحان سالم بودن عینک کسوف مورد استفاده، عبور نور از داخل آن خواهد بود. عینک‌های استاندارد تنها نور خورشید را عبور می‌دهند و اگر توانستید نورهای مصنوعی را از داخل فیلتر عینک‌ها ببینید و یا خورشید در پشت عینک بیش از حد نورانی یا کدر بود، عینک شما استاندارد نیست.

عینک‌های خورشید گرفتگی را می‌توان بر روی عینک‌های طبی معمولی پوشید، اما اگر می‌خواهید که با استفاده از تلسکوپ یا دوربین به کسوف فردا نگاه کنید، با عینک کسوف به داخل این تجهیزات نگاه نکنید. نور متمرکز شده داخل تلسکوپ یا دوربین از داخل عینک خورشید گرفتگی عبور کرده و به چشم آسیب می‌رساند. البته برای به کار گیری چنین تجهیزاتی ابتدا باید فیلتر خورشیدی مناسبی تهیه کرده و آن فیلتر را بر روی خارجی‌ترین قسمت دوربین نصب کنید.

تماشای زنده خورشید گرفتگی یکشنبه

در هر صورت به یاد داشته باشید که سلامتی و ایمنی شما از هر چیزی مهم‌تر بوده و اگر به هر دلیلی امکان تهیه تجهیزات محافظتی مناسب را ندارید، می‌توانید از طریق این لینک و این لینک استریم زنده خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیر ماه را تماشا کنید.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.