تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۴:۱۲
کد خبر : 71385

چند سال باید دست به حقوقمان نزنیم تا بتوانیم یک پراید بخریم؟!

چند سال باید دست به حقوقمان نزنیم تا بتوانیم یک پراید بخریم؟!

چند سال باید دست به حقوقمان نزنیم تا بتوانیم یک پراید بخریم؟!یک فرد با حداقل حقوق مصوب، در بازار کنونی باید حقوق چند ماه خود را پس انداز کند و هیچ خرجی نکند تا بتواند یک خودرو پراید بخرد؟
از آغاز سال ..

چند سال باید دست به حقوقمان نزنیم تا بتوانیم یک پراید بخریم؟!

یک فرد با حداقل حقوق مصوب، در بازار کنونی باید حقوق چند ماه خود را پس انداز کند و هیچ خرجی نکند تا بتواند یک خودرو پراید بخرد؟

از آغاز سال ۱۴۰۱ تا به امروز قیمت خودروهای پرطرفدار بازار کشور همواره در حال افزایش بوده است. شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را صعودی شدن نرخ ارز دانست. یکی از این افزایش قیمت‌هایی که طی دو روز گذشته بسیار خبرساز شده، افزایش قیمت پراید و رسیدن قیمت این خودرو به مرز ۱۹۰ میلیون تومان بوده است.

قیمت ارز در ماه‌های پایانی سال گذشته به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق ایران و آمریکا بر سر برجام، روند کاهشی پیدا کرده بود. این موضوع باعث شده بود که مردم چشم به راه کاهش قیمت‌ها در بازار بنشینند و بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو پذیرای خریداری نباشند.

اما با آغاز سال ۱۴۰۱ شرایط تغییر پیدا کرد و هم‌اکنون اخباری مبنی بر این که ایران و آمریکا با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند منتشر شده است. این موضوع باعث شده که نرخ ارز مجددا به مرز ۲۸ هزار تومان برسد. این در صورتی است که در آخرین روزهای سال گذشته، دلار قیمت ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان را تجربه کرده بود، اما با آغاز سال جدید افزایش دو هزار تومانی ارزش آن باعث شد هم‌اکنون با قیمت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شود.

رسیدن قیمت پراید به ۱۹۰ میلیون تومان

پراید

این اتفاق روی بازار خودرو کشور نیز تأثیر گذاشت و باعث شد تا قیمت خودروهای مختلف روند صعودی پیدا کند. پژو پارس ال ایکس که طی سال گذشته با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اکنون به مرز ۳۴۳ میلیون تومان رسیده است. برای خرید مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز باید ۳۶۰ میلیون تومان هزینه کرد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از ابتدای سال جدید تا به امروز، ۱۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. مدل ۱۴۰۱ این خودرو در بازار کشور ۲۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۰ آن نیز با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تیبا ۲ نیز طی این مدت افزایش قیمت ۸ میلیون تومانی را تجربه کرده است و هم‌اکنون با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در بازار کشور خرید و فروش می‌شود.

اما عجیب‌ترین و پرحاشیه‌ترین اتفاق بازار خودرو طی سال ۱۴۰۱، رسیدن قیمت پراید به مرز ۱۹۱ میلیون تومان بوده است. این اتفاق باعث شده تا مردم به پراید لقب خودروی لاکچری را بدهند. از آنجایی که قیمت پراید از مرز ۱۹۰ میلیون تومان عبور کرده است، ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که یک فرد با دریافت حداقل حقوق مصوب، برای خرید این خودرو بی‌کیفیت باید حقوق چه مدت خود را پس‌انداز کند. حداقل حقوق در نظر گرفته شده برای سال جاری، برابر با ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است که با اضافه کردن حق مسکن و حق خواربار این رقم به ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌رسد. با توجه به این موضوع می‌توان عنوان کرد که یک فرد با دریافت حداقل حقوق مصوب، به منظور خرید پراید نیاز به حقوق ۳۴ ماه خود دارد.

با نگاهی به وضعیت ده سال گذشته مشخص می‌شود که شرایط در سال ۱۳۹۱ نسبت به امسال بدتر بوده است. پراید در فروردین سال ۱۳۹۱ با قیمتی در حدود ۱۶ میلیون تومان معامله می‌شد. حداقل حقوق مصوب برای این سال، با در نظر گرفتن حق مسکن و حق خواربار به حدود ۴۳۴ هزار تومان می‌رسید. با توجه به این موضوع، در آن زمان یک فرد با حداقل حقوق مصوب، به منظور خرید پراید باید حقوق ۳۷ ماه خود را پس‌انداز می‌کرد. نمودار زیر مشخص می‌سازد که حداقل‌بگیران در فروردین یک دهه گذشته به منظور خرید پراید، نیاز به پس‌انداز حقوق چند ماه خود داشته‌اند.

پراید

نمودار بالا حاکی از آن است که در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ قدرت خرید خودرو در بیشترین حد طی یک دهه گذشته قرار داشته است و در آن سال‌ها یک فرد با حداقل حقوق با پس‌انداز حقوق ۲۰ ماه خود توانایی خرید خودرو پراید را داشته است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.