تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 66589

چرا ناسا به وجود سیاره ۹ اعتقاد دارد؟

چرا ناسا به وجود سیاره ۹ اعتقاد دارد؟

چرا ناسا به وجود سیاره ۹ اعتقاد دارد؟سیاره ۹ کدام یک از سیارات منظومه شمسی ما است و چرا ناسا معتقد است که چنین سیاره ای وجود دارد؟ پاسخ این سوالات را در این مطلب بخوانید.
احتمالا هم ستاره شناسان و هم ..

چرا ناسا به وجود سیاره ۹ اعتقاد دارد؟

سیاره ۹ کدام یک از سیارات منظومه شمسی ما است و چرا ناسا معتقد است که چنین سیاره ای وجود دارد؟ پاسخ این سوالات را در این مطلب بخوانید.

احتمالا هم ستاره شناسان و هم مردم جامعه درباره تعداد سیارات منظومه شمسی بحث می‌کنند. از زمانی که سیاره پلوتو از وضعیت سیاره بودن خود در سال ۲۰۰۶ به مقام یک «سیاره کوتوله» تنزل یافت، مردم جامعه معتقد بودند که باید آن را به جمع دیگر سیارات منظومه شمسی بازگرداند.

آیا واقعا سیاره ۹ وجود دارد؟

با این حال بحث دیگری در مورد تعداد سیاره‌ها در منظومه شمسی وجود دارد که چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم؛ اینکه آیا سیاره‌ای مرموز که تاکنون مشاهده نشده به نام سیاره ۹ وجود دارد یا خیر؟ چنین ایده‌ای از استادان موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) به نام‌های مایک براون و کنستانتین باتیگین آغاز شد. آنها منظومه شمسی را فراتر از مدار پلوتو می‌دانستند.

این منطقه که کمربند کوییپر نام دارد، صفحه‌ای از یخ و زباله است که از مدار نپتون خارج شده و میزبان تعدادی سیارات کوتوله است. محققان دریافتند که برخی از اجرام فرانپتونی (TNOs) وجود دارد که در مدارهای دورتر از فاصله میانگین نپتون تا خورشید به دور خورشید در حال گردش هستند. (مثلا اولین جسم فرانپتونی سیاره کوتوله پلوتون بود.)

آنها اینگونه فرض کردند که خوشه بندی اجرام فرانپتونی می‌تواند به دلیل وجود یک سیاره غول پیکر بسیار دور باشد که قادر به مشاهده مستقیم آن نیستیم. محققان این سیاره فرضی را سیاره ۹ نامیدند. از آن زمان ایده سیاره ۹ که به نام سیاره X نیز شناخته می‌شود، جلب توجه بسیاری کرده است.

سیاره 9

درباره این اجرام فرانپتونی، تئوری‌ها و نظریات فراوانی وجود دارد؛ از جمله این ایده که می‌تواند بزرگتر و نزدیکتر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد و یا اینکه می‌تواند یک سیاهچاله مینیاتوری باشد. این ایده‌ها سرگرم کننده و جذاب هستند گر چه اکثر ستاره شناسان نسبت به آن به دیده شک و تردید می‌نگرند.

از این که بگذریم هرگز به طور مستقیم، چنین سیاره‌ای را ردیابی نکرده‌ایم و تنها شواهد ما از آن به صورت غیرمستقیم و با حدس و گمان است. با این حال حتی ناسا هم احتمال وجود سیاره ۹ را دور از ذهن نمی‌داند. در صفحه این آژانس فضایی در خصوص «سیاره فرضی ایکس» آمده است که این سیاره مرموز می‌تواند ۱۰ برابر زمین جرم داشته باشد و می‌‌تواند آن قدر از ما دور باشد که هر سال زمینی در این سیاره بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هزار سال طول بکشد. البته کارشناسان در این زمینه معتقدند که وجود این سیاره در حال حاضر در حد یک نظریه است.

جیم گرین، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا می‌گوید:

امکان یک سیاره جدید برای من به عنوان یک دانشمند سیاره‌شناس و برای همه ما بسیار هیجان‌انگیز است. با این حال، این به معنی کشف یک سیاره جدید نیست. خیلی زود است که با قاطعیت بگوییم سیاره‌ای به نام سیاره ایکس وجود دارد. آنچه ما می‌بینیم یک پیش بینی اولیه بر اساس مدل سازی از مشاهدات محدود است. این شروع فرآیندی است که می‌تواند به یک نتیجه هیجان انگیز منجر شود.

سیاره 9

مبتکران این نظریه، براون و باتیگین، به کار خود ادامه می‌دهند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد اینکه آیا واقعا سیاره دیگری در آنجا وجود دارد یا خیر، بدست آورند. براون می‌گوید:

دوست دارم واقعا آن را پیدا کنم. اما اگر شخص دیگری آن را پیدا کند، بسیار خوشحال خواهم شد. علت انتشار مقاله ما نیز همین است. ما امیدواریم که افراد دیگر الهام بگیرند و شروع به جستجو کنند.

منبع :slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.