تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر : 64166

چرا فراعنه مصر باستان ساخت اهرام را متوقف کردند؟

چرا فراعنه مصر باستان ساخت اهرام را متوقف کردند؟

چرا فراعنه مصر باستان ساخت اهرام را متوقف کردند؟ اهرام مصر برای چندین قرن در کشور مصر توسط فراعنه ساخته می‌شدند اما سرانجام ساخت این اهرام متوقف شد. چه اتفاقی باعث شد سرانجام پس از بیش از ه..

چرا فراعنه مصر باستان ساخت اهرام را متوقف کردند؟

اهرام مصر برای چندین قرن در کشور مصر توسط فراعنه ساخته می‌شدند اما سرانجام ساخت این اهرام متوقف شد. چه اتفاقی باعث شد سرانجام پس از بیش از هزار سال، ساخت اهرام متوقف شود؟

تئوری‌های زیادی درباره ساخت اهرام مصر وجود دارند. ساخت این اهرام توسط موجودات فضایی و سفر آیندگان به گذشته و ساخت این اهرام جزو عجیب‌ترین تئوری‌ها هستند. اما واقعیت بسیار ساده‌تر از این حرف‌ها است. فراعنه مدت‌ها این اهرام را برای نمایش قدرت می‌ساختند و اهداف مذهبی می‌ساختند اما در نهایت، ساخت اهرام متوقف شد.

فراعنه مصر اهرام را از سال‌های ۲۶۳۰ قبل از میلاد تا ۱۵۵۰ قبل از میلاد ساختند. این سازه‌های باشکوه در مصر از دوران پادشاهی جوسر و با هرم پلکانی سقارا تا دوران پادشاهی اهمدوس اول و آخرین هرم سلطنتی در ابیدوس در حال ساخت بودند.

اهرام مصر برای فراعنه، نماد ثروت، قدرت و نمایش این دو مورد به تمام جهانیان بود. این اهرام همچنین اعتقادات و باورهای فراعنه را به جهان نشان می‌دادند. اهرام مصر حتی با استانداردهای امروز هم ‌سازه‌هایی فوق‌العاده هستند اما پیش از شروع پادشاهی جدید مصر، ساخت این سازه‌ها متوقف شد. در مصر باستان، پس از دوران سلطنت اهموز، ساخت اهرام رو به افول رفت. پس از این دوران، فراعنه به جای دفن در اهرام، در دره شاهان که در نزدیکی تبس بود دفن می‌شدند.

چرا ساخت اهرام مصر توسط فراعنه متوقف شد؟

با توجه به گذشت چندین هزار سال از دوران فراعنه مصر و توقف ساخت اهرام مصر، نمی‌توان با قطعیت دلیل توقف ساخت اهرام را دانست. اما تحقیقات مصرشناسان نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل توقف ساخت این بناهای باشکوه، مسائل امنیتی بوده باشد.

پیتر در مانوئلیان، استاد مصرشناسی دانشگاه هاروارد در ایمیلی به وبسایت Live Science گفت:

تئوری های زیادی وجود دارد، اما اهرام به طور غیرقابل توقفی غارت می‌شدند، پنهان کردن گورهای سلطنتی در دره‌ای دوردست، با حکاکی‌ در صخره‌ها و احتمالا با حضور تعداد زیادی از نگهبانان گورستان، قطعا نقشی مهم داشته است.

مصریان باستان معمولا همراه با جنازه پادشاهان، بسیاری وسایل قیمتی نیز در اهرام قرار می‌دادند. همین مورد باعث می‌شد اهرام، مورد حمله و غارت قرار بگیرند. معمولا اهرام در فاصله دوری از شهرها قرار داشتند و این مورد هم باعث می‌شد برای حفاظت از اهرام، هزینه‌های زیادی صرف شود.

دره شاهان مصر

از سویی دیگر، دره شاهان نیز به مکانی جذاب برای فراعنه تبدیل شده بود. این مکان دارای توپوگرافی خاصی است و قله‌ای در این منطقه وجود دارد که به یک هرم طبیعی بزرگ شبیه است. اهرام، محلی برای عروج پادشاهان مصر پس از مرگ بودند و وجود این قله در منطقه دره شاهان، یکی از دلایلی بود که فراعنه و خانواده‌های سلطنتی به این منطقه علاقمند شدند. در کنار این مورد، تغییرات گسترده مذهبی که در طول هزار سال رخ داد موجب شد ساخت و ساز اهرام مصر، به شدت کاهش یابد.

‌ساخت اهرام توسط اشراف مصر همچنان ادامه داشت

در دورانی که به پادشاهی جدید معروف است، سفر شبانه پادشاهان در جهان مردگان مورد توجه قرار گرفت. این مورد، در دره شاهان و گورهای زیرزمینی پادشاهان مصر باستان قابل اجرا بود. تمام این موارد باعث شدند اهرام، دیگر جذابیتی برای فراعنه نداشته باشند. با این که فراعنه دست از ساختن اهرام باشکوه کشیدند اما ساخت اهرام کوچک‌‌تر، همچنان توسط افراد ثروتمند و اصیل در مصر باستان (که بخش‌هایی از آن در سودان کنونی است) ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: آیا موجودات فضایی اهرام باستانی شبیه به هم در سراسر جهان را ساخته‌اند؟

در نهایت به نظر می‌رسد دو دلیل مهم، باعث شدند ساخت تعداد بیشتری از یکی باشکوه‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط انسان متوقف شود؛ تغییرات مذهبی گسترده در مصر باستان و سختی تامین امنیت اهرام و غارت گسترده آن‌ها.

منبع :live scienceمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.