تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۵:۰۵
کد خبر : 587813

چرا عرضه تویوتا هایلوکس در آمریکا متوقف شد؟

چرا عرضه تویوتا هایلوکس در آمریکا متوقف شد؟

چرا عرضه تویوتا هایلوکس در آمریکا متوقف شد؟ پایان عرضه پیکاپ ژاپنی تویوتا هایلوکس در آمریکا بی‌شک برای عده‌ای تعجب‌آور است. در ادامه دلیل ممنوعیت تولید آن در آمریکا را توضیح می‌دهیم. تویوتا هایلوکس، نامی گره‌خورده به صنعت خودرو است که اگر دنبال‌کننده این صنعت باشید، حتماً آشنایی مختصری با آن دارید. تویوتا در سال

چرا عرضه تویوتا هایلوکس در آمریکا متوقف شد؟

پایان عرضه پیکاپ ژاپنی تویوتا هایلوکس در آمریکا بی‌شک برای عده‌ای تعجب‌آور است. در ادامه دلیل ممنوعیت تولید آن در آمریکا را توضیح می‌دهیم.

تویوتا هایلوکس، نامی گره‌خورده به صنعت خودرو است که اگر دنبال‌کننده این صنعت باشید، حتماً آشنایی مختصری با آن دارید. تویوتا در سال 1968 پیکاپ هایلوکس را روانه بازار ژاپن کرد و یک سال بعد آن را در بازار آمریکا به عرضه رساند. عاملی که هایلوکس را به خودرویی خاص تبدیل می‌کند، این است که توانست تحولی را در ماهیت پیکاپ‌ها به وجود بیاورد. وقتی پیکاپ‌ها صرفاً دستِ راست افراد برای کارهای سنگین نظیر کشاورزی و ساخت و ساز بودند، هایلوکس از راه رسید تا ضمن رفع نیازهای کاری رانندگان، وسیله‌ای راحت برای رفت و آمد روزانه آن‌ها هم بشود.

اینکه تویوتا در دهه 90 میلادی به تولید چنین خودروی برجسته‌ای در منطقه آمریکای شمالی پایان داد، بی‌شک برای همه جای تعجب دارد. در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم: چرا این خودروساز ژاپنی تصمیم گرفت دیگر پیکاپ تویوتا هایلوکس را در بازار آمریکا عرضه نکند؟

دلیل ممنوعیت تولید تویوتا هایلوکس در آمریکا

در واقع نمی‌توان گفت که ورود تویوتا هایلوکس به ایالات متحده آمریکا ممنوع شده است. در اصل، تولید این پیکاپ در این کشور متوقف شد و تویوتا تاکوما در سال 1995 به عنوان جایگزین آن به بازار آمریکا آمد؛ پیکاپی که هم از اتاق بار جاداری برخوردار بود و هم فضای گسترده‌ای را برای سرنشینان به دنبال می‌آورْد تا هیچ کم و کاستی باقی نگذارد.

گفته می‌شود فروش هایلوکس در ویتنام به خاطر سازگار نبودن با استانداردهای یورو 5 متوقف شده که این سرنخی است از دلیل توقف عرضه این پیکاپ در آمریکای شمالی در بیشتر از 20 سال قبل. یکی از دلایلی که برای خداحافظی هایلوکس با بازار آمریکا مطرح می‌شود، دغدغه نسبت به رعایت استانداردها در زمینه ایمنی و آلایندگی‌ها است.

تویوتا هایلوکس

البته هرچند دیگر تویوتا این پیکاپ افسانه‌ای را در خاک آمریکا تولید نمی‌کند، اما از لحاظ قانونی امکان وارد کردن آن به این کشور وجود دارد. نکته مهم این است که افراد برای وارد کردن تویوتا هایلوکس به آمریکا باید تعرفه‌ای 25 درصدی تحت عنوان «مالیات مرغ» را پرداخت کنند. به همین خاطر، تهیه آن برای اکثر آمریکایی‌ها هزینه‌بر است و در نتیجه، کمتر پیش می‌آید که مدل جدیدی از این پیکاپ در خیابان‌های آمریکا دیده شود.

نقش پررنگ تویوتا در بازار آمریکا و جهان

تبدیل شدن تویوتا به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودرو در سراسر جهان، به دلیل «تولید ناب» بوده است؛ اما این دقیقاً چه معنایی دارد؟ «کیچیرو تویودا» (Kiichiro Toyoda) که پسر موسس تویوتا بود، با هدف یادگیری درباره چگونگی تولید پربازده راهی ایالات متحده آمریکا و انگلیس شد و در نهایت، این خودروساز ژاپنی سیستی تحت عنوان «تولید ناب» را بنا کرد که به فرآیند تولید انواع صنایع نفوذ کرد. تولید ناب، کم‌اثر کردن یا از بین بردن هرگونه اتلاف در فرآیند تولید هر محصولی را در اولویت قرار می‌دهد.

تویوتا تاکوما مدل 2022

همچنین بخوانید:تویوتا هایلوکس دوست داشتنی می‌تواند به ایران وارد شد

تویوتا با برنامه‌ریزی گسترده برای دوری از اتلاف در تولید، روز به روز پله‌های ترقی را پشت سر گذاشت تا حالا یک تولیدکننده عظیم خودرو در بازار جهانی و برندی فراگیر در ایالات متحده آمریکا و بقیه مناطق شود. تویوتا هایلوکس هم در سال 1995 از بازار آمریکای شمالی خداحافظی کرد، ولی تویوتا در سال‌های اخیر با تغییر غریبه نبوده است. این شرکت ژاپنی مدتی قبل از تدارکات برای گسترش تولید خودروهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری تقریباً 70 میلیارد دلاری برای توسعه ساخته‌های برقی خود خبر داد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.