تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۵۷
کد خبر : 71673

چرا خودروهای هیدروژنی محکوم به شکست بودند؟

چرا خودروهای هیدروژنی محکوم به شکست بودند؟

چرا خودروهای هیدروژنی محکوم به شکست بودند؟درحالی که خودروهای برقی در حال تسخیر بازار هستند، خودروهای هیدروژنی کاملاً به فراموشی سپرده شده‌اند. در این مطلب به دلایل شکست خودروهای هیدروژنی در برابر خودر..

چرا خودروهای هیدروژنی محکوم به شکست بودند؟

درحالی که خودروهای برقی در حال تسخیر بازار هستند، خودروهای هیدروژنی کاملاً به فراموشی سپرده شده‌اند. در این مطلب به دلایل شکست خودروهای هیدروژنی در برابر خودروهای الکتریکی می‌پردازیم.

خودروهای بدون آلایندگی در حال حاضر صنعت خودرو را در دست گرفته‌اند و بازار آن‌ها با سرعت بالایی رو به رشد است. در سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۶.۴ میلیون خودروی هیبرید و تمام الکتریکی به فروش رسید. به گزارش Cars.com، بین ۲۴ فوریه تا ۲۵ مارس ۲۰۲۲ جستجو برای خودروهای برقی رشدی ۱۷۳ درصدی داشته و بنا بر گفته منابع وب‌سایت Electrek، سفارشات تسلا در هفته دوم مارس نسبت به هفته اول ۱۰۰ رشد پیدا کرده است.

در شرایطی که خودروهای تمام الکتریکی روز به روز در بازار خودرو پررنگ‌تر می‌شوند، این سوال به وجود می‌آید که چرا خودروهای هیدروژنی از قافله جا مانده‌اند؟ پاسخ این سوال تنها در چند عامل ساده خلاصه می‌شود؛ هزینه‌ها، فناوری، ایمنی و زیرساخت. در ادامه نگاهی به علت عدم رشد بازار خودروهای هیدروژنی خواهیم داشت.

علت شکست خودروهای هیدروژنی در برابر خودروهای برقی

خودروهای هیدروژنی

خودروهای هیدروژنی در حوالی سال ۲۰۱۰ انقلابی جدید در صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شدند. با این حال، خودروهای برقی به سرعت گوی رقابت را از آن‌ها ربودند تا جایی که امروزه بسیاری از خودروسازان بزرگ نظیر فولکس واگن، حالا به یک تولیدکننده جهانی خودروهای برقی تبدیل شده‌اند و تمام محصولات هیدروژنی خود را از خط تولید خارج کرده‌اند. حالا علت این موضوع چیست؟ بازدهی انرژی همیشه حرف اول را می‌زند و به گفته خودروساز بزرگ آلمانی بی ام و، بازدهی کلی خودروهای هیدروژنی نصف یک خودروی تمام برقی است.

در خودروهای برقی، انرژی مستقیماً از باتری به سمت پیشرانه منتقل می‌شود. ۵ درصد از هر ۱۰۰ وات در فرایند انتقال الکتریسیته هدر می‌رود. این درحالی است که اتلاف انرژی در خودروهای هیدروژنی از همان اول آغاز می‌شود. هیدروژن باید خنک و به یک ایستگاه هیدروژن منتقل شود و همین ۱۰ درصد از انرژی را تلف می‌کند. در فرایند تبدیل هیدروژن به الکتریسیته نیز ۴۰ درصد دیگر از دست می‌رود. نهایتاً حتی ۵ درصد دیگر هنگام به حرکت افتادن موتور هدر خواهد رفت تا مجموعاً فقط ۳۸ وات از مجموع ۱۰۰ وات باقی بماند.

خودروهای هیدروژنی

درحالی که کل دنیا روی توسعه هرچه بیشتر فناوری برای افزایش بازدهی است، این ارقام نشان می‌دهند که خودروهای هیدروژنی چندان گزینه ایده‌آلی نیستند.

گرایش به سمت خودروهای سازگار با محیط زیست شتاب قابل توجهی گرفته و از طرفی دیگر، افزایش قیمت بنزین به دلیل جنگ روسیه و اوکراین باعث شده است تا بسیاری از رانندگان به دنبال جایگزینی خودروهای درون‌سوز خود با خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه باشند. قیمت یک خودروی الکتریکی مثل تسلا مدل S پلید به ۱۴۰ هزار دلار هم می‌رسد، ولی خودروهای مقرون به صرفه متعددی در محدوده قیمتی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار در بازار پیدا می‌شوند.

در مقابل، تولیدکنندگان خودروی هیدروژنی سخت در تلاش هستند تا محصولات خود را با قیمتی رقابتی عرضه کنند. گزینه‌های ارزان‌تری مثل تویوتا میرای ۵۰ هزار دلاری موجود هستند، اما جزو استثنائات محسوب می‌شوند.

خودروهای هیدروژنی در برابر خودروهای برقی

۲۰۲۱، سالی بود که برنده بلامنازع رقابت خودروهای سازگار با محیط زیست یا اصطلاحاً سبز کاملاً آشکار شد. پژوهشی با عنوان «بازار جهانی خودروهای سواری هیدروژنی» نشان می‌دهد که از زمان آغاز فروش خودروهای هیدروژنی تا پایان سال ۲۰۲۰، فقط ۲۷,۵۰۰ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است. اگرچه در این پژوهش نگاهی امیدوارانه نسبت به موفقیت این خودروها در آینده مشاهده می‌شود، اما نگرانی مصرف‌کنندگان نسبت به ایمنی آن‌ها یکی از موانع اصلی به شمار می‌رود.

فوربس به دو حادثه اشاره کرده است که در خدشه‌دار کردن تصور عموم نسبت به ایمنی خودروهای هیدروژنی تاثیرگذار بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ یک کارخانه تولید هیدروژن در سانتا کلارا، کالیفرنیا منفجر شد و تنها چند هفته بعد از آن، یک جایگاه سوخت در نوروژ نیز در آتش سوخت. مردم متوجه شدند سوختی که ناسا برای راکت‌های خود از آن بهره می‌برد، ایمن‌ترین گزینه ممکن جهت سازگارتر ساختن خودروها با محیط زیست نبوده است.

خودروهای هیدروژنی

نبود زیرساخت‌های لازم برای سوخت‌گیری، آخرین میخ بر تابوت خودروهای هیدروژنی بود. در سال ۲۰۱۹ تنها چند صد جایگاه سوخت هیدروژنی در سراسر جهان وجود داشت که اکثر آن‌ها در ژاپن، آسیا و اروپا متمرکز شده بودند. در جایی مثل ایالات متحده آمریکا، تا ژانویه ۲۰۱۸ فقط ۳۹ جایگاه سوخت عمومی در دسترس بوده که تقریباً همه آن‌ها در کالیفرنیا قرار داشتند.

همچنین بخوانید:زباله‌های پلاستیکی، به سوخت خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهند شد

در عین حال، رویترز از وجود ۴۳ هزار جایگاه شارژ عمومی خودروهای برقی برابر با حدود ۱۲۰ هزار درگاه شارژ در آمریکا خبر داده است. همین گزارش از تفاوت فاحش زیرساخت‌های موجود برای این دو نوع خودرو حکایت دارد. خودروهای هیدروژنی زمانی قرار بود انقلابی در صنعت خودرو به پا کنند، ولی حالا بازنده رقابت با خودروهای الکتریکی شده‌اند.

منبع :SlashGearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.