تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
کد خبر : 17547

چرا تمیز کردن گوشی موبایل به صورت مرتب لازم است؟

چرا تمیز کردن گوشی موبایل به صورت مرتب لازم است؟

چرا تمیز کردن گوشی موبایل به صورت مرتب لازم است؟ تمیز کردن گوشی موبایل یکی از توصیه‌هایی بوده که با شیوع بیماری کرونا توجه زیادی به آن شده است؛ اما واقعا چرا باید به صورت مرتب و هر روز این گجت‌های شگفت‌انگیز را تمیز کنیم؟
از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ کارشناسان بهداشت جهان توصیه‌های گوناگونی برای جلوگیری از شیوع این ویروس کرده‌اند که تمیز کردن گوشی موبایل به شکل مرتب و دوره‌ای یکی از آن‌ها بوده است. این گوشیها در تمامی کشورهای دنیا یافت می‌شوند و تقریبا جایی نیست که اثری از آن‌ها نباشد. به همین دلیل امکان انتقال ویروس کرونا از طریق چنین وسایلی زیاد بوده و کارشناسان در مورد تمیز نگه داشتن گجت‌های مورد نظر توصیه‌های مهمی دارند. با ما همراه باشید تا دلیل اصلی چنین نگرانی‌هایی را بررسی کنیم.
تاکنون تحقیقات جالب‌توجهی در مورد اهمیت تمیز کردن گوشیها برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انجام شده و تقریبا تمامی ما می‌دانیم که این گجت‌های شگفت‌انگیز، همیشه جزو وسایلی هستند که به صورت پیش‌فرض توسط کاربران تمیز در نظر گرفته می‌شوند و تقریبا تمامی صاحبان تلفن‌های همراه به تمیز نگه..

چرا تمیز کردن گوشی موبایل به صورت مرتب لازم است؟

تمیز کردن گوشی موبایل یکی از توصیه‌هایی بوده که با شیوع بیماری کرونا توجه زیادی به آن شده است؛ اما واقعا چرا باید به صورت مرتب و هر روز این گجت‌های شگفت‌انگیز را تمیز کنیم؟

از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ کارشناسان بهداشت جهان توصیه‌های گوناگونی برای جلوگیری از شیوع این ویروس کرده‌اند که تمیز کردن گوشی موبایل به شکل مرتب و دوره‌ای یکی از آن‌ها بوده است. این گوشیها در تمامی کشورهای دنیا یافت می‌شوند و تقریبا جایی نیست که اثری از آن‌ها نباشد. به همین دلیل امکان انتقال ویروس کرونا از طریق چنین وسایلی زیاد بوده و کارشناسان در مورد تمیز نگه داشتن گجت‌های مورد نظر توصیه‌های مهمی دارند. با ما همراه باشید تا دلیل اصلی چنین نگرانی‌هایی را بررسی کنیم.

تاکنون تحقیقات جالب‌توجهی در مورد اهمیت تمیز کردن گوشیها برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انجام شده و تقریبا تمامی ما می‌دانیم که این گجت‌های شگفت‌انگیز، همیشه جزو وسایلی هستند که به صورت پیش‌فرض توسط کاربران تمیز در نظر گرفته می‌شوند و تقریبا تمامی صاحبان تلفن‌های همراه به تمیز نگه داشتن این وسایل اهمیت چندانی نمی‌دهند.

تحقیقات در مورد تمیز کردن گوشی موبایل

در بررسی‌های انجام شده، دانشمندان برای رسیدن به نتیجه‌ای کلی تعداد ۵۶ مقاله را که در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ منتشر شده بودند، بررسی کردند؛ در این مقاله‌ها به مباحث گوناگون مرتبط با میکروب‌های حاضر روی گوشیها پرداخته شده بود و تقریبا ۲۴ کشور گوناگون توسط تهیه‌کنندگان این مقالات مورد پژوهش قرار گرفتند. نتیجه کلی این بود که ۶۸ درصد تلفن‌های همراهی که به صورت روزانه و گسترده از آن‌ها استفاده می‌کنیم، آلوده هستند.

البته لازم به ذکر است که عدد واقعی مربوط به درصد آلودگی تلفن‌های هوشمند ما از این میزان بیشتر بوده، چرا که در اکثر تحقیقات نوعی باکتری خاص مدنظر محققان قرار گرفته بود و همچنین، در بین تمامی مقالات تنها در یک مورد به وجود ویروس‌ها بر روی گوشیهای کاربران پرداخته شده بود. از آنجایی که بیماری کرونا توسط عامل بیماری‌زای ویروسی به وجود می‌آید و این مسئله که تمامی مقالات بررسی شده توسط دانشمندان مربوط به قبل از دوران پاندمی کووید ۱۹ هستند، می‌توان مطمئن بود که گوشی‌های همراه ما بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود آلوده‌اند.

تمیز کردن گوشی موبایل

به صورت کلی می‌توان گفت که تمیز کردن گوشی موبایل مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود و توجه به این موضوع که ویروس‌ها می‌توانند برای چندین ساعت تا چندین روز بر روی سطوح مختلف باقی بمانند، اهمیت موضوع را چند برابر می‌کند. گوشی کسی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده مطمئنا حاوی ذرات آلوده کننده ویروس بوده و اگر اقدامات لازم برای پاک کردن این عوامل بیماری‌زا انجام نشود، کرونا می‌تواند به راحتی و از طریق روش‌های مستقیم و غیر مستقیم با تلفن همراه به افراد سالم سرایت کند.

آلودگی گوشی ها و سایر سطوح

از طرف دیگر تنها سطوح مربوط به گوشی‌های همراه امکان گسترش ویروس را ندارند و تقریبا تمامی صفحات لمسی موجود در ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مراکز گوناگون هم می‌توانند به گسترش بیماری‌های مسری مانند کووید ۱۹ کمک کنند؛ اما چرا تلفن‌های همراه این‌قدر آلوده می‌شوند و امکان انتقال آلودگی توسط آن‌ها تا این حد بالاست؟

از زمان همه‌گیر شدن گوشیها تقریبا تمامی ساکنان زمین یکی از این گجت‌ها را در جیب خود حمل می‌کنند و از آنجایی که ما به صورت مستقیم تلفن‌های همراه خود را لمس می‌کنیم و علاوه بر پاشیدن ذرات تنفسی به هنگام صحبت کردن و استفاده، گجت‌ها مورد نظر را همه جا با خود می‌بریم، عوامل بیماری‌زای گوناگون از جمله ویروس‌ها به راحتی بر روی گوشیها قرار گرفته و تا مدت‌ها بر روی این وسایل زنده می‌مانند.

همچنین بخوانید:

بهترین ماده برای ساخت ماسک در خانه چیست؟

بسیاری از افراد بدون تمیز کردن گوشی موبایل خود این گجت را به مکان‌های مختلف از جمله محل کار، باشگاه، خانه و حتی سرویس بهداشتی می‌برند و نه تنها قرارگیری میکروب‌ها روی سطوح گوشیها از این طریق بسیار راحت است، بلکه شرایط دمایی و عوامل دیگر هم به زنده ماندن میکروب‌ها روی سطح غالبا پلاستیکی گوشی‌ها کمک می‌کنند. برخی مقالات نشان می‌دهند که تقریبا ۷۵ درصد مردم تلفن همراه خود را هیچ وقت تمیز نکرده‌اند و این مسئله هم بیشتر از هر عامل دیگری کامپیوترهای جیبی ما را از لحاظ بحث بیماری‌زایی خطرناک می‌کند.

تلفن همراه خود را تمیز کنید!

در حالی که سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای بین‌المللی دائما بر روی لزوم شستن مکرر دست‌ها تاکید می‌کنند، کمتر پیش می‌آید که به موضوع تمیز کردن گوشی موبایل و سایر سطوح مربوط به گجت‌ها پرداخته شود. مردم جهان به صورت میانگین روزی ۳ ساعت به گوشیهای خود دست می‌زنند و گاهی پیش می‌آید که افراد در طول روز ۵ هزار مرتبه گوشی همراه خود را لمس می‌کنند؛ اما واقعا چند درصد از ما حتی به تمیز کردن گوشیها فکر می‌کنیم؟

کارشناسان در رابطه با این بحث توصیه می‌کنند که باید در سطحی بین‌المللی آگاهی‌رسانی جمعی برای تمیز نگه داشتن گجت‌های روزمره صورت بگیرد تا از کاهش بازدهی توصیه‌های مربوط به شستشوی دست‌ها و نظافت محل زندگی جلوگیری شود. به صورت کلی دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که روزانه یک ‌بار تلفن همراه خود را با پاک‌کننده‌هایی که حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل هستند، تمیز کنید.

البته چنین کاری حتی در شرایط عادی هم کاملا ضروری بوده، اما با توجه به وضعیت حال حاضر دنیا و شیوع بیماری کرونا توصیه می‌شود که حتما به پاکیزگی گجت‌های روزمره خود و تلفن‌های همراهی که دائما به آن‌ها دست می‌زنید، توجه داشته باشید.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.